• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mercedes har en lysande...

Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt

De som är riktigt stolta över sin Mercedes kan numera tillföra lite extra stjärnglans. Som originaltillbehör finns det en upplyst stjärna att montera i grillen. Snyggt eller bara dålig smak – vad tycker du?


Som original tillbehör hos Mercedes-Benz finns det numera en upplyst grillstjärna för eftermontering. Den treuddiga stjärnan i grillen lyses upp av en optisk fiberslinga som får ljus från lysdioder.

Stjärnan i grillen lyses bara upp när bilen står stilla. Stjärnan tänds när man låser upp sin Mercedes med nyckeln, eller när motorn slås av, eller när dörren öppnas, eller bagageluckan öppnas. Belysningen är påslagen i 15 sekunder.

Den upplysta Mercedes-stjärnan finns till GL- och M-klass modeller. Inom kort tillkommer samma teknik till E-klass, C-klass och CLS-modellerna. Den upplysta stjärnan kan dock inte kombineras med Distronic eller Distronic Plus. Modeller som inte från början har en stjärna i grillen kan förstås inte heller utrustas med detta tillbehör. Priset i Tyskland är cirka 300 euro.

Nu frågar vi er läsare: är detta en lysande idé eller bara tecken på dålig smak?

Ett lysande tillbehör (= gasa). Näää, det var inte snyggt (= bromsa).
327
164

Det finns 39 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    ZR1 Postat: 2013-03-01 11:45

    Nja, så coolt var de väl inte direkt

  • #2 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    hmmm Postat: 2013-03-01 12:21

    Är bara en tidsfråga innan Audis ringar lyser...

  • #3 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    max Postat: 2013-03-01 12:21

    Svårt att säga, måste se den i verkligheten först.

  • #4 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Hans H Postat: 2013-03-01 12:38

    TRON :-)

  • #5 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    David Postat: 2013-03-01 12:59

    Snyggt!!

  • #6 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    frukk Postat: 2013-03-01 13:09

    All julgransbelysning nya bilar har i fronten är rent löjeväckande. Ser ut som något en EPA-raggare med för stor prilla under läppen och bakvänd keps skulle tycka vara ballt, men för människor med smak och intelligens, nej tack!

  • #7 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    1QAZ Postat: 2013-03-01 13:46

    "Modeller som inte från början har en stjärna i grillen kan förstås inte heller utrustas med detta tillbehör"

    Vilka MB-modeller har INTE en stjärna i grillen???

  • #8 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    1QAZ Postat: 2013-03-01 13:48

    Fel av mig. "Gamla" E-klass har naturligtvis ingen stjärna.

  • #9 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    CZ Postat: 2013-03-01 13:54

    Stjärnan är för liten, fronten blir ful.

  • #10 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Jonny Postat: 2013-03-01 14:11

    Intressant att MB personbil snor detaljer från MBs lastbilar, brukar vara tvärt om annars...

  • #11 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Hans H Postat: 2013-03-01 16:14

    1QAZ: S-klasse har stjärnan uppe på huven. Där den ska vara. :-)

  • #12 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Matte Postat: 2013-03-01 16:42

    Frågan är vad som är värst? Att Merca kladdat på LED för tio spänn på en stjärna. Eller att de gör värsta filmen om det.

    Undra hur det lät i styrelserummet när iden kläcktes? - Jawohl Helmut das ist eine super ide! Klasse, wunderbar, genial...

  • #13 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    FG Postat: 2013-03-01 18:43

    Är det ens lagligt med svenska belysningsregler?

  • #14 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    x Postat: 2013-03-01 19:18

    Citat:
    Är det ens lagligt med svenska belysningsregler?

    Borde det vara. Den lyser ju ej när du kör.

  • #15 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    x Postat: 2013-03-01 19:19

    Citat:
    "Modeller som inte från början har en stjärna i grillen kan förstås inte heller utrustas med detta tillbehör"

    Vilka MB-modeller har INTE en stjärna i grillen???

    De som har den på huven.

  • #16 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    tom Postat: 2013-03-01 19:42

    Passar bra ihop med färgen på rosten som börjar visa sig efter ca 2 år.

  • #17 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Snyggt. Hoppas fler gör likadant! Postat: 2013-03-01 22:26

    Jag har i flera år undrat över varför inget bilmärke (såvitt jag vet) har upplysta märkesemblem både bak och fram. Det borde ju vara av stort intresse för biltillverkarna att deras bilar enkelt blir igenkända även i mörker. Även om de flesta märken har en egen design på strålkastare och baklyktor, så är det många människor som trots det inte känner igen olika bilar i mörker. Dagens teknik med led gör ju sådana designgrepp möjliga på ett enkelt sätt. Men att det inte skulle vara lagligt för biltillverkarna att ha emblemet upplyst även under körning verkar konstigt. Har utvecklingen gått för fort att Svensk lag inte hinner med? Detta är ju knappast något som bländar mötande trafik ens på mycket nära håll. Och det är knappast värre än kombinationen halvljus/dimljus, som förvisso är olagligt men som många kör med i allafall.

  • #18 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Andre Postat: 2013-03-02 07:53

    Jag hoppas att Audi hakar på detta nu skulle vara fränt, ni som inte tycker om detta äger förmodligen en gammal dator, bil och en tjock tv haaaalllååååå detta är2013 vakna till liv

  • #19 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Stjärnan Postat: 2013-03-02 08:56

    Jaja. Mercedes har en stjärna framför ratten. BMW har en stjärna bakom ratten. Såklart lysande

  • #20 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Broxxer Postat: 2013-03-02 09:23

    Stjärnan
    Vad är det för skillnad på en snigel och en BMW?



