• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Officiell i natt: Volkswagen...

Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant

Kombiversionen av storsäljaren Volkswagen Golf är här – och visst är den snyggare än förra modellen? Lanseras redan i vår med fem motoralternativ.

För alla som vill ha en praktisk bil men inte behöver en Passat finns nu Golf Variant. Tuffaste utmanaren kommer förmodligen från koncernkollegan Skoda i form av Octavia Combi.

Familjen Golf blir alltmer komplett: vi kunde nyss visa bilder på både nya Golf GTI och dieseldrivna GTD, och i nummer 5/2013 provkörde vi fyrhjulsdrivna Golf 4Motion. Dessutom ryktas det om att supersnabba Golf R får premiär på Genèvesalongen.

För dig som söker en lite mer praktisk Golf finns nu också kombiversionen Variant. Den ska säljas över hela världen, dock med olika namn – i USA heter den Jetta Sportwagen. Detta kan mycket väl bli en "Sverigefavorit" med tanke på de svenska bilköparnas förkärlek till kombibilar. De tuffaste konkurrenterna blir förmodligen Hyundai i30 och Kia Ceed, men den nya Golfkombin utmanas också inifrån VW-koncernen, i form av nya Skoda Octavia Combi.

Snålaste Variant-varianten drar 3,3 l/100 km.

Kombimodellen delar förstås all teknik med vanliga Volkswagen Golf, vilket innebär att bygglådan MQB sparar omkring 100 kilo jämfört med föregångaren. Vid lanseringen finns sju motoralternativ. Dels bensindrivna 1,2 TSI med 105 hästar, 1,4 TSI med 122 hästar samt 1,4 TSI med 140 hästar och cylinderavstängning; dels dieseldrivna 1,6 TDI med 105 hästar och 2,0 TDI med 150 hästar.

Modellprogrammet lär byggas ut ytterligare framöver – vi kan också förvänta oss en fyrhjulsdriven 4Motion-version av Golf Variant, och kanske också en GTI-version för att utmana Ford Focus ST kombi?

Fler tekniska detaljer och priser följer när Volkswagen släppt den officiella pressreleasen. Då får vi också veta exakt hur stor och rymlig Golf Variant blir jämfört med konkurrenterna.

Golf VII Variant jämfört med föregångaren.

• Uppdatering 4/3: Volkswagen har nu visat upp nya Golf Variant officiellt och siffrorna är imponerande. Kombiversionen är 30,7 centimeter längre än halvkombi-Golfen. Bagageutrymmet är 1,05 meter långt (1,83 meter med nedfällt baksäte). Bagagevolymen är 605 liter, vilket är förbluffande nog är mer än i storebror Volkswagen Passat, som rymmer 603 liter. Med nedfällt baksäte lastar dock Passat 1.731 liter (1.620 liter i Golf Variant).

Snålaste Golfkombin blir TDI Bluemotion-modellen med en 110-hästars dieselmotor. Med 6-växlad manuell låda drar den 3,3 l/100 km vilket motsvara 87 gram koldioxid per kilometer.

Se alla bilder i galleriet
 

Jag tycker nya Golf Variant ser mycket bättre ut än föregångaren.
1676
1385

Det finns 85 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Jonas Postat: 2013-03-02 18:03

    Nu var det på tiden.. Gamla bilen var hemsk!

  • #2 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Anders Postat: 2013-03-02 18:20

    Vill ha en Golf GTD 4M Alltrack Variant!

  • #3 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Säger inget ... Postat: 2013-03-02 18:28

    Att den ser bättre ut än föregångaren säger absolut ingenting, eftersom den var ful som stryk !!

  • #4 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Neppan Postat: 2013-03-02 18:31

    Va? Är det Golf eller Passat? Jag ser ingen skillnad, va!?

  • #5 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Lumi Postat: 2013-03-02 18:32

    Hade ni skrivit Passat istället för Golf så hade jag inte reagerat. Detta börjar gå för långt..

