• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mercedes G63 AMG 6x6 - Se...

Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!

Mercedes kommer att seriebygga bilen som kan användas för att störta vilken diktator som helst. Denna sexhjulsdrivna monsterwagen har fem diffar med upp till 100 procents låsning.

Genom att hoppa kan du höja markfrigången ytterligare på Mercedes G63 AMG 6x6.

Avdelningen som ansvarar för G-vagnarna inom Mercedes har precis släppt informationen om att de kommer att serietillverka den smått vansinniga G63 AMG 6x6. Dock i liten skala. De beräknar bygga mellan 20 till 30 stycken beroende på hur efterfrågan ser ut. Så har du en lerig åker och en sandöken att passera på vägen till jobbet, eller en diktator i närheten som du vill störta är det bara att lägga in en order.

Men vad får du då i utbyte mot dina tre miljoner kronor? Jo, du får en kraftigt ombyggd G-wagen som är fyrsitsig och 226 mm bredare samt 272 mm högre än G63 AMG. Bilen är nästans ex meter lång och markfrigången är smått bisarra 460 mm och besten väger 3 775 kilo.

För att få ordentlig snurr på alla sex hjul sitter AMG:s dubbelturbo-V8 som matar 536 hk via den sjuväxlade 7G-troniclådan under huven. Exakta siffror för förbrukning och prestanda är inte offentliggjorda än, men enligt Axel Harries, chef för utvecklingen av G-wagen, säger att det rör sig om 0­–100-tider under sex sekunder. Av naturliga skäl kommer monsterbilen att ha en toppfart begränsad till 160 km/h.

G63 AMG 6x6 är inte helt och hållet utvecklad från grunden för att 30 stycken tokstollar med för mycket pengar ska kunna leka krig i öknen, den är baserad på militärversionen av G320 CDI som den australiska armén har använt sig av sedan 2011. Priset på tre miljoner kronor gör den till Mercedes nästa dyraste modell, efter SLS Electric Drive.

Jag vill bo på landet och köra en G63 AMG 6x6 varje dag.
488
34

Det finns 34 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Jocke i Skogen Postat: 2013-03-01 14:05

    En sån där måste jag köpa=)

  • #2 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Jocke i Skogen Postat: 2013-03-01 14:05

    En sån där måste jag köpa=)

  • #3 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    MB Postat: 2013-03-01 14:20

    Värd varenda krona!

  • #4 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Nils Postat: 2013-03-01 14:38

    Såg ut att vara portalaxlar. Finns det även som option till vanliga G-klass? Förövrigt kanske bland det häftigaste som byggts.

  • #5 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    G-Wagen Postat: 2013-03-01 14:44

    COOL!!!

  • #6 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    ZR1 Postat: 2013-03-01 15:19

    Tack alla läsare för att ingen tryckt på bromsa ännu!

  • #7 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Carl Postat: 2013-03-01 16:14

    Ska inte AMG börja trimma dieslar snart? Hade varit mer vettigt på en sån här bil.

  • #8 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Raderad Postat: 2013-03-01 16:25

    @ZR1: Det varade inte länge....

  • #9 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Thord Postat: 2013-03-01 17:43

    Störta vilken diktator som helst...? Inget bra, då finns det ju ingen som köper S-klass !

  • #10 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    CBeast Postat: 2013-03-01 17:49

    Tycker det är sviiiin kul att AMS fortsätter att spinna vidare på Diktator stämpeln efter den helt galna reaktion som några högst oviktiga personer kom med i den tidigare artikeln. Hoppas vi slipper höra av dom något mer. Bra AMS stå på er, humor kallas det och där kommer iaf jag alltid stötta er!

  • #11 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Jimmy Postat: 2013-03-01 18:15

    Haha en sån vill jag ha! Perfekt bil att åka in till city och handla med.

  • #12 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Raderad Postat: 2013-03-01 18:33

    @CBeast. Låt dig inte luras, det är inte så som det ser ut, AMS står inte på sig, AMS tänker ekonomiskt, simpel ekvation: Upprepa frasen Diktator+Fler klick=mer reklamintäckter (dvs pengar). detta är ankdammet sverige där ingen VÅGAR stå på sig, för rädsla av grupptryck och utfrysning, dock går det bra att diskutera ämnet runt köksbordet! PS: Visste inte att folk som har egna åsikter är "högst oviktiga personer", isåfall är du en skithög av rank. Trevlig helg!

  • #13 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    quattron Postat: 2013-03-01 18:37

    Var fanns den nya lysande stjärnan?? den skulle ju suttit som en smäck på monstret!

