• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Ny Volvo V40 blir snålast i...

Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!

Volvo blir först i världen med ett säkerhetssystem som kan känna igen och bromsa för cyklister. På Genèvesalongen presenteras även en ny snålversion av Volvo V40 - siffrorna är lägst i klassen. Dessutom bilder på Volvos nya röststyrda infotainmentsystem, Sensus Connected Touch.



Klicka för att se en större version.

Redan idag ligger Volvo långt framme säkerhetsmässigt med det smarta City Safety-systemet, som läser av vägbanan och kan bromsa för fotgängare och andra bilister. Dessutom finns bland annat Intersection Support, som ser mötande trafik i korsningar, och Active High Beam Control som ser till att föraren alltid kan köra på helljus utan att blända mötande förare.

På bilsalongen i Genève visar Volvo upp nästa nyhet: alla modeller som känner igen fotgängare kan nu också se cyklister.

Enligt europeisk statistik som Volvo citerar har drygt hälften av alla cyklister som dör i trafikolyckor krockat med en bil.

"Våra lösningar för att undvika krockar med oskyddade trafikanter är unika i branschen. Genom att täcka in fler och fler situationer stärker vi vår världsledande position inom säkerhet. Vi går vidare mot vårt långsiktiga mål att bilar inte ska krocka", säger Doug Speck, Senior Vice President på avdelningen för marknadsföring, försäljning och kundsupport på Volvo Personvagnar.

Hur tycker du cyklisterna beter sig i trafiken?

Det nya systemet som känner igen cyklister bygger på en snabbare videoprocessor än de tidigare systemen. Om en cyklist svänger ut på vägen framför bilen kan systemet varna föraren och bromsa bilen ned till stillastående.

City Safety hämtar data om trafikomgivningen med hjälp av en radarenhet i grillen (som ser olika objekt och bedömer avståndet till dem) samt en kamera i innerbackspegeln (som avgör vilken typ av objekt det rör sig om – exempelvis fotgängare eller cyklister).

Volvo lanserar den nya cyklistigenkänningen på bilsalongen i Genève och försäljningsstart blir nu i vår. Det finns som tillval i alla modeller utom XC90.

Volvo V40 blir snålare än klassledaren Volkswagen Golf – åtminstone enligt ECE-siffran.

Volvo passar också på att visa upp en ny snålversion av V40. Hela montern är fylld med de ansiktslyfta versionerna av S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80, men minstingen V40 är alltså inte helt bortglömd.

"Montern är stor och även om Volvo inte kan locka med de stora nyheterna är flödet av mässbesökare på en konstant och relativt välbesökt nivå. Min upplevelse är att de som är i Volvo-montern stannar längre här än på andra ställen", säger Nils Svärd, auto motor & sports reporter på plats i Genève.

Vilken modell lockar mest?
"Främst är det XC60 får sina blickar och som väljs ut till tv-reportage, men det är också bekanta ansikten som drar folk. Främst hänger mässbesökarna kring nya V40 D2 som får ännu lägre förbrukning, samt V60 Plug-in som vi som första svenska tidning testar i vårt senaste nummer", säger Nils Svärd.

Volvo V40 D2 drar nu 3,4 l/100 km vilket motsvarar 88 g/km. Därmed är den snålare än Volkswagen Golf TDI 105 BMT, som drar 3,8 l/100 km och släpper ut 99 gram.

• Uppdatering kl 16.00: Nils Svärd har nu tagit plats bakom ratten på de ansiktslyfta Volvomodellerna, och känt på det nya infotainmentsystemet Sensus Connected Touch som har stöd för Spotify. Klicka dig igenom bildgalleriet nedan för en närmare titt.

Jag tycker oftast att cyklister sköter sig bra i trafiken.
61
330

Det finns 16 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Ekern Postat: 2013-03-05 15:46

    Aha!, - skydd för hjulbenta!!!!??????

  • #2 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    ZR1 Postat: 2013-03-05 17:24

    Faan va härligt att se en 9-5a i Videon, härliga bilar det där!

    Detta säkerhets tänk är bra ,me njag skaffar mig en Alfa 4C nu när den kommer, mer skönhet än gammal corvette eller volvo

  • #3 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    IngoS Postat: 2013-03-05 17:47

    Belysningstekniken måste vara Hellas vHDG, vertikaler Hell- Dunkel- Grenze (nej, Hell betyder inte det du tror) För dem som ännu inte provat på den vill jag tipsa om Hellas gratisApp på Iphone och Android "Nachtfart" där man i spelform kan provköra systemet och andra belysningstyper inkl vanligt halogenljus på olika vägtyper. Det är alltså ett bilspel där man styr sin bil med knappar eller att vicka på exv Ipaden. Jag har ganska många avåkningar. Tycker Volvo snarast borde göra en version med både älgar, cyklister och autobromssimulering. Såg att spelet för några timmar hade bara 16000 nedladdningar, gissningsvis blir det fler. Text är på tyska, men med litet experimenterande kan nog en normalbegåvadbchimpans få i gång det.