  • #6 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    BatteriJohan Postat: 2013-03-02 18:48

    Tycker att den redan är lik den gamla,

  • #7 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Tor Postat: 2013-03-02 19:09

    Skitsnygg, satan vad den kommer att sälja.

  • #8 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    JB Postat: 2013-03-02 19:22

    äntligen snygg bak,den gamla såg förjävlig ut

  • #9 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Peter S Postat: 2013-03-02 19:31

    Önskar mig en Golf Variant 2,0 TDI 184 4Motion DSG6.

  • #10 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    HNS Postat: 2013-03-02 19:55

    Har ni hört om kvalitetproblem "Volkswagens DSG-skador drabbar alla!" Många männiksor börjar osäker att köpa Volkswagen kommer sjunker försäljning efter kvalitetproblem. Fabrik har inte hårt testat om håller slitage.

  • #11 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Pessimisten Postat: 2013-03-02 20:25

    Denna var snygg. Men det skulle vara intressant att ställa den bredvid en Passat variant och se hur mycket som skilde? Är det bara fronten på Golfen som är något mer sluttande?

  • #12 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Anders Postat: 2013-03-02 20:26

    Har hört om problem med både DSG-lådor och motorer som inte klarar mer än 1500 mil innan oljebyte! Men annars, en GTD 4M Alltrac, tack!

  • #13 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Pff Postat: 2013-03-02 20:28

    @HNS nej, siffrorna sjunker inte mer för volkswagen än vad andra bilföretag gör. Det har varit stora problem med taxibilarna på gas. Har min andra bil med DSG nu och jag har fan aldrig haft problem med dem! Vilka andra företag erbjuder en dubbelkopplingslåda för det priset?

  • #14 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Darth Vader Postat: 2013-03-02 20:35

    Värsta problemet är ju namnet, VW vill man ju inte bli förknippad med efter alla skandaler som aldrig tar slut…

    Och Golf ännu mindre… världens aggressivaste propaganda som medvetet och utstuderat döljer halvtaskig kvalitet och annat...
    Och en modell som visar att man är totalt ointresserad, okunnig och dessutom en trist typ.

    Nix, VW yta börjar krackelera och visa innanmätet.
    SNACK!

  • #15 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Markus Postat: 2013-03-02 20:41

    Är det debut för TSI-motorn med cylinderavstängning nu, eller finns den redan att beställa?

  • #16 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Dulle Postat: 2013-03-02 20:43

    http://www.aftonbladet.se/bil/spionen/article16324794.ab

  • #17 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Njah Postat: 2013-03-02 20:56

    "skitsnygg"... ja, med 20-tumsfälgar och sänkt som på dessa bilder. Men hur kommer den se ut i ett mer verklighetstroget utförande? Mest troligt som mellanmjölk..

  • #19 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    HNS Postat: 2013-03-02 21:21

    Ja, du och några personer har tur DSG rullar utan problem men inte alla. Felfri på DSG t,ex 10-20% och fel på DSG 80-90%.

  • #20 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Thord Postat: 2013-03-02 21:38

    Vw:s fruktansvärda enkelspårighet måste väl få ett slut snart...? Taskig kvalitet & samma utseende som alltid, att det finns folk som går på skiten !

  • #21 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Opel Postat: 2013-03-02 21:56

    OPEL ASTRA ÄR SNYGGARE !!!!

  • #22 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Fredrik Postat: 2013-03-02 21:57

    @HMS, har du någon referens till dina siffror? För mig låter det som rent skitsnack!

  • #23 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    www Postat: 2013-03-02 22:03

    Opel Astra är verkligen snyggare och felfri.

  • #24 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    HNS Postat: 2013-03-02 22:05

    @Fredrik. Det såg jag google, och andra nätet om VW ägare om hur bilen gick och berättar många personer klagar usel kvalitet och dyr att betala för byte växellådor, motorer och andra delar.

  • #25 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    HNS Postat: 2013-03-02 22:10

    @Opel och www. Ja, absolut Opel Astra är snyggare, körglädje och trogen samma bil igen gäller endast modell Astra J årsmodell 2009 till 2013.

