• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Räckviddsbråket kostade 100...

Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar

New York Times sågning av Teslas användbarhet kan ha kostat företaget 100 miljoner dollar. Under tiden körde CNN Money den omöjliga sträckan utan problem.

En Tesla Model S i sin rätta miljö, ett solvarmt Kalifornien. I kallt klimat minskar räckvidden betydligt mer än för en bränsledriven bil. Synd eftersom 96 procent av den el vi har i Sverige är koldioxidsnål.

I vårt reklamsamhälle har de flesta konsumenter byggt upp ett finmaskigt filter mot pressreleaser och pr-snack. Därmed ligger också ett betydande ansvar för informationsåtergivning hos media. Vad en respekterad journalist skriver eller vad som visas i ett tv-program kan vara avgörande för inte bara hur en produkt säljer på marknaden, utan även hur hela företagets ekonomiska närmsta framtid ser ut. Det är därför vår egen testchef Mikael Johnsson väger vartenda ordval i en halvtimme när han skriver sina recensioner.

Nyligen rapporterade vi om räckviddsbråket mellan Tesla och New York Times. Teslas vd Elon Musk hävdar att artikeln, där New York Times reporter fick elstopp, kan ha kostat företaget uppemot 100 miljoner dollar. En Dr Evil-siffra. Elon Musk hävdar att Tesla fick en hel drös avbokningar av förbeställda bilar efter New York Times artikel. Tillsammans med en sänkt aktiekurs ska kostnaderna kunna landa på den höga summan.

Foto: JD Lasica/Flickr/Creative Commons

Teslas vd Elon Musk

Det var när New York Times reporter John Broder skulle testa räckvidden på Tesla Model S och snabbladdningsstationerna mellan Washington DC och Connecticut som han blev stående i vägkanten utan el. Hävdar han. Elon Musk påstod att artikeln var fejkad och att bilens data visade att det fanns ström kvar i batterierna. Det hela kokades ner till detaljnivå där det ordades om huruvida John Broder visste om han skulle aktivera den elektroniska handbromsen eller inte.

New York Times erkände att det kunde finnas slarvigt återgivna detaljer i artikeln, men att det inte fanns några frågor kring trovärdigheten. Enligt Elon Musk avbokades flera hundra förbeställda bilar, oklart dock hur många avbokningar som är ett direkt resultat av New York Times artikel.

Under tiden räckvidssbråket blossade upp som mest, tog Peter Valdes-Dapena från CNN Money en Tesla Model S på samma resa som John Brody hade misslyckats med att fullfölja. Från Washington DC till Boston, med laddningsstopp på Teslas strategiskt placerade snabbladdningsstationer. Peter Valdes-Dapena uppger att han har kört på farthållare i 95-105 km/h, och haft en kupétemperatur på drygt 22 grader. Och med det körsättet var det inga problem att fullfölja resan. Han hade dessutom 65 km tillgodo när han kom fram.

Till John Broders försvar var yttertemperaturen runt sex grader kallare när han försökte göra sin resa, samt att han lade in en övernattning längs resan när Peter Valdes-Dapena körde non-stop. John Broder har också erkänt att han inte laddade bilen till fullo, på inrådan av Teslas personal. Peter Valdes-Dapena avslutar med att konstatera "Slutligen så klarade jag av den omtalade resan, och det var inte särskilt svårt heller".

Jag tror att det är enkelt att köra en elbil i kallt väder på fabriksangiven räckvidd.
77
263

Det finns 30 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Cha Postat: 2013-02-28 16:03

    Jag är ändå imponerad av att de är så ärliga med räckvidden.

  • #2 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 16:07

    Kalifornen är ett tråkigt ställe där "Allt det självklara" är.. finns mycke roligare tällen

  • #3 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 16:33

    Vill den nya ZR1 ge fan i o använda mitt alias!!!!!!

  • #4 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 16:52

    Tråkigt att tidningen ska skapa ett dåligt rykte för bilen pga. misslyckats test från deras sida

  • #5 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 också Postat: 2013-02-28 16:54

    Va?

  • #6 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 17:23

    Riktigt dålig stil av New york times är det iallafall. Hoppas verkligen på att Tesla fortsätter att leverera bilar som Model S.