  • #4 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    IngoS Postat: 2013-03-05 17:50

    Normalbegåvad...Dags att ta en banan.

  • #5 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    andreas Postat: 2013-03-05 19:57

    XC60...WOW!

  • #6 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    ChristianM Postat: 2013-03-05 19:57

    Ingen som såg att bilen spelar "The Last Ninja 3"?
    C64 homeage deluxe. Nån som kör liveradio eller spotify i bilen med bra smak. :D

  • #7 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Joakim Postat: 2013-03-05 20:12

    Bra jobbat Volvo! Dessa #%^^}\* cyklister är en riktig plåga för oss som kör bil centralt. Nästa bil ska jag absolut ha det utrustningspaketet!

  • #8 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Nattsvart Postat: 2013-03-05 20:50

    Måste medge att efter den här uppdateringen
    Har bilarna fått lite mer attityd........
    ...., ok för att bara vara en skitbil menar jag.

  • #9 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Bilist (som INTE kör i cykelbanor) Postat: 2013-03-05 20:59

    Cyklister som cyklar i vägbanan när det finns en cykelbana bredvid borde få dagsböter och cykeln indragen i ett år! Ser detta allt oftare och jag fattar inte varför..för att störa bilister kanske?

  • #10 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    .... Postat: 2013-03-05 21:14

    Nattsvart, är det verkligen du?

    Detta måste vara det snällaste du någonsin sagt om Volvo xD

  • #11 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Germania Postat: 2013-03-05 21:55

    Ser ut att vara relativt folktomt i montern, så prognosen håller.

    Kul att de ställer ut vintage-modeller som t ex S80. Lite "Classic Car feeling" över hela Volvos monter. Med det finns ju faktiskt de som gillar gamla bilar och där hittar Volvo säkert några potentiella köpare.

    Verkar också som om de har hyrt ut en parkeringsplats till Ford.

  • #12 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Perfekt kinabil Postat: 2013-03-05 22:22

    Det blir ju kanon att kinesernas nya folkbil kan bromsa för alla cyklister i Peking :)

  • #13 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Calle Postat: 2013-03-06 07:27

    Nattsvart och Germania har säkert fått sparken från Volvo för oduglighet.
    Båda har varslat Volvo PV: s död sedan Geely förvärvade Volvo PV.
    I et par år har dom tjadad "2 år kvar", 1år kvar", "halvår kvar" osv.

    Det är enbart Ford Motor Co fel som Volvo PV inte har ersatts XC90, XC70, V70 och S80.
    "Bean-counters" i Ford Motor Co struntade i Volvo utveckliing.
    För SAAB var för sent och slutsatsen är att amerikanerna inte kan modern industri, pengar styr allt, och de tror att det enda grepp är ekonomiska nedskärningar och resultat.

    Därför är det ganska imponerande vad Volvo får på säkerhets fronten, tex med detta nya system, som också stoppar bilen för cyklister.

  • #14 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Filip B Postat: 2013-03-06 10:49

    Oops... är både bilist och cyklist... men här verkar det vara mycket cyklisthatande... synd... jag själv råkar oftare ut för bilister som inte har koll på cyklisterna än tvärtom...

  • #15 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    gammal cyklist, nu bilist Postat: 2013-03-06 12:32

    Som cyklist är det lätt att man inte följer alla regler för att slippa bromsa jämt och ständigt eller för att få köra på den finare asfalten. När man cyklar är det lättare att få överblick. Tyvärr är det många som cyklar som enbart cyklar och inte inser hur bilister uppfattar samma situation. Tror detta är ett bra system.

  • #16 Re: Ny Volvo V40 blir snålast i klassen!
    Templar Postat: 2013-03-06 13:08

    Svar till Bilist
    Är själv både inbiten bilist (även på bana) och cyklist (inte alltid på cykelbanan) och föklaringen till att vi cyklister inte alltid använder cykelbanan är väldigt enkel; det är fullkomligt livsfarligt att använda den när den är parallelt med en gångbana eftersom varken sig forgängare eller bilister tar någon som helst hänsyn till att det finns en cykelbana. Bilister kör glatt ut rakt framför en och fotgängare går lika glatt ut rakt i cykelbanan. Det är mycket mindre risk med att cykla på vägbanan eftersom alla andra trafikanter rätt som det är börjar ta samma hänsyn till cyklister som det gör till bilar... Sedan är jag den förste att instämma i att det finns alldeles för många cyklister som cyklar fullständigt åt h.....e!