  • #26 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Alltså Postat: 2013-03-02 22:13

    Om alla ni som kommenterar hade kunnat läsa igenom det ni skriver och rätta alla skrivfel, så hade det varit mycket trevligare, enklare och framförallt så skulle ni bli tagna med lite mer respekt.

    Alla har väl minst en gymnasieutbildning i svenska?
    Kanske dags att lära sig skriva då om ni inte behärskar det ännu.

  • #27 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Alltså Postat: 2013-03-02 22:13

    Om alla ni som kommenterar hade kunnat läsa igenom det ni skriver och rätta alla skrivfel, så hade det varit mycket trevligare, enklare och framförallt så skulle ni bli tagna med lite mer respekt.

    Alla har väl minst en gymnasieutbildning i svenska?
    Kanske dags att lära sig skriva då om ni inte behärskar det ännu.

  • #28 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Magnus W Postat: 2013-03-02 22:18

    Det är inte mer problem med DSG6 än med andra jämförbara automatiska växellådor. Jämför antal fel med antal sålda växellådor. DSG7 med torrkoppling har något högre felfrekvens i specifika installationer.

    Ni som inte har koll på detta behöver inte göra er besvär med att kommentera, gör ni ändå det så kan ni väl även redovisa er agenda. Det är för mycket svammel från oinitierade på denna sida, vilket tyvärr grumlar läsvärdet.

  • #29 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    roger Postat: 2013-03-02 23:07

    VW kvalitesimage och verkliga kvalitet är inte i närheten av varandra. Fråga försäkringsbolagen vad dom säger om VWs så kallade kvalitet. VW har stora problem med både växellådor och motorer!

  • #30 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    peve Postat: 2013-03-02 23:18

    Golf TDI 105 DSG. Har aldrig haft en bättre bil och har haft 8 bilar. 3000 felfria mil och nya Golfen är ju änne bättre på vägen sägs det.

  • #31 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Filips Postat: 2013-03-02 23:48

    12345tye9hifxbdjghfjgas3w4657atrsyfifyhkjgdfsfgjhg

    Oj förlåt! Tror jag somnade av tristess denna bild utstrålade, ber om ursäkt!

  • #32 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    snöstorm Postat: 2013-03-03 01:36

    Smaken är som baken, det är tydligt. Medger att jag nog har en lätt subjektiv syn här, iom att jag själv är VW-ägare, men ändå: JÄKLAR vad snygg den är! Ger inte full pott innan jag sett den i verkligheten, men goddamn alltså!

    Det är okej att tycka att VW är "tråkiga", ty alla uppskattar inte stram, subtil och framförallt konsekvent design. Vissa vill ha massor av kurvor och mer organisk design, andra inte. Som till exempel jag :)

  • #33 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Lars H Postat: 2013-03-03 02:09

    Vi har tre vanliga Golf och en Variant bluemotion diesel på jobbet.

    Varianten, som är gjord i Mexico har sämre finish på inredningen, bullrar mer från motorn,(mindre isolering under huven) drar avsevärt mer diesel än de andra och har ett uruselt hel och halvljus. Och så gick värmen sönder i den mitt smällkalla vintern och det vat sex veckors väntetid på verkstaden. Tjuvstannar gör de allihopa när ska köra iväg från stlllastående, helt slumpmässigt, man känner sig som en nybörjare!

    Hoppas de inte fortsätter att göra dem Mexiko!

  • #34 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Philip Postat: 2013-03-03 09:32

    Den ser ut som en lite mindre och modernare Passat och det är inget dåligt betyg.

  • #35 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Ron Postat: 2013-03-03 09:44

    Skitbil skitkvalite skitful! Mig lurar de inte igen! Hellre köper jag en kvalitetsbil från...... Ja ni vet säkert :)

  • #36 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Daniel Postat: 2013-03-03 10:31

    Väldigt vad många Volvo fantaster det är här och spyr ut sin galla.
    Vw är den bästa bilen jag haft, och jag har haft många

  • #37 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    mjl Postat: 2013-03-03 10:57

    Jag kan inte se någon skillnad på Passat eller Golf, måste säga att VW verkligen tillverkar tråkiga bilar, man tittar ju knappast till lite extra när man ser en bil från det märket, det är liksom en axelryckning bara.