    BMW har slemmet på insidan.

  • #21 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    lelle Postat: 2013-03-02 09:57

    Lysande emblem säkert bra för alla osäkra fjun som måste visa vad de åker. jag skiter i om det är en Merca eller BMW som är i vägen, bara han flyttar på sig ;-)

  • #22 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Mads Postat: 2013-03-02 10:09

    Såg faktiskt bra ut, men passar bara merca. Blir inte kul om alla kopierar detta så som alla gjorde med audis led.

  • #23 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Nils Postat: 2013-03-02 10:15

    På en Mercedes lastbil kanske detta fungerat men på en personbil... Ja, kanske i förorten!

  • #24 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Roy på Macken Postat: 2013-03-02 10:48

    Måste naturligtvis ses i verkligheten innan det går att säga säkert, men som det såg ut här såg det bara billigt o smaklöst ut.

    Vore det inte bättre om stjärnan vore belyst inifrån, så hela stjärnan lystes upp? Tror det skulle bli snyggare om det såg ut som att stjärnan verkligen lyste (svagt) av sig själv - mer 3D effekt - istället för denna skarpa (platta) "inramning".

    Detta kändes ovärdigt en Mercedes, tycker jag.

  • #25 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Per Jameson Postat: 2013-03-02 10:51

    Snyggt!

  • #26 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Jörgen Postat: 2013-03-02 11:10

    Så jävla bra kommentar Broxxer !

  • #27 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Andre Postat: 2013-03-02 11:25

    Vad jag vet så har merca en slr amg black series som deras värsting, audi har R8 som deras värsting inom sport bil! Men va fan har BMW förutom familje bilar som är hottade men bara familje bil! Så BMW fantaster låt bli att skriva skit. Eller så kan man skryta med en Z4 men det är en TT ;)

  • #28 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Håkan Postat: 2013-03-02 14:44

    Citat:
    På en Mercedes lastbil kanske detta fungerat men på en personbil... Ja, kanske i förorten!

    Varför i förorten ?? Kör du kanske en ful Volvo o tror att alla i förorten är mafiosos! Svensk äcklig avundsjuka visar sig igen! Inavel varning på dig:))

  • #29 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    B-son Postat: 2013-03-02 15:03

    Tyvärr funkar det inte med Distronic - och vem köper en ny MB utan?

  • #30 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Daniel L. Postat: 2013-03-02 15:09

    Håkan 14:44: Särskrivningsvarning på dig. Inavel är för övrigt sällsynt i Sverige, lyckligvis!

  • #31 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    PG Postat: 2013-03-02 15:23

    Kan bara hålla med Håkan, vad är det för dravel om förorten? Att folk skyltar med sina korkade fördomar är direkt pinsamt.

  • #32 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Alfaholic Postat: 2013-03-02 16:36

    Amerikavulgo.

  • #33 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    adolf Postat: 2013-03-02 17:53

    Håller fullständigt med håkan! Varför skall man dra in förorten och den svenska smygrasismen? Vi pratar om bilar snyggt eller inte? Bra eller dåligt? Komfort o icke komfort varför alltid denna smyghatism mot någon som är bättre eller kör något dyrare??
    Kom till förstånd du som uttalade dig idiotiskt om förorten

  • #34 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Sputnik Postat: 2013-03-02 20:53

    vi kommer nog f& se mer av detta !

  • #35 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Huko Postat: 2013-03-02 23:40

    1995 var min hustru och jag på semester i Malaysia.
    Vi åkte runt i en månad med hyrbil. Det var en Proton Wira 1600. Den, och alla andra Proton, hade belyst Protonmärke i grillen. Så Mercedes tar upp en gammal ide!

  • #36 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Teo Postat: 2013-03-03 02:56

    Förort? Danderyd? Rinkeby? Faktiskt båda!!!!

    Men inne i stan har man hellre adventsljustake i framrutan och julstjärna i bakrutan!

  • #37 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Putte Postat: 2013-03-04 09:34

    Är det verkligen tillåtet med annan belysning framåt än de strålkastare och lampor trafik- och fordonsförordningarna föreskriver? Gärna svar från någon som vet...

  • #38 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    pf Postat: 2013-03-04 11:43

    Nej det är det inte. Som positionsljud finns bl.a klara regler för placering ifh till bilen yttre konturer osv
    Men...
    Jag sätter 100.000 på att det absolut första som ägarna av en MB med denna option kommer att göra, är att se till att den lyser även under körning.
    Nån som sätter i mot?
    En månad efter lansering (eller redan nu) kommer ungefär 39 kineesiska företag att marknadsföra lyse av samma stuk till redan äldre MB-ägare.

  • #39 Re: Mercedes har en lysande stjärna – på riktigt
    Garanterat en bländande framtid Postat: 2013-03-05 00:11

    Det kanske är dags att ändra lagen. Detta svaga ljus är knappast något som bländar mötande trafik, om det lyser under körning, såvida inte tillverkarna gör en extra strålkastare av emblemet med starkt ljus. Varför inte tillåta att det lyser även under körning, men ha en övre gräns för hur starkt ljuset får vara. Det verkar som att lagen inte hängt med den tekniska utvecklingen.