  • #7 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 17:24

    till ZR1, hur menar du då exakt?

  • #8 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 17:28

    Verry funny dickweed....

  • #9 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Klarsyn Postat: 2013-02-28 17:34

    Tesla tillverkar bilar som tydligen inte kan parkeras utomhus över natten på vintern, om man har tänkt att man skall klara att köra sträckan utan att ladda sönder batterierna. Och detta bara för att det råkar vara sex grader kallare.
    Tesla tillverkar tydligen typiska sommarbilar.

  • #10 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Oj! Postat: 2013-02-28 18:00

    Sedan 1982 har man hela tiden fått höra journalister säga att deras inflytande och betydelse och makt att påverka är liten och överskattad.

    Alla andra har ju vetat att det inte varit sant, utan bara en bekväm inställning som innebär att man kryper undan ansvar och inte behöver bry sig om att vara bättre än en glad amatör som händelsevis råkar ha privilegiet att få sprida sin personliga åsikt till människor som tror att det man får läsa är den absolut korrekta sanningen – när det oftast inte är det.

    Att fundera i 30 minuter vad man vågar skriva hjälper knappast, bättre att fundera i tre dagar på om det man tänker skriva verkligen är sant - eller bara en åsikt?

  • #11 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 18:09

    Det är väl antaglige nGM o Chevrolet som är ZR1, orginalet iaf

  • #12 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    z Postat: 2013-02-28 18:30

    Jaja, Elon Musk främsta egenskap har väl hitintills varit, att med sitt smorda munläder vigga skattepengar, men även i USA finns det väl en bortre gräns för bolag som ständigt genererar nya förluster.

    Det ska väl om man ska vara rättvis också sägas att det inte heller före New York Times ( förmodligen helt rättvisa) sågning, såg så där lysande ut för Tesla.

    http://www.sfgate.com/business/article/Tesla-Motors-losses-jump-79-percent-3735511.php

    Undrar just om Tesla överlever 2013, vi får hoppas, men konkurrenten Fisker gör det nog inte.

  • #13 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1SUGER Postat: 2013-02-28 19:23

    New York Times sågning av Teslas användbarhet kan ha kostat företaget 100 miljoner dollar. Under tiden körde CNN Money den omöjliga sträckan utan problem.

  • #14 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 20:41

    Den enda amerikanska bilen med snygg interiör, det kan vi slåfast! Ingen polykarbonat i inredningen likt Corvette inte.

    Dålig publicitet slår onekligen mycket hårt i dagens it-samhälle.

  • #15 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 22:00

    Håller med ZR1!

    Tycker att Tesla Model S (och tidiga roadster också) är riktigt snygga och faktiskt dom enda elbilar idag med en vettig räckvid och en inte allt för vild prislapp

  • #16 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Henrik Tham Postat: 2013-02-28 22:08

    att sverige har koldioxidsnål el är egentligen bara en sanning med modifikation.

    Används mer el (fler elbilar) är det fossilkraft som startas (det regnar inte mer för att man kör elbil...)

    Även om man hävdar att vi skulle ha ett överskott av grön el så skulle det exporteras till danmark/tyskland då näten är ihopkopplade.

    Hade vårt elsystem varit isolerat med överskott på "grön el" hade det varit koldioxidsnål el, inte annars!

    Varje ökad elanvändning är fossil oavsett om man är i sverige eller någon annanstans.

    Starta i rätt ände och lägg all fokus på fusionskraft!

  • #17 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-02-28 22:33

    Eller som i min hemkommun; satsa allt på el och värme från SOPKRAFT. Inte speciellt miljövänligt i mitt tycke.

  • #18 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Nero Postat: 2013-03-01 07:05

    @Klarsyn - tänk (och läs) gärna innan du skriver - det blir bättre o vettigare då.

    @Tham - om hela personbilsflottan i Sverige elektrifierades skulle elförbrukningen öka med 5-6%, och det kan vi hantera med effektiviseringar, utbyggd vind och solkraft m m. Så vi behöver inte alls ta till fossil el för det.