  • #38 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Jörgen Postat: 2013-03-03 11:25

    Tyvärr snart lika tråkiga som volvo. Vw har dock inte korea design....

  • #39 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Jonas Postat: 2013-03-03 12:01

    @Daniel 10:31 - japp Sverige har gott om Volvo- och Saabkramare...tycker nya Golfkombin var ett stort framsteg designmässigt, den gamla är oerhört ful bakifrån.

  • #40 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    JW Postat: 2013-03-03 13:20

    Den nya är ytterst väldesignad, men... inget som lockar.

  • #41 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Roger M Postat: 2013-03-03 13:47

    Ser att det er mange som har negativ oppfattning om vw, Dette er vel fordi dem ikke har prøvd en eneste vw fra de siste 10 år....
    Nye Golf variant skal bygges i tyskland, ikke i mexico.

  • #42 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    svensson Postat: 2013-03-03 13:51

    En bekant till mig som är säljare på VW berättade att VW säljer mer bilar nu än någonsin just pga. DSG lådan så jag tror den här diskussionen kring DSG är väldigt överdriven.

    Nya golf är för anonym och tråkig för min smak , det är en bil i mängden och ser redan äldre ut än många konkurrenter som exempelvis Volvo V40 och Kia Ceed. Men jag är säker på att det är en bra bil men inget för mig.

  • #43 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Björne Postat: 2013-03-03 14:09

    VAG borde utlysa en tävling varje gång de introducerar en "ny" bil.

    Tävlingen?

    Finn Fem Fel
    Hitta vilka fem designpunkter som ändrats från förra versionen av samma bil.

  • #44 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Simon Postat: 2013-03-03 14:36

    najnaj vilken skitbil luktar plast i wv hallen!

  • #45 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Magnus Postat: 2013-03-03 17:32

    Oerhört tröttsamt med allt gnäll på VW om DSG och allt annat skitsnack som inte är sant. Försäljningssiffrorna talar väl för sig självt. Vad kör ni gnällspikar för bilar själva? Kia? Opel? Mazda? Eller gamla BMW-vrak...

  • #46 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Peter Postat: 2013-03-03 17:55

    De som gnäller här kör inga bilar, de har inte uppnått den åldern då man får det..

  • #47 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Das Auto Postat: 2013-03-03 18:11

    Bra skrivit Peter och Magnus.

  • #50 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    CC -12 Postat: 2013-03-03 19:41

    Problemen med DQ200 (en av DSG7-lådorna) ligger på någon enstaka procent av bilarna vilket förvisso är alldeles för mycket. Då ingår släpdragande hantverkare med 1.6 TDi vilket sliter mest på de klena lådorna. På "DSG6", alltså DQ250, är problemen obefintliga idag efter att problemen 2008-09 fixades. Men men, Toyota-talibanerna måste ju ha något att gripa efter. Bilkänsla är ju inget område de kan arbeta med...

    DSG-diskussionen är otroligt överdriven. Kom med statistik för att underbygga den istället för att fabulera.

  • #51 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Nattsvart Postat: 2013-03-03 19:59

    Detta tyska mästerverk kommer bli spiken
    I kistan för Volvo. V70:s dagar som bästsäljare i Sverige är numera förbi. Nya Golfen kommer utklassa den på det flesta områdena.
    Kort sagt. Bäst i Test!! Igen!

  • #52 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Anders L. Postat: 2013-03-03 20:26

    Fy fan va ful!

    Ser ju bara ut som en sketen Passat, som är tvättad i 90 grader! Hehe!

  • #53 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Das Problem Postat: 2013-03-03 20:27

    Klarar de 1000 mil innan DSG-lådorna rasar?

  • #54 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    JD Postat: 2013-03-03 20:33

    Kul att de hade visningen i Berghof, i en blå färg för att slå Blå dunster i folks ögon. Men turligt nog finns den även i färgen Nattsvart.