  • #14 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Johan Persson Postat: 2013-03-01 20:35

    Så jäkla coolt!

    quattron: är option så går nog o få det med :D

  • #15 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    nicholas Postat: 2013-03-01 21:58

    Citat:
    Ska inte AMG börja trimma dieslar snart? Hade varit mer vettigt på en sån här bil.


    Det fanns förut en C30AMG CDI... För övrigt är det ju ganska tydligt för marknader bilen är gjord... Kan garantera att minst 25 av 30 kommer att hamna på arabiska halvön där bensinpriset är ca 80 öre i Saudiarabien upp till ca 2 kr i Dubai och dieselbilar sälje typ inte alls...

  • #16 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    jj Postat: 2013-03-01 22:08

    Stod 3-4 st av denna pickupversion av G-wagen parkerade på en av godsparkeringarna i Södertälje hamn för någon månad sedan. Militärgröna givetvis! Dock inte AMG men coola ändå! Har FMV köpt in nya leksaker?

  • #17 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    AZ Postat: 2013-03-01 22:28

    Ja, den kan man ju köpa om man bor i Afrika men här gör den ingen nytta. Bra kraft iallafall. Snygg design också!

  • #18 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Adam Postat: 2013-03-01 22:48

    Djuuuuur

  • #19 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Renault Postat: 2013-03-01 23:34

    Rostskyddsgaranti 30 år på köpet !

  • #20 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Lp Postat: 2013-03-02 07:59

    Ser ju ut som en förväxt Suzuki sj 413

  • #21 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Henke Postat: 2013-03-02 09:32

    Jävligt manligt! Enda är väl att riktiga män luktar diesel........ V8 diesel?

  • #22 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    P Postat: 2013-03-02 10:05

    Undrar hur länge det tar innan gräset hämtar sig och spåren efter sladdarna blåser igen där gräset växte
    Kan de inte göra de där bilarna virtuellt så vi slipper att skiten förstör i den riktiga världen!?

  • #23 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Ahmad Postat: 2013-03-02 13:57

    Jag klickade på bromsa. Jag tycker att den är förfärlig

    VÄRLDENS FULASTE BIL HAR KOMMIT!!!!!!!!!!!!

  • #24 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    EB Postat: 2013-03-02 14:52

    Jag tar två..

  • #25 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Staffan S Postat: 2013-03-02 17:10

    En värdig efterföljare till förebilden från 30-talet..

  • #26 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Jimmy Postat: 2013-03-02 18:47

    nicholas men alla AMG bilar säljs inte i arabvärlden och diesel är poppis i Europa.
    Diesel är nog inte sportigt nog, går att köpa en stark v6 diesel och slänga på AMG paket om man vill det men någon raket blir det inte, en E-klass 350 CDI gör väll 0-100 på 7?

  • #27 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Erik Postat: 2013-03-02 21:20

    Fullständigt galet fordon! MB vågar verkligen ta ut svängarna, allt från trist transportbilar till några av de mest coola grejer du kan köpa med fyra hjul.

  • #28 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Erik Postat: 2013-03-02 21:21

    Sorry - sex hjul...

  • #29 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Fluie Postat: 2013-03-03 00:43

    Inte bara jag som får half-track-vibbar tydligen...

  • #30 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Larre Postat: 2013-03-03 01:30

    Undra om dragkrok finns med bland tillvalen.

  • #31 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Klarsyn Postat: 2013-03-03 08:34

    Mercedes tillverkar betydligt mycket häftigare teränggående bilar än denna.
    Se vidare:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unimog

  • #32 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    CBeast Postat: 2013-03-03 11:36

    @ZR1 Absolut inte min mening att såra dig på något vis, antar att du blev stött av den här diktator grejen också.

    Men det jag menar med högst oviktiga personer är inte så enkelt som att deras åsikter är oviktiga. Det handlar snarare om att överdriva sin åsikt och reaktion för att på något sätt upplevas som viktig, typ "nu jävlar var det sista gången jag prenumererade på den här skiten" osv osv. Detta känns inte speciallt nyanserat eller speciellt konstruktivt och har förmodligen att göra med någon brist i vardagen.

    Kanske får man inte sin röst hörd kanske känner man sig inte viktig.

    Hoppas helgen varit bra!
    //En skithög av rang ;-)

  • #33 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Den sansade Postat: 2013-03-04 20:46

    Toys for big boys, eller rättare sagt för testosteronstinna ungdomar med kepans skärm bakåt.

  • #34 Re: Mercedes G63 AMG 6x6 - Se video!
    Hahahah Postat: 2013-03-13 00:57

    Lika fruktansvärt kul som den är ful. Ett stort WTF, må jag säga. :D