• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Officiell: Spyker B6 Venator

Officiell: Spyker B6 Venator

Mittmotor, kolfiberkaross, Spykers läckra design och ett pris som ligger i Porsche 911-territorium lär räcka för att sälja en del bilar. Vi har alla bilder!

Spyker B6 Venator.

Vi har inga problem med påståendet att Spyker skulle använda sig av Lotus chassi och drivlina för att basera sin B6 Venator. Lotus bygger ypperligt roliga bilar och nu kan man kanske till och med ha råd med en Spyker. Så småningom. Klicka för fullstorlek!

Spykers senaste skapelse är förvillande lik en Lotus Evora S och det spekuleras i om Muller köpt ett Lotuschassi för att snickra på en egen kolfiberkaross. Tycker du det låter långsökt? Tänk igen.

När Victor Muller försökte rädda Saab fick han en nära relation till Rachel Pang från Pang Da/Youngman, som händelsevis är de kinesiska distributörerna av Lotus. Utöver det har Youngman även betalat Spyker cirka 86 miljoner kronor för en andel av den nederländska biltillverkaren, så Lotuskopplingen är högst reell. Muller har dock valt att inte kommentera likheten mellan bilarna.

Trots att Venator är det latinska namnet för jägare låter det på svenska mer som ett företag som säljer kopieringsmaskiner. Men en sak är Spyker fenomenala på: design. Hela bilen är ett under av läckerhet med sina borstade aluminiumpaneler, vippströmbrytare, en superläcker växelväljare och quiltsydd läderinredning. 

B6 Venator har en mittmonterad V6 på 375+ hk och delar samma längd och axelavstånd som Lotus Evora. Viktfördelningen är 42/58 procent och vikten ligger under 1.400 kg. Priset uppges ligga mellan 125.000–150.000 euro vilket är betydligt lägre än tidigare Spykermodeller. Vad tycker du, är det en Lotus i grunden?

Klicka här för att se hela bildalbumet på Spyker B6 Venator.

Spyker B6 Venator. Ser du någon likhet med bilen nedan? Klicka för fullstorlek!

Spyker B6 Venator. Ser du någon likhet med bilen nedan?
Klicka för fullstorlek!

Lotus Evora Sport Racer. Klicka för fullstorlek!

Lotus Evora Sport Racer. Klicka för fullstorlek!

Spyker Lotus together

Och lägger vi sedan ihop de två bilarnas sidoprofil blir likheterna ännu mera uppenbara. Spyker B6 Venator har lite högre motorhuv i framkant men vindrutan verkar vara identisk, liksom sidorutorna i dörrarna. I övrigt skiljer sig karosserna, inklusive dörrarna som inte ser alls likadana ut. Även de bakre sidorutorna är olika. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Jag skulle hellre löpa en Spyker B6 Venator än en Porsche 911!
108
151

Det finns 9 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    Magnus Postat: 2013-03-06 07:13

    Axelavstånd B6 Venator 2500 mm.
    Axelavstånd Evora 2575 mm.

    Dock var ju Lotus Engineering prefered supplier till Spyker tidigare och väldigt delaktiga i C8 Aileron, så att de skulle arbetat nära igen här är ingen högoddsare.
    Dessutom ryktas Mike Kimberly (tidigare Lotus CEO) återvända till bilbranchen, han är i
    Geneve nu, det har dock inte kommit fram vilka han jobbar med. Spyker verkar dock nära till hands.

  • #2 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    Rejo Postat: 2013-03-06 09:08

    Haha, skulle inte förvåna mig det minsta om Youngman försett Spyker med ett Lotus-chassi som man snickrat ihop en egen kaross på. Ungefär vad man skulle kunna vänta sig när Muller och Pang slår sina kloka huvuden ihop.

    Om man tycker att borstad aluminiumpanel, vippströmbrytare och quiltad inredning är fenomenal design så kan jag förstå att man gillar Spyker. Själv tycker jag mest det ser ut som en blandning mellan segelbåt och pimpad custombil, något som skulle kunna platsa bland uställarna på Elmia i påsk.

  • #3 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    Hans H Postat: 2013-03-06 09:57

    Rejo är något på spåren. Den här bilens målgrupp gillar påkostad, spännande inredning med polerad aluminium á là Bugatti 25. De gillar inte moderna bilars svarta dysterhet. Jag kan nästan förstå det.

  • #4 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    svempa Postat: 2013-03-06 10:07

    JAG tycker att Spiker har litet den gamle sportbil designen. Jag "gasade" för att jag tycker att det finns för många Porsche ute på väggarna. Skulle jag ha haft råd med en sådant bil skulle jag satsa på Spykern för att den är mer ovanligt. Tekniskt är Porsche säkert bättre, men redan i mitt gammalt job, när jag hade chansen att köra litet fräcka bilar tyckte jag att Porsche är kanske bäst, men "vanligt". Därför Spyker

  • #5 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    apelsin Postat: 2013-03-06 12:27

    Jag trodde vitsen med olika bilmärken var att det olika filosofier kring design, teknik m m kan komma till marknaden, och att inte allt är lika skitnödigt försiktigt och urtrist som tyska bilar.

  • #6 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    Pelle Postat: 2013-03-06 12:45

    Det spelar väl ingen roll, den här kommer bara att säljas i Mullers fantasi, som vanligt.Var hittar han alla nya investerare att grundlura?

  • #7 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    Hans H Postat: 2013-03-06 14:20

    apelsin: Precis!

    Pelle: Var hittar VW alla kunder?

  • #8 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    Saabisch Postat: 2013-03-06 17:00

    Wow, snacka om vill ha begär. Riktigt snygg bil!

  • #9 Re: Officiell: Spyker B6 Venator
    Anders Postat: 2013-03-07 08:02

    Alltid roligt att höra Saab- och Mullerkramarna uttala sig. Jorden är platt? Nej just det ja, den är ju rund...tänkte inte på det.

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Om du kunde hyra en klassiker i en vecka, vilken av nedanstående skulle du välja? (Ju tjusigare bil desto mer kostare det, så klart!)

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten