• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Renault Clio GT – en "svensk"...

Renault Clio GT – en "svensk" Clio

Det var ett stort glapp mellan Clios 90-hästare och vilda Clio R.S med 200 hk. Det fanns således plats för en "lagom" sportig Clio. Och här är den, Clio GT – 120 hästar stark.

Renault Clio GT är lagom sportig. Som gjord för Sverige?!

Hjärtat säger att du vill ha Clio R.S. Hjärnan säger att du borde köpa Clio Energy TCE 90. Här fanns alltså utrymme för en kompromiss – eller ett komplement.

Renault presenterar i dag den lagom sportiga Clio GT med en 120 hästar stark och turbomatad version av 1,2 litersmotorn som hittills gett Clio 75 hk. Här krävs ett förtydligande; 90-hästarsmotorn i Energy TCE 90 är en trecylindrig pjäs.

Toppeffekten nås vid 4.900 varv/min och maximalt vridmoment om 190 Nm levereras vid 2.000 varv/min. Kraften når framhjulen efter att ha passerat Renaults sexstegade dubbelkopplingsväxellåda EDC. Någon uppgift om acceleration finns inte men den blandande förbrukningen uppgår till 5,2 l/100 km.

Den blandande förbrukningen uppgår till 5,2 l/100 km.

Clio GT finns, till skillnad från Clio R.S., även som kombi och kan alltså ses som sportbilen för den lilla familjen. GT har modellunik front med hungrigt luftintag och speciell stötfångare bak med blottade avgaspipor. Backspeglarna och listerna längst ner på dörrarna är grålackerade.

Interiören bjuder på sportratt, aluminiumpedaler och sportstolar med extra sidostöd. Det bästa av allt, paddlarna till växellådan sitter monterade på rattstången i stället för själva ratten. Sportigt!

Renault Nordic har inte bekräftat huruvida modellen är aktuell för Sverige. Men vi hoppas på det.

Perfekt, Clio GT blir mitt val!
90
26

Det finns 12 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Per S Postat: 2013-03-05 16:54

    Är det verkligen "gamla" 1,2 liters motorn? Renault har ju en nyutvecklad som bla säljs till Mégane (115 hk).

  • #2 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Christian S Postat: 2013-03-05 18:06

    Blev lite små besviken när jag läste att inte Sport Tourer finns med automat låda.

  • #3 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Nisse2 Postat: 2013-03-05 18:36

    Motorn vad jag kan förstå är en nyutvecklad tce motor på 1,2 L. Kommer att kosta 20000euro.
    0 till hundra......ta vikt delat med hästar så får man ungefär!

  • #4 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Fredrik Postat: 2013-03-05 19:11

    Klart intressant men efter att ha provkört nya Clio så blev jag grymt besviken. Vissa detaljer i inredningen är under all kritik, speciellt reglaget för klimatanläggningen som nästan lossnade och kändes som en billig leksak. Har det inte hänt någonting på 10 år?

  • #5 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    ZR1 Postat: 2013-03-05 19:58

    Femte Kommentaren

  • #6 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Andden Postat: 2013-03-05 22:17

    Perfekt! 75 och 90 hk är lite för klent och jag antar att R.S kan vara lite hård till vardags. Har inte kört dom dock och det är trist om inredningen nu är så kass som Fredrik säger.

  • #7 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Jan Postat: 2013-03-05 23:05

    Kommer till Sverige i sommar (om jag hört rätt)

  • #8 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Henrik Postat: 2013-03-06 08:28

    Jag har kört både megame RS och Clio RS på bana. Skulle jag köpa någon av dem? Nej. Sittställningen känns som en minibuss. Inredningen är plastig och understyrningen är kraftig. Men om jag varit 18 år och ont om pengar så kanske jag funderat på det.

  • #9 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Mase Rati Postat: 2013-03-06 08:41

    Där va du go Henrik! Minibuss är så långt från Megane RS man kan komma... haha! Kul!

  • #10 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Viktor Postat: 2013-03-06 12:40

    Henrik : Har du verkligen kört Megane RS 265 Cup överhuvudtaget? Jag har kört den på bana och den går hur fint som helst med neutralt uppträdande och det går t.o.m att få överstyrning om man släpper på gasen i en kurva.. Sittställningen är också bra. Recarostolar som sitter lågt monterade.

  • #11 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    HåkanS Postat: 2013-03-06 13:51

    Tro om den tas till Sverige. Till oss i mellanmjölkens land verkar importören koncentrera sej på att tillhandahålla de mest medelmåttiga modellerna. Det var till och med bättre på Volvos tid!

  • #12 Re: Renault Clio GT – en "svensk" Clio
    Alpine Postat: 2013-03-06 15:01

    Fredrik, lite fundersam kring vad det var för modell du klämde på. Har provat Polo, Yaris, 208 och Clion och byggkvaliteten upplever jag som avsevärt bättre än på konkurrenterna. Polon känns minst racklig men är klart tristast.