• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Kombiduell: Octavia Combi mot...

Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant

Nya Volkswagen Golf Variant får en riktigt tuff konkurrent inifrån VW-koncernen: nya Skoda Octavia. Vår reporter tog plats i båda bilarna och hittade Sveriges nya favoritkombi.

Genevesalongen börjar egentligen inte förrän på tisdagen. Men som traditionen bjuder har Volkswagen dukat upp en extra mässhall nära Genevesjön där jättekoncernen bjuder på en förhandstitt på vårens nyheter redan kvällen innan mässan börjar.

Skoda representeras av nya Octavia Combi medan Volkswagens stora dragare är Golf Variant. Ovanligt nog fick Skoda tillåtelse att dela rampljuset med VW genom varsin kombi på den nya MQB-plattan. Dock fick Golf en extra krydda av att visas upp i BlueMotion-utförande med en rekordlåg förbrukning på endast 3,3 l/100 km. Skodas Greenline med 3,4 l/100 km fick stanna hemma.

Men vilken är egentligen bäst som kombi? Här kommer en snabb duell från mässgolvet.

Volkswagen Golf bjuder inte på riktigt lika många bra och smarta lösningar som Octavia.

Mörkt och murrigt i Volkswagen Golf...

  • Baksäte

Skodas mässbil har glastak och har därför inte lika bra takhöjd som Golf. Höjden är ändå godkänd. Golf har också en något bättre sittdyna. Man sitter högre från golvet och har lite bättre lårstöd. Men skillnaden är verkligen marginell. Istället tar Octavia revansch med ett längre benutrymme. Octavia har nämligen lägre axelavstånd än Golf och det kommer baksätet tillgodo. Ett gammalt Skoda-arv från Superb.

Octavias längre axelavstånd fäller avgörandet.
Octavia Combi – Golf Variant: 1–0

Skoda Octavia har nästan plan lastyta. Det enda orosmolnet är den sluttande bakluckan som kan inkräkta en del på utrymmet.

...och lite ljusare i Skoda Octavia Combi. Båda är imponerande rymliga för sin storlek.

  • Bagage

Bägge bilarna har vuxit ordentligt. Inte minst Golf Variant vars bagage har blivit 20 procent större! Nu tar Golf hela 605 liter – det är mer än Passat Variant. Imponerande. Men Octavia tar 610 liter. Dessutom har Octavia trippelt lastgolv: ett vanligt dubbeltgolv och under detta en stor balja. Gott om olika stuvutrymmen, alltså. Golf Variant har bara en rejält stor balja under lastgovlet. Det är också under ordinarie lastgolv som den största literökningen skett hos dessa två.

Tyvärr blir ingen av bilarna helt plana vid fällning – men det är skravfritt och ohyggligt nära plant lastgolv. Jag har inte kunnat göra en exakt mätning, men mina visuella intryck är att Skodas något lägre sittdyna gör att ryggdynan kommer längre ned vid fällning och därmed blir lastgolvet snäppet planare i Skoda än i VW – dock med reservation för mässgolvets knepiga belysning, som kan spela vissa spratt. Båda kusinerna går att få med fällbar passagerarstol för riktigt lång last.

Octavia känns fiffigare och sväljer fem liter mer.
Octavia Combi – Golf Variant 2–0

  • Summering

Efter vad jag sett nu under kvällen väljer jag nya Skoda Octavia Combi. Frågan är vem som behöver en Superb eller Passat idag?

Mer om Volkswagen Golf Variant
Mer om Skoda Octavia Combi
Alla nyheter från Genèvesalongen

Skoda vet hur man gör en utsänd bagagerumskorrespondent lycklig. Gott om plats för småsaker.

Jag väljer hellre en kombi- än en vanlig sedanbil.
438
97

Redaktör på auto motor & sport, Sverige.

Alla artiklar Kontakta

Det finns 21 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Markus Postat: 2013-03-05 09:11

    Golf Variant får det bli. Inte för att jag vill, utan för att företaget inte har med Skoda bland tillgängliga tjänstebilsmärken. Annars hade det blivit en Skoda, lätt.

  • #2 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    SS Postat: 2013-03-05 09:34

    Ingen dera får det vara, samma bil med annat utseende, som amerikanerna på 70-talet..

  • #3 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Bilköpare Postat: 2013-03-05 09:45

    Dessa bilar kommer äga världsmarknaden framövers.
    Vill man ha en praktisk premiumbil tar man Skodan.
    Vill man ha en lyxkryssare väljer man Golf.

  • #4 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Stoffe Postat: 2013-03-05 10:04

    De var ju konstigt att golfen var mörkare innuti när den har mörk inredning.. hmmm.... haha. Superb skulle nog jag välja om jag fick, men annars en golf.

  • #5 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Karl Postat: 2013-03-05 10:29

    Bästa kombin ? E-klass !

  • #6 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Nisse Postat: 2013-03-05 10:34

    @Karl:

    E-klass bästa kombin? Mercedes har aldrig varit bäst på att bygga kombibilar, de ser ut som fula likbilar!

