Nyheter

Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar

New York Times sågning av Teslas användbarhet kan ha kostat företaget 100 miljoner dollar. Under tiden körde CNN Money den omöjliga sträckan utan problem.

En Tesla Model S i sin rätta miljö, ett solvarmt Kalifornien. I kallt klimat minskar räckvidden betydligt mer än för en bränsledriven bil. Synd eftersom 96 procent av den el vi har i Sverige är koldioxidsnål.

I vårt reklamsamhälle har de flesta konsumenter byggt upp ett finmaskigt filter mot pressreleaser och pr-snack. Därmed ligger också ett betydande ansvar för informationsåtergivning hos media. Vad en respekterad journalist skriver eller vad som visas i ett tv-program kan vara avgörande för inte bara hur en produkt säljer på marknaden, utan även hur hela företagets ekonomiska närmsta framtid ser ut. Det är därför vår egen testchef Mikael Johnsson väger vartenda ordval i en halvtimme när han skriver sina recensioner.

Nyligen rapporterade vi om räckviddsbråket mellan Tesla och New York Times. Teslas vd Elon Musk hävdar att artikeln, där New York Times reporter fick elstopp, kan ha kostat företaget uppemot 100 miljoner dollar. En Dr Evil-siffra. Elon Musk hävdar att Tesla fick en hel drös avbokningar av förbeställda bilar efter New York Times artikel. Tillsammans med en sänkt aktiekurs ska kostnaderna kunna landa på den höga summan.

Foto: JD Lasica/Flickr/Creative Commons

Teslas vd Elon Musk

Det var när New York Times reporter John Broder skulle testa räckvidden på Tesla Model S och snabbladdningsstationerna mellan Washington DC och Connecticut som han blev stående i vägkanten utan el. Hävdar han. Elon Musk påstod att artikeln var fejkad och att bilens data visade att det fanns ström kvar i batterierna. Det hela kokades ner till detaljnivå där det ordades om huruvida John Broder visste om han skulle aktivera den elektroniska handbromsen eller inte.

New York Times erkände att det kunde finnas slarvigt återgivna detaljer i artikeln, men att det inte fanns några frågor kring trovärdigheten. Enligt Elon Musk avbokades flera hundra förbeställda bilar, oklart dock hur många avbokningar som är ett direkt resultat av New York Times artikel.

Under tiden räckvidssbråket blossade upp som mest, tog Peter Valdes-Dapena från CNN Money en Tesla Model S på samma resa som John Brody hade misslyckats med att fullfölja. Från Washington DC till Boston, med laddningsstopp på Teslas strategiskt placerade snabbladdningsstationer. Peter Valdes-Dapena uppger att han har kört på farthållare i 95-105 km/h, och haft en kupétemperatur på drygt 22 grader. Och med det körsättet var det inga problem att fullfölja resan. Han hade dessutom 65 km tillgodo när han kom fram.

Till John Broders försvar var yttertemperaturen runt sex grader kallare när han försökte göra sin resa, samt att han lade in en övernattning längs resan när Peter Valdes-Dapena körde non-stop. John Broder har också erkänt att han inte laddade bilen till fullo, på inrådan av Teslas personal. Peter Valdes-Dapena avslutar med att konstatera "Slutligen så klarade jag av den omtalade resan, och det var inte särskilt svårt heller".

Jag tror att det är enkelt att köra en elbil i kallt väder på fabriksangiven räckvidd.
77
263