• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Stefan Jacoby hälsade på i...

Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern

Den sparkade Volvochefen Stefan Jacoby besökte Genèvesalongen – trots att han inte fått nytt jobb i bilbranschen. "Jag vill lägga det som varit bakom mig", säger han till TT.

Stefan Jacoby kollade in de nya Volvomodellerna på Genèvesalongen. "Det ser bra ut", säger han till TT.

Nu är det ett drygt halvår sedan Stefan Jacoby avgick som vd för Volvo Personvagnar, strax efter att han drabbats av en stroke. Han fick beskedet via ett brev ungefär två år efter att han tillträdde.

Men på onsdagen besökte han ändå bilsalongen i Genève. Enligt TT var Stefan Jacoby solbränd efter tre veckors semester i Brasilien.

"Jag vill lägga det som varit bakom mig. Från min sida finns inga 'hard feelings' mot Volvo", säger Stefan Jacoby till TT.

Volvo visade upp sex ansiktslyfta modeller på bilmässan, och Stefan Jacoby var själv delaktig i projektet att ta fram bilarna. Nils Svärd kallade till och med bilarna "Stefan Jacoby Edition". Men ännu har Stefan Jacoby inte hittat något nytt jobb.

"Jag är för ung för att inte jobba, men känner ingen brådska. Jag har inget att bevisa för mig själv eftersom jag gjort så mycket", säger han.

Jag tror Volvo har bra chanser att överleva krisen även utan Jacoby.
206
78

Det finns 9 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    Jakob Postat: 2013-03-07 09:11

    Schysst kille den där Jacoby.

  • #2 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    ChristianM Postat: 2013-03-07 09:22

    Vi får väl se var Volvo tar vägen utan honom.

  • #3 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    Calle Postat: 2013-03-07 09:55

    Visar hvilken stor person han är.

  • #4 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    nilsasport Postat: 2013-03-07 10:22

    En verklig bilman som fick en kniv i ryggen.

  • #5 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    MX-Anders Postat: 2013-03-07 10:30

    Tror ändå att han hade varit bra för Volvo, då han har bilintresset.

  • #6 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    Funderaren Postat: 2013-03-07 18:18

    Ett mycket ofint sätt att säga upp någon på!
    Säg den tidigare chef för Volvo PV som nått uppsatta volymmål!? Det gäller att sluta på sina olika jobb, när det känns vartåt vinden blåser, Så kan man ju låta någon efterföljare ta smällen.
    Volvo PV har aldrig lyckats med de volymökningar man föresatt sig. Varför kan man ju fråga sig.
    Jämför med BMWs och Audis framgångssagor från små tillverkare med inte speciellt efterfrågade produkter, till där de är idag. Varför lyckas dem?
    En fråga att ställa sig för den/de som avskedade Jacoby. .

  • #7 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    Telefonförsäljare Postat: 2013-03-07 19:25

    Om man uppnår sina säljmål så har man oftast varit pessimistisk och inte förstått den tänkbara potentialen hos produkten som man ska kränga. Bättre att kämpa stenhårt och nästan nå fram. Kunderna är oftast mer korkade än man tror...