    BMW 5-serie är utan tvekan världens bästa kombi

  • #7 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    M Postat: 2013-03-05 11:51

    Bästa kombin - fortfarande är Volvo V70 i en klass för sig (så länge den nu finns kvar innan den ersätts av en ny livsstilsmodell....).

  • #8 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Kevin Postat: 2013-03-05 13:27

    Köper inte min bil enbart baserat på 5 extra liter bagage och en krok!!! Vill jag ha en plastleksak går jag till BR! Köper aldrig en skoda.... Är inte stadigare än en enhjuling, samma gäller alla andra skräp märken..... En bil är en grov förlustaffär, varför skulle jag då nöja mig med en bil som man vill byta bort efter en timme som man måste dras med i 3/5år?! Köp en golf om du vill känna dig nöjd när åren går, du behöver åtminstone inte skämmas för att säga vad du kör om du nu är bilintresserad.... Säg inte vem behöver passat, 3-serie-a4 osv bara deras andrahandsvärde säger att i långa loppet så är det inte bagagesiffror som avgör, utan det är hur bilen går, ser ut, kännslan att vara tillfredställd..... Känslan att inte vara avundsjuk på andra..... Jag har precis köpt världens bästa bil enligt mig....Audi a6 sedan tfsi 310....ingen disel... En riktig bil....går att köra hårt drar då 1,25 samt går att köra i 96 på motorväg/landsväg 0,78

  • #9 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Skräp Postat: 2013-03-05 13:46

    Tycker att AMs börja få samma kvalitet som VW ,Ej läsvärd

  • #10 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    lelle Postat: 2013-03-05 13:48

    Octavian blir jag nyfiken på, men då får den vara tystare än tidigare Octavior, och inte ha samma vareriarande VAG kvalitet som övriga produkter från koncernen. Sedan kvarstår ju komforten, även Golfen har ju stolar som gör att man msåte ta en rast efter 20-25 mil, udnrar hur Skodan är? Snyggare än VW:s lätt jästa designspråk är den iaf. Rätt kul att koncernens två "lågnivå" märken Skoda och Seat just nu står för de roliga och snygga bilarna i huset

  • #11 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Lelle (igen) Postat: 2013-03-05 13:55

    @Kevin, vad skiljer än Golf från Skodan funktionsmässsigt?
    Skräpmärken? De med låg image eller?
    Andrahandsvärdet på de ängsliga folkhemsfavoriterna BMW 3 serie och Audi A4 må se bra ut i procent, men räkna på värdefallet på 3 år i kronor och ören så blir du förvånad.
    Bara osäkra människor behöver väl flasha med märket på bilden de åker till vardags, vi andra skiter i det om bilen är bra i övrigt.
    Gärna en Skoda om jag slipper se ut som ängslig svenne som oroar sig vad grannen säger om inte också jag kör en vit A4, eller svart 3-serie...

  • #12 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Bertil Postat: 2013-03-05 14:55

    Nästa leasing-/firmabil; VW krav på firman, 17% rabatt ! Dessutom miljöbilskrav - kommer kombin den i gas-/ bensin variant?

  • #13 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Kevin Postat: 2013-03-05 15:44

    Kära Lelle,

    Skräp märken är biltillverkare så som exempelvis skoda, toyota, kia, peguot, citroen, osv... Vad dessa har gemensamt är plast, dåliga kurvtagare, inte särskillt starka, inte bäst på något, vill bara sälja bilar som är könlösa och opersonliga, ohållbara i längden (stolar, inredning, även ibland maskin/ är inte lika välbyggda så som audi, bmw, Mercedes, volvo/ jag har tillbringat tid på många verkstäder genom att studera bilar (är statistiker) och kommit fram till att dessa märken inte håller måttet med tanke på vad du betalar för), bilarna är lite billigare men reservdelar är inte så mkt billigare.....prova dammsuga en skoda superb och prova damsug en audi 6 snälla bara känn på deras mattor.....vad gäller värdefallet så är ingen bil ngn investering men vissa säljer mer begagnat än andra pga att man vill ha ngt som man tycker om,,,, vill inte du käka glass hellre än okokta bönor....
    Vad mina grannar tycker om min metallic vita a6a struntar jag i, man måste vara väldigt speciell om man går runt och tänker på vad grannar skall tycka om min bil,, dock finner inte jag det tråkigt att vara småbäst, bara vetenskapen om att du kan köra 250 är kul, även att vägen dit inte är jobbig.. Förresten om man skiter i vad man kör o vad andra tycker varför går man in på en biltidning???? Och tar sig tiden att skriva;)

    Ta det inte personligt

    Kevin

  • #14 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Daniel Postat: 2013-03-05 17:46

    Sedaner passar bäst som lyxbilar typ MB s klass där det ska vara så tyst som möjligt.
    Annars är sedaner faktiskt lite obegripliga.
    Jag sitter just på ett hotel i Bangkok och när man får en taxi kommer oftast en sedan som med nöd o näppe får in all familjens bagage ibland går det inte alls.. Istället kör man med minibussar typ Toyota Commuter etc. Visst då är det inga problem men snacka om dövikt de släpar på när man kör folk utan bagage...
    Nä en kombi drar lika lite och rymmer fan så mycket mer än en sedan. I kombisverige ser dessutom en kombi bättre ut, snyggare.
    Nya Octavia måste ju lätt täcka de allra flestas behov.
    Volvo behöver hitta tillbaka till storkombieran till bra pris.