  • #55 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Peter Postat: 2013-03-03 20:49

    Tänk att en sån intetsägande design(enligt vissa) kan dra till sig så många kommentarer..

  • #56 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Peter Postat: 2013-03-03 20:51

    ..Men det kanske sitter några bittra SAAB-fanatiker och gråter...för varje dag som går så MINSKAR antalet SAABar på våra vägar...och det är vi bilälskare oerhört tacksamma för!!

  • #58 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Per Postat: 2013-03-03 22:23

    Kommer den i gasversion (EcoFuel)? Det vore ju logiskt med tanke på framgångarna med Passat EcoFuel.

  • #59 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    dan Postat: 2013-03-03 22:54

    Signaturen "HNS" kan ju knappast vara en människa. Det verkar snarare var Google Translate som har använts på en pressrelease från den internationella "Jag Hatar Volkswagen-klubben" skrivet på något udda språk... DSG-lådorna fungerar utmärkt om man brukar dem på rätt sätt. Jag har inte haft några problem och är inne på min tredje bil med sådan automatlåda.

  • #60 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    HNS Postat: 2013-03-04 08:56

    @dan. Nej. Även Sverige VW ägande många människor har drabbad fel DSG både privat och tjänstebil. Bevis från försäkrimg om maskinskador. Några du/ni har tur felfri DSG ca 10 - 20% och fel ca 80 - 90%.

  • #61 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Jakob Postat: 2013-03-04 09:22

    Vissa har förutfattade meningar ser jag, de Mexiko-byggda golfarna har faktiskt lite lägre felprocent än de tyskbyggda.
    Golf Variant är en väldigt vettig bil till bra pris.

  • #62 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Sh69 Postat: 2013-03-04 09:24

    @nattsvart, bara glöm det även om det är din dröm kommer den aldrig komma som 1a på topplistan nu kommer dessutom nya V70 öka ännu mer ifrån passat i och med nya faceliften och om du inte visste så är V40 bästsäljare i golfklassen! Så du kan nog klömma att en sketen ful stram golfkombi kommer 1a på nybilslistan!

  • #63 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Pelle L Postat: 2013-03-04 09:26

    Supersnygg! Bra jobbat VW!

  • #64 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Fredrik Postat: 2013-03-04 10:00

    @AMS, ni borde kolla upp ert script för Gasa/Bromsa, uppenbarligen så manipulerar någon med siffrorna.

    Igår var relationen 5/1 och nu är den 5/8, knappast troligt att så många VW-hatar hittat in på sidan på så kort tid.

  • #65 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Anders J Postat: 2013-03-04 10:04

    Rigtig snygg - behöver en Golf Variant 2,0 TDI 184 4Motion DSG6...gärna med GTD look

  • #66 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Väntat Postat: 2013-03-04 10:23

    VW älskarna är skakade och förnekar som vanligt verkligheten.

  • #67 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Kotten Postat: 2013-03-04 10:24

    Om de kommer med en GTI 4-motion Variant kan det vara ett alternativ till A4 2.0 TFSI quattron jag har nu.

  • #68 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Alles verloren Postat: 2013-03-04 10:43

    Samma fula bakljus som Passat (brr...). Tycker verkligen hunner att det är snyggt med stora , röda rektanglar på bakstammen? Någon på designavdelningen måste avgå.

    Anskrämligt!

  • #69 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Cujo Postat: 2013-03-04 11:45

    Att VAG har slutat att leverera Passat Variant med DSG i Taxi-version pga haverier, torde bevisa utom rimligt tvivel att det finns problem På taxibilarna så rasar lådan efter bara några få tusen mil. Vid vilket miltal kommer samma problem att drabba vanliga bilar, 10 000, 15 000, eller 20 000?

