• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • TV: En titt på Lamborghini...

TV: En titt på Lamborghini Veneno

Trots ett pris på svindlande tre miljoner euro är alla tre exemplaren sålda. Peter Ternström pratar galna Veneno – och är nyfiken på nästa generation Gallardo.



Jämfört med små och udda superbilstillverkare som Koenigsegg och Pagani är Lamborghini snarast att betrakta som en jättekoncern som skjuter ur sig tusentals bilar årligen. Men ibland släpper även Lamborghini en superexklusiv modell – och dit hör nya Veneno.

Bara tre exemplar ska tillverkas, samtliga är sålda – till ett pris på tre miljoner euro plus skatt. Med den enorma vingen och en 6,5-liters V12-motor på 750 hästar fixar den 0–100 km/h på 2,8 sekunder.

Men i andra hörnan av montern står Gallardo, en modell som började säljas 2003 och som behöver en ersättare. Exakt när den ska lanseras vill inte Lamborghini avslöja.

"Gallardo är fortfarande en väldigt ung, attraktiv och konkurrenskraftig bil. En ersättare kommer lanseras i sinom tid", säger Raffaello Porro, kommunikationschef på Lamborghini.

Läs mer om Lamborghini Veneno
Alla nyheter från Genèvesalongen

Hade jag obegränsat med pengar skulle jag skriva upp mig för en Lamborghini Veneno direkt.
62
125

Det finns 12 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    JB Postat: 2013-03-06 09:26

    Strykful, jag förstår inte varför någon skulle välja denna före Koenigsegg, Pagani eller Ferrari LaFerrari (töntigt namn). Jag hade hellre sett en ny Gallardo eller en produktionsversion av Estoque.

  • #2 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    *host* *host* Postat: 2013-03-06 09:50

    Lamborghini Veneno/Reventon/Sesto Elemento är för dom rika som inte fick komma med på Ferrari VIP lista för laFerrari/FXX/599XX ect ect..

  • #3 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    Fredrik Postat: 2013-03-06 10:42

    Gallardo ung? En tio år gammal bil är inte ung. Oavsett vad de säger officiellt så vet de också att modellen behöver bytas ut. Jag älskar Gallardon, men kom igen...

  • #4 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    VW Polo 2012 Postat: 2013-03-06 11:01

    Jag såg inte Läderlappen någonstans!

  • #5 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    hrrrmmm Postat: 2013-03-06 11:33

    host-host.. En bil i tre ex för de som inte kom med på "VIP-LISTA" för en bil som tillverkas i 499 exemplar? Undras hur många LaCamilla... La Ferrari, menar jag, som kommer till Sverige. 5st?

  • #6 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    ** Postat: 2013-03-06 15:45

    Peter Ternström kanske skulle ta och gå en kurs i engelska...

  • #7 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    Raderad Postat: 2013-03-06 18:15

    Det är alltid roligt att lyssna på svengelska :) LOL..

    "there were 3 ananases" .....

  • #8 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    David Postat: 2013-03-06 20:02

    haha han var inte sugen att prata om Gallardos ersättare haha

  • #9 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    Jonas Olsson Postat: 2013-03-06 20:53

    Patetisk Batmobile framtagen för att ta udden ur Ferraris "Le Ferrari". Nej detta vulgo överlåter jag gärna till smaklösa oljeshejker.

  • #10 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    Jonas Olsson Postat: 2013-03-06 20:53

    Patetisk Batmobile framtagen för att ta udden ur Ferraris "Le Ferrari". Nej detta vulgo överlåter jag gärna till smaklösa oljeshejker.

  • #11 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    LJ Postat: 2013-03-07 10:40

    Sätt Gallardo på museum där den hör hemma.

  • #12 Re: TV: En titt på Lamborghini Veneno
    Malte L. Postat: 2013-03-08 22:35

    Bilen är verkligen skitful. Designteamet har nog kollat för mycket på Bladerunner och Batman parat med överkonsumtion av grappa. Jag dristar mig att säga att om jag fick bilen till skänks skulle jag inte ens ta mig en tur utan lägga ut den på Blocket på momangen. Nog för att Lambos "always been too much", men den här mojängen tar verkligen priset..,