  • #15 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    tom Postat: 2013-03-06 08:08

    Efter att ha jämnfört två saker, baggage och ytrymme i baksätet kan man alltså utse en vinnare? Wow, måste vara mycket enkelt att vara biljournalist. Gissar att jobbet tog 3.5 minuter.

  • #16 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    GDo Postat: 2013-03-08 18:19

    De flesta behöver en praktisk och säker bil till ett lågt pris. Då är Octavia Combin den optimala laståsnan, perfekt både för långresor runt om i Europa och veckohandlingen på stormarknaden. Bilen är inte obekväm vare sig i hög hastighet på autobahn eller slingriga alpvägar, med stora bensinmotorn.

  • #17 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Alex Postat: 2013-03-08 19:10

    Kevin. Du är seriöst blåst om du jämför BMW, audi, mercedes med skoda. Det skiljer typ 300 000 kr på maxat audi mot en skoda. Jämför skoda med volvo, då är skodan 100 gånger bättre. Blir trött på folk som tror att de kan nånting om bilar. Klart som fan en BMW för 1000000 känns bättre byggd en än skoda för 200000. Ahh, audis mattor är bättre, då lägger jag 200000 kr på det. haha.
    PS: Älskar också tyska premiumbilar, men kom inte och snacka skit om bilmärken du inte har någon aning om!

  • #18 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Jesper Postat: 2013-03-09 14:28

    Alex. Du verkar ju inte läsa vad AMS jämför med audi, mercedes o bmw. Finns flera jämförelser/tester i forum och tidningar, där man konstant drar dåliga slutsatser om att en budget bil är lika bra som toppskicktet på marknaden. Hur kan du sedan säga att du kan bilar när du påstår att en fullutrustad skoda är bättre än en hyfsad audi. Det spelar ingen roll hur mkt du utrustar en skoda den är inte skapad att vara bättre än den simplaste audi, mercedes, bmw. Sedan så kan du inget om lyx, varför har vissa bilar så som rolls royce persiska mattor? Varför gör bently sina askkoppar tyngre??? Hmm?! Du kanske älskar lyxbilar men du förstår dem inte om du tycker att bruksbilar är att föredra...så snacka inte om folk med vars passion som du inte kan komprimera....

  • #19 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Joker 1951 Postat: 2013-03-10 09:42

    Lille Kevin!
    Jag förstår att du har problem, har du inte läst senaste rapporten ifrån Länsförsäkringar hur kom då Audi a6 i resultatet inte var det smickrande precis ! men köp du Audi så får vi lön på verkstaden länge till

  • #20 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    Kevin Postat: 2013-03-10 11:58

    Joker 1951. Jag har inte ett enda problem med min bil, då den är ny. Däremot tror jag att du missuppfattat mig, jag pratade inte om problem friheten hos dyrare bilar (kan ju vara mkt sämre hos dem än hos billigare bilar) jag pratade om hur pass mer välbyggda de är jfr med billigare, då talade jag inte enbart om paneler & läder inne i bilen utan hur väl chassi och drivlina sitter ihop i en dyrare bil. Det är ju detta som skapar körglädje samt att man ändå känner sig nöjd med bilen trotts fel som kan ha uppstått under ens ägo av bilen, detta är ju nyckeln till de framgångar som audi, bmw och mercedes haft! Sedan så tror jag att du själv vet att man kör sådana bilar hårdare vilket gör att de slits mer vilket i sin tur ger dig jobb :)

  • #21 Re: Kombiduell: Octavia Combi mot Golf Variant
    snöstorm Postat: 2013-04-02 19:25

    Var och provkörde nya Octavian idag (halvkombin) och...tja. Bilen är betydligt mer "vuxen" = större än mina två Octavior från -98 och -01 var, mer ombonad än förra generationen och kommer alldeles säkert att hitta sina köpare – särskilt då kombimodellen förstås. Fina vägegenskaper som det brukar vara i VAG-bilar.

    Men: Hur kan det vara så svårt att göra något åt bullret inuti kupén? Bilen är jättefin (för sitt pris) i det stora hela, men accepterar verkligen folk att man måste halvskrika till varandra mellan fram- och baksäte i motorvägsfart? Det dånade nåt infernaliskt och ändå var asfalten bara sådär svenskt normalgrov! Jag mindes när jag körde min första Octavia t.o.r. Åre iförd hörselkåpor...