  • #19 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Till Nero Postat: 2013-03-01 10:12

    Du måste också tänka på att om alla bilar i Sverige kört på el, hade en stor andel av dem laddat bilen ungefär samtidigt. Typ halv sex när man kommer hem från jobbet. Då räcker det inte med lite fler vindkraftverk. Om förbrukningen ökar på en specifik tid så blir det tufft hur man än gör. Vilket troligen kommer ske om många laddar när de kommer hem. Alternativet är att kvota ut el till laddning av bil... hur enkelt nu det är.. =)

  • #20 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-03-01 11:32

    Jag håller helt klart med ZR1 i den här diskussionen.

  • #21 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-03-01 11:47

    Jag också!

    Men funderar på om jag ska byta ut min Gamla ZR1 mot en ny Model S :) känns mer Modern än C7

  • #22 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-03-01 13:33

    Det hade varit smart om det funnits uttag för vanliga AA-batterier, då hade man kunnar ha några sådana i en påse i handskfacket om det vanliga batteriet tagit slut. Det dumma är att Model S har elektrisk öppning av handskfacket så det går kanske inte ändå.

  • #23 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-03-01 14:42

    ZR1: Det där var ju det bästa skämtet på länge:D
    mängden aa batterier skulle nog inte så plats i handsfacket

    Får väl byte mig till en GT86 sitället då;)

  • #24 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Klarsyn Postat: 2013-03-01 15:48

    @Nero
    Har du svårt med läsförståelsen?
    Läs en gång till.

  • #25 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Nero Postat: 2013-03-01 16:24

    @Klarsyn - nej, jag har läst både denna och originalartiklarna och förstått dem, till skillnad från dig. Ovan står det bl a att CNN Money har just motbevisat NYT.

    Enligt Tesla minskar räckvidden med ca 10% i kallt väder. Det är inte mer än för en fossilbil.

    @ Tham - det är klart att belastningen på elnätet kommer att öka vissa tider, men det är knappast värre än när elintensiva industrier kör igång tillverkningen kl 7 varje morgon. 5-6% ökning av elförbrukningen är knappast något oöverstigligt hinder för elbilar. Dessutom kommer denna ökning vara utspridd över många år.

  • #26 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-03-01 22:51

    I England måste elproducenterna ibland kicka in extra kraft i näten aftersom det är så många som kokar te samtidigt :)

  • #27 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    dan Postat: 2013-03-02 00:33

    @Nero, Jag har också läst artiklarna och även repporterns försvarsartikel där han förklarar de olika turerna. Han anklagas för att ha laddat bilen mindre och mindre och en del undrar över det med förklaringen att om man tankar bilen med besin så inte tankar man 28% eller 70% utan tankar fullt (alla i USa tycks tanka fullt vid verje tankning).

    Skillnaden är att ladda en elbil tar inte någon minut utan kanske ett par timmar. Om du har fått veta att 28% laddning räcker för att ta dig hem så är det ingen som står vid nån laddningssation en timme extra utan laddar bara det nödvändiga och sätter bilen på laddning när man kommer hem. Vilket han också gjorde.

    Den kallare temperaturen (mot CNN turen) tog mer kraft ur batterierna än Tesla ville medge.

  • #28 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    Micke B Postat: 2013-03-09 10:15

    NYT's bilkrönikör är antingen efterbliven som inte kan räkna de enklaste matematiska uträkningarna eller så ville han sänka Tesla på ett riktigt ruttet sätt.

    Sen ang laddning och elbrist, nattetid finns ett enormt överskott på el, då det passar utmärkt att ladda sin elbil.

  • #29 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-03-14 13:25

    Katter däremot, äter kattmat! Ibland upp till flera gånger än dagen innan även fast de redan ätit även DAGEN INNAN DESS. Tänk om Tusker gör likadant? Alltså, att även fast man laddar sin Fusker dagen innan så behöver den laddas IGEN. Typiskt Rusker i så fall. Ojojoj, Lisker, säger då det.

  • #30 Re: Räckviddsbråket kostade 100 miljoner dollar
    ZR1 Postat: 2013-03-14 13:26

    Jag menar såklart Tesla. Fast han är väl död sedan länge...?

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten