• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volkswagens Giugiaro X-GT...

Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour

Varje år kommer designstudion Giugiaro med ett nytt koncept för genèvesalongen. Denna gång verkar deras Parcour dock inte vara någon större hit.

Giugiaros Parkourkoncept.

Klicka för fullstorlek för att se Giugiaros Parkourkoncept.

Giugaro kallar konceptet för "Parcour" som är en typ av atletisk disciplin som går ut på att få kroppen att ta sig förbi hinder på ett snabbt och kontrollerat sätt.

Volkswagen Giugiaro X-GT parcour

Giugiaro X-GT Parcour, livetwittrat från @AMchatter. Klicka för större bild.

Vår reporter på plats, Nisse Svärd, tycker inte alls om vad Giugiaro designat åt Volkswagen och amerikanska bilbloggen Jalopnik går så långt som att säga att konceptet är en rip-off av Bajaracern Rally Fighter. Vi tycker den liknar en korsning mellan en Chevrolet Camaro och en Lancia Stratos.

"Om X-GT ska vara någon form av "futurist-retro från slutet av 70-talet i 2010-talets crossovertänk så kanske jag kan förstå vad han tänkte. Tyvärr är det inte retrotänket som är grejen och konceptet faller platt på en annars framtidsspanande mässa", säger Nils.

Bilen kördes in på scen av Volkswagens chefsdesigner Walter da Silva. Att döma av kommentarerna på Twitter så är reaktionerna blandade men övervägande positiva. Vad tycker du?

Giugiaros Parkour Italdesign
Giugiaros Parkour Italdesign
Parcour är grym! (gasa) Nej fy för bövelen vad ful! (bromsa)
164
167

Det finns 14 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    SXV Postat: 2013-03-05 10:54

    Tycker den är häftig :D snart har vi alla bilmodeller i höjd version. SUV/coupe börjar bli för vanligt :)

  • #2 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Lumi Postat: 2013-03-05 11:28

    Fulsnygg! Vissa linjer är går hem hos mig.

  • #3 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Skulptören Postat: 2013-03-05 11:29

    Dags att mygga av Da Silva nu! Audi har inte mer än "vänt sig i sängen" designmässigt, samtidigt som guben presenterar fula "håll-italienarpolarna-under-armen"-koncept.

  • #4 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Skulptören Postat: 2013-03-05 11:33

    Dags att mygga av Da Silva nu! Audi har inte mer än "vänt sig i sängen" designmässigt på 10år, samtidigt som guben presenterar fula "håll-italienarpolarna-under-armen"-koncept.
    Mygga av da silva, och lägg ner Giugiaro. Tristare konceptbilar än de gjort på sistone får man leta efter

  • #5 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    lelle Postat: 2013-03-05 13:38

    Njae, har man anlitat Castriota, eller?
    SUV coupe är annars lik fjantigt som om man hade off road däck på F1 bilarna...

  • #6 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Bella M. Postat: 2013-03-05 15:20

    Nice ...

    Nice ...

  • #7 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    ZR1 Postat: 2013-03-05 15:22

    Sjyst gillar den faktiskt!

    Skulle kunna bli en sjyst samlarbil det där, och dessutom ny design jemfört mot Volkswagens övriga design som ser likadan ut



    Betydligt mer läcker än nya LaFerarri!

    bara Alfa 4C är läckrare!

  • #8 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Leffe H Postat: 2013-03-05 15:41

    Det ser ut som om dom har glömt det avslutande, stötupptagande partiet framför motorhuven till utställningen, eftersom nosen är så kort? Och "vassa motorhuvskanter" får man ju inga poäng för i Euro NCAP.
    Men dom kanske inte hann bygga klart?

  • #9 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Andors Postat: 2013-03-05 16:14

    Tänk hit och tänk dit, tänk själv din lade drull (vilket hemskt och obegåvat språk)

  • #10 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Thomas Postat: 2013-03-05 17:15

    Tycker den var skitcool! Lite av en babyLM2002.

  • #11 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Marcus Postat: 2013-03-05 18:52

    Klart cool, den snyggaste VW jag sett, kanske någonsin, även om inte det säger så mycket egentligen.

  • #12 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    tom Postat: 2013-03-05 19:03

    Giugiaro har aldrig ritat nåt snyggt.

  • #13 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Carl Postat: 2013-03-06 23:34

    Den va rätt häftig!

  • #14 Re: Volkswagens Giugiaro X-GT Parcour
    Ptja Postat: 2013-03-13 00:36

    Mer kul än ful, så tummen upp från mig!