Renault Clio GT – en "svensk" Clio

Det var ett stort glapp mellan Clios 90-hästare och vilda Clio R.S med 200 hk. Det fanns således plats för en "lagom" sportig Clio. Och här är den, Clio GT – 120 hästar stark.

Renault Clio GT är lagom sportig. Som gjord för Sverige?!

Hjärtat säger att du vill ha Clio R.S. Hjärnan säger att du borde köpa Clio Energy TCE 90. Här fanns alltså utrymme för en kompromiss – eller ett komplement.

Renault presenterar i dag den lagom sportiga Clio GT med en 120 hästar stark och turbomatad version av 1,2 litersmotorn som hittills gett Clio 75 hk. Här krävs ett förtydligande; 90-hästarsmotorn i Energy TCE 90 är en trecylindrig pjäs.

Toppeffekten nås vid 4.900 varv/min och maximalt vridmoment om 190 Nm levereras vid 2.000 varv/min. Kraften når framhjulen efter att ha passerat Renaults sexstegade dubbelkopplingsväxellåda EDC. Någon uppgift om acceleration finns inte men den blandande förbrukningen uppgår till 5,2 l/100 km.

Den blandande förbrukningen uppgår till 5,2 l/100 km.

Clio GT finns, till skillnad från Clio R.S., även som kombi och kan alltså ses som sportbilen för den lilla familjen. GT har modellunik front med hungrigt luftintag och speciell stötfångare bak med blottade avgaspipor. Backspeglarna och listerna längst ner på dörrarna är grålackerade.

Interiören bjuder på sportratt, aluminiumpedaler och sportstolar med extra sidostöd. Det bästa av allt, paddlarna till växellådan sitter monterade på rattstången i stället för själva ratten. Sportigt!

Renault Nordic har inte bekräftat huruvida modellen är aktuell för Sverige. Men vi hoppas på det.

Perfekt, Clio GT blir mitt val!
106
26

Mer att läsa

Igår
Mercedes 600 kan knipsa av ditt finger – på två sätt
  • Supersvår quiz: Hur mycket kan du egentligen om Top Gear?
    Jaså, du kallar dig Top Gear-nörd? Upp till bevis! Nu är det dags att visa för kompisarna och kollegorna hur mycket du egentligen kan om Top Gear.
  • Alrik: Bilar är billiga
    Bilar är billiga! Tanken slår mig när jag tittar på nya Volvo S90. På 20 år har det som medelsvensken får kvar i plånboken ökat 70 procent. 1996 kostade Volvo 960 med 170 hk 260.000 kronor. Nya S90 "borde" därför kosta 440.000 kronor. Men det gör den inte. Långt ifrån.