Nyheter

Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!

Volvo blir först i världen med ett säkerhetssystem som kan känna igen och bromsa för cyklister. På Genèvesalongen presenteras även en ny snålversion av Volvo V40 - siffrorna är lägst i klassen. Dessutom bilder på Volvos nya röststyrda infotainmentsystem, Sensus Connected Touch.



Klicka för att se en större version.

Redan idag ligger Volvo långt framme säkerhetsmässigt med det smarta City Safety-systemet, som läser av vägbanan och kan bromsa för fotgängare och andra bilister. Dessutom finns bland annat Intersection Support, som ser mötande trafik i korsningar, och Active High Beam Control som ser till att föraren alltid kan köra på helljus utan att blända mötande förare.

På bilsalongen i Genève visar Volvo upp nästa nyhet: alla modeller som känner igen fotgängare kan nu också se cyklister.

Enligt europeisk statistik som Volvo citerar har drygt hälften av alla cyklister som dör i trafikolyckor krockat med en bil.

"Våra lösningar för att undvika krockar med oskyddade trafikanter är unika i branschen. Genom att täcka in fler och fler situationer stärker vi vår världsledande position inom säkerhet. Vi går vidare mot vårt långsiktiga mål att bilar inte ska krocka", säger Doug Speck, Senior Vice President på avdelningen för marknadsföring, försäljning och kundsupport på Volvo Personvagnar.

Hur tycker du cyklisterna beter sig i trafiken?

Det nya systemet som känner igen cyklister bygger på en snabbare videoprocessor än de tidigare systemen. Om en cyklist svänger ut på vägen framför bilen kan systemet varna föraren och bromsa bilen ned till stillastående.

City Safety hämtar data om trafikomgivningen med hjälp av en radarenhet i grillen (som ser olika objekt och bedömer avståndet till dem) samt en kamera i innerbackspegeln (som avgör vilken typ av objekt det rör sig om – exempelvis fotgängare eller cyklister).

Volvo lanserar den nya cyklistigenkänningen på bilsalongen i Genève och försäljningsstart blir nu i vår. Det finns som tillval i alla modeller utom XC90.

Volvo V40 blir snålare än klassledaren Volkswagen Golf – åtminstone enligt ECE-siffran.

Volvo passar också på att visa upp en ny snålversion av V40. Hela montern är fylld med de ansiktslyfta versionerna av S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80, men minstingen V40 är alltså inte helt bortglömd.

"Montern är stor och även om Volvo inte kan locka med de stora nyheterna är flödet av mässbesökare på en konstant och relativt välbesökt nivå. Min upplevelse är att de som är i Volvo-montern stannar längre här än på andra ställen", säger Nils Svärd, auto motor & sports reporter på plats i Genève.

Vilken modell lockar mest?
"Främst är det XC60 får sina blickar och som väljs ut till tv-reportage, men det är också bekanta ansikten som drar folk. Främst hänger mässbesökarna kring nya V40 D2 som får ännu lägre förbrukning, samt V60 Plug-in som vi som första svenska tidning testar i vårt senaste nummer", säger Nils Svärd.

Volvo V40 D2 drar nu 3,4 l/100 km vilket motsvarar 88 g/km. Därmed är den snålare än Volkswagen Golf TDI 105 BMT, som drar 3,8 l/100 km och släpper ut 99 gram.

• Uppdatering kl 16.00: Nils Svärd har nu tagit plats bakom ratten på de ansiktslyfta Volvomodellerna, och känt på det nya infotainmentsystemet Sensus Connected Touch som har stöd för Spotify. Klicka dig igenom bildgalleriet nedan för en närmare titt.

Jag tycker oftast att cyklister sköter sig bra i trafiken.
61
330