• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Spyker B6 Venator Concept –...

Spyker B6 Venator Concept – första bilden

Victor Muller planerar en comeback efter Saab-äventyret och här har vi bilen som ska få tillbaka Spyker i strålkastarljuset: B6 Venator Concept. Men Victor Muller hävdar att B6 Venator inte är en Porsche 911-killer – vad är den då?

Spyker B6 Venator Concept Geneva 2013

"The Wall Street Journal" bjuder bara på en enda bild, ännu så länge, men det är första riktiga fotot på Spyker B6 Venator Concept.

Hittills har vi bara fått två små smakprov på Victor Mullers comeback hos Spyker. Men av någon anledning väljer Muller amerikanska "The Wall Street Journal" för att berätta (nästan) allt om nya B6 Venator Concept.

För "The Wall Street Journal" berättar Victor Muller att Spyker fått ett kapitaltillskott på tio miljoner euro, tillräckligt för att skapa konceptbilen B6 Venator som snart visas upp på Genèvesalongen. Spyker B6 Venator Concept är en mittmotorvagn med mycket aluminium, kolfiberkaross, V6:a som ger 375 hk och en sexstegad automatlåda. Vikten sägs ligga kring 1.400 kilo.

Spyker B6 Venator Concept har händelsevis ett tydligt släktskap med Lotus Evora S, påstår The Wall Street Journal, och vi låter gärna er läsare ifrågasätta det påståendet. Kan det vara så att Spyker köpt chassi och drivlina från Lotus och sen satt sin egen kolfiberkaross ovanpå?

Enligt The Wall Street Journal ska Spyker B6 Venator få ett pris kring 125.000–150.000 euro och bilen är inte någon "Porsche 911-killer" säger Victor Muller, då alla sådana försök vore tokiga säger han. Venator kommer för övrigt från latinets "jägare" och användes även för en typ av djurtämjande gladiator i antikens Rom. Men Spyker B6 Venator är alltså inte byggd för att jaga 911:or, frågan är vilka huvudkonkurrenterna i så fall är?

Ser riktigt lovande ut, hoppas att Spyker får igång produktionen av B6 Venator.
358
141

Det finns 16 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Robban Postat: 2013-03-02 23:41

    Ska bli intressant att se hur många svennebananer som dissar denna. Victor Muller verkar ju vara värre än djävulen själv i deras ögon.

  • #2 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Bah Postat: 2013-03-03 01:41

    375 hästar på 1500 kilo? Banta ner den till tonnet så blir det roligare!

  • #3 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Tjalle Postat: 2013-03-03 07:20

    Ytterligare en Spyker som konkurrerar med Flåklypa Grand Prix.

    V6 - 375 bhp -1500 kg - 6 vxl auto: Häftigt!!

  • #4 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    K.Rille Postat: 2013-03-03 09:41

    Tänkte precis som föregående talare, den är för tung... den behöver åtminstone ner till 1200-1300. men jag gissar att det är en GT-vagn med extra allt?

    Snygg som faen iaf...

  • #5 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Raderad Postat: 2013-03-03 11:15

    Jag ser Maserati, Aston Martin och Lotus i en o samma bil.....och lite corvette C6 i höften

  • #6 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Jens Postat: 2013-03-03 11:52

    @Robban - kan det bero på att Muller var en lögnhals och pajas som lovade runt och höll tunt?

  • #7 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Dr P Schreyer Postat: 2013-03-03 14:31

    Hade trott mer på den här bilen om den lanserats av Refaat el-Sayed. Muller är och förblir en pajas.

  • #8 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Patric Postat: 2013-03-03 15:50

    Jag är en smula besviken. 3,080 pounds (som WSJ rapporterar) blir dock ganska exakt 1400 kg, inte 1500 som ni påstår. Jag tror nog detta mer ska ses som en liten Aston eller dyl, alltså inte en bil bara för ren körning utan lite mer lyx och lull-lull.
    Siffrorna säger ju inte allt så det ska bli intressant att höra vad ni journalister har att säga efter ni satt tänderna i den. Ska även bli intressant att se bilder på interiören. Stackars Victor var väll tvungen att producera något så detta är väll så gott han kan i nuläget.

  • #9 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    CC -12 Postat: 2013-03-03 17:34

    "För "The Wall Street Journal" berättar Victor Muller att Spyker fått ett kapitaltillskott på tio miljoner euro." Nyckelordet här, för de som inte förstått utan fortfarande tror att Muller är kompetent, är ordet "kapitaltillskott". Det är i sedvanlig Muller/Spyker-anda alltid någon annan som betalar eftersom Muller/Spyker aldrig har gått med vinst på egen hand. Jag önskar jag hade Mullers egenskaper men tyvärr lider jag av en juristsammanhang underlig åkomma som heter samvete...

  • #10 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    D.Ahler Postat: 2013-03-03 17:51

    En Spyker är till för den person som uppfyller följande:
    1. Har haft ett antal Porsche
    2. Har likaså haft ett antal Ferrari
    3. Har sannolikt haft eller har en eller ett par Lamborghini
    4. Inte bekymras av något så småborgerligt som "god smak"

    Jo, det finns tillräckligt med sådana personer i världen. Tyvärr. Hur skulle annars märken som Versace kunnat överleva annars?

  • #11 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Alliansen Postat: 2013-03-03 18:55

    Fan också!

    Spyker kan vi inte ta livet av! :-(

  • #12 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    JvA Postat: 2013-03-03 21:11

    Muller är min före detta chef...men detta är tamejfan nåt av det fulaste jag sett!
    Är den designad av någon som ritat dammsugare på 30-talet? Hela fronten ser ut som en Electrolux a' la 1934...

  • #13 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    B10 Postat: 2013-03-03 23:30

    @JvA- Då är du kanske en fd SAAB-anställd? Tänk då på Sixten Sason, han ritade alla SAAB bilar fram till 99:an. Han ritade även Hasselbladskameran och motorcyklar för Husqvarna och dammsugare åt Electrolux! Victor följer kanske en gammal SAAB tradition med dammsugardesigners... Som Alpina ägare kan jag inte annat än protestera mot att han kallar den B6. Och om bilen tycker jag...inte!

  • #14 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    bert Postat: 2013-03-04 13:17

    Anledningen till att bilen bara får en V6:a är väl att Müller inte får loss någon större motor eftersom man är rädd för att skapa en konkurrent.

  • #15 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Rejo Postat: 2013-03-04 15:15

    Vem skulle vara rädd att få Spyker som konkurrent? Ingen 911-killer, säger Muller själv. Nej tacka f-n för det. Jag förstår inte vem som skulle vilja betala över 125000 EUR för en Spyker med tveksam kitcar-kvalitet. Det är nog som D.Ahler skriver - de kunder som redan har allt och har haft allt kanske skulle vilja ha en Spyker för att komplettera samlingen.

  • #16 Re: Spyker B6 Venator Concept – första bilden
    Anders Postat: 2013-03-05 18:39

    Det var en riktigt ful bil. Spy(ker) ful. Inte en snygg bil har lämnat fabriken.