    Eftersom AMS inte tagit upp problemet så tvingas jag i konsumentupplysningens namn, att länka till konkurrenten: http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

  • #70 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    DSG hit, DSG dit... Postat: 2013-03-04 11:46

    Är det då inte dags för AMS att göra en väl underbyggd faktabaserad artikel i ämnet, så vi får klarhet i om det är gammal groll som lever kvar, eller om det ska påverka vid nästa bilval...?

    Det numret skulle jag iaf köpa!

  • #71 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Hazze Postat: 2013-03-04 12:31

    Nej inte är den vacker

    Ser ut som en krymt Passat

    Det blir nog en Volvo istället

  • #72 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Magnus W Postat: 2013-03-04 13:00

    Cujo: hur stor andel privatkunder kör Passat TSI Ecofuel DSG7?

  • #73 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Alles gut Postat: 2013-03-04 14:06

    @Alles verloren: Håll dig till V70 och deras vackra bakljus. Asg!

  • #74 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Calle Postat: 2013-03-04 14:42

    Octavia langt snyggare och större, kommer at utkonkurrera Golf Variant! "Nya" Golf Variant, baktil påminnar den om Golf 3 Variant.

    Och Nattsvart, köp en Mazda/Toyota/Honda. VW har bara känsla av kvalitet, dom tre nemda producerad i Japan levrerar kvalitet.

  • #75 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    ...suck Postat: 2013-03-04 15:11

    ...men kvalitén på stavningen är fortsatt låg i detta forum.

  • #76 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Parsson Postat: 2013-03-04 16:43

    Jag har en Passat TDI 170 DSG 4-motion. DSG lådan har funkat bra med det har varit mycket annat kvalitetsproblem => Handsfree kasst ljud, dieselvärmaren startar ej, plötsligt stopp med bogsering till verkstad (igensatt bränslefilter), lösa plastkåpor etc. Tysk kvalitet är kanske inte vad det brukade vara - men generallt tror jag att dom flesta märken inte når upp till samma kvalitet som förr. Mycket beroende på att man har piskan på ryggen att lansera nästa modell, helst billigare än den tidigare (iaf tillverkningskostnaden).

  • #77 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    adolf Postat: 2013-03-04 17:14

    6 växlad dsg är ju lite fattigt idag! Hoppas vw byter till 8 växlad som alla andra moderna bilar! Kombin kan konkurrera ut passaten dom är ju lika stora i princip !

  • #78 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    10 CC Postat: 2013-03-04 17:16

    Herregud vad turbanerna försvarar sin gud. DSG-problemet är ju bara ETT i mängden.
    Misstag är misstag bara om de upptäcks, annars kallas det försprång osv.... Man måste köra bilen på rätt sätt... Hahaha! Har di uppkörning på VW-försäljningsställena då?
    VAG-turbanernas tro på VW som frälsare måste vara rent metafysiskt betingad, i den hittills kända verkligheten har den ingen grund.

  • #79 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    ? Postat: 2013-03-04 18:27

    Vad snackar du om? Fattar ingenting.

  • #80 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Fredrik Postat: 2013-03-04 18:36

    Jag fattar inte heller, turbaner?

  • #81 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    ChristianM Postat: 2013-03-05 07:28

    Jag vill veta relevanta prylar.
    Typ om EA288:an i nya golfen når Euro6 med eller utan SCR. Jag gissar utan AdBlue. Det ser ut som om motorn har en NOx storage fälla. Kan någon svara?

  • #82 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    eik Postat: 2013-03-05 08:37

    Vad synd att vissa märken inte kan skrivas om här utan att det bara blir massa trams.

    Lastutrymmet är imponerande, undra om prislappen går upp mycket samtidigt?

  • #83 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Mårten Postat: 2013-03-05 09:28

    vore nice om även 4-motion kvalde in som miljöbil, borde väl gå? 0m det är 87 gram på den vanliga.

  • #84 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Tom Eng Postat: 2013-03-06 06:17

    Volvo V40 D2 drar nu 3,4 l/100 km vilket motsvarar 88 g/km. Därmed är den snålare än Volkswagen Golf TDI 105 BMT, som drar 3,8 l/100 km och släpper ut 99 gram.

    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130305/volvo-skyddar-cyklister-med-nytt-system

    Jaha tysk nissar, sug på den :-D

  • #85 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Fredrik Postat: 2013-03-06 08:45

    @Tom, har du verkligen läst artikeln?


    Volkwagen Golf Variant TDI 110 BMT drar nu 3,3 l/100 km vilket motsvarar 87 g/km. Därmed är den snålare än en Volvo V40 D2, som drar 3,4 l/100 km och släpper ut 87 gram.


    BTW, jag kan knappt vänta på att få se youtube-klippet där Volvon kör över en cyklist vid pressvisningen ;)

  • #86 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Tom Eng Postat: 2013-03-06 15:06

    @ Fredrik

    Volvo V40 D2 drar nu 3,4 l/100 km vilket motsvarar 88 g/km. Därmed är den snålare än Volkswagen Golf TDI 105 BMT, som drar 3,8 l/100 km och släpper ut 99 gram.

    105 BMT är inte 110 BMT. Vem är de som inte kan inte läsa. Är du dum på riktigt eller spelar du dum?

    Jobbar du på Vw? Har du aktier i företaget? Har fått betalt att skriva skit?

    Volvo V40 är värdens säkraste bil. Fick högsta betyg i Euro NCAP på 1a försöket, sug på den du.

    När ska nån annan biltillverkare komma med nåt nytt i säkerhet som Volvo inte varit 1 med?

    E-tuna Rockar Fett, peace out...

    Volvo äger 24/7, bara gilla läget Fredrik.

  • #87 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Stig Postat: 2013-03-07 00:07

    Åter igen mkt, fruktansvärt mkt skitsnack och fel fakta. DSG7 lådan (torrlammel) har krånglat mer än snittet över lag, men DSG lådorna med våtlammel har INTE krånglat mer är snittet. Våtlammel lådorna finns både som DSG6 och DSG7. De har i själva verket haft riktigt låg felfrekvens de sista 3 åren. Att ni bara nämner någon fantasi siffra utan källa är bara idiotiskt. Lika idiotiskt som att tro att alla dessa inlägg är gjorda av faktiska förare som upplevt problem. Många av inläggen är gjorda av Volvo anställda och av diverse säljare (fråga mig inte hur jag vet). Kanske tar ni er tiden och klanka ner på Volkswagen och andra märken då försäljningen rasar, Volvo? Tomt på folk i hallen och lösningen blir billshit spridning och användning av media för att förstöra ryktet! Samma sak gjordes mot Toyota och de förtjänade verkligen inte att bli så nedtrycka för så små "skitfel" som det var. Från ett av Sveriges ledande bilmärken till bottenskrapet. Toyota gjorde sitt jobb och reparerade felen, men ni BULLSHITSNACKARNA kunde inte låta det vara. Den andra delen av BULLSHITSNACKARNA är ni som läser en artikel eller två och börjar kommentera om att en bil är dålig! Vad grundar ni det på? Någon annans åsikt? Tänk på att dennes åsikt kan vara av samma BULLSHIT kaliber som er åsikt! Så snälla läs på lite, kom med riktig fakta innan ni bara skriver om att DSG lådan är kass eller VW har dålig kvalité eller BMW med motorfel etc etc...

  • #88 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Mackan Postat: 2013-03-07 14:19

    Min Golf GT TSI 160 -09med DSG. gått 3000Mil
    Har bytt motor
    Passagerarstol
    AC kompressor
    Dubbelkopplinmg till DSG
    Allt på garanti, men skrämmande dålig kvalitet.
    I övrigt en mycket trevlig bil att köra.

  • #89 Re: Officiell i natt: Volkswagen Golf Variant
    Tom Eng Postat: 2013-03-16 14:02

    @ Fredrik inte för att strö salt i såret men...

    Bilägarna rasar över problemen med Audi A6:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

    Volvo V70 den mest hållbara modellen:

    http://www.pavag.volvocars.se/innovation/v70-mest-hallbara-modellen/

    Återigen, Volvo äger 24/7, bara gilla läget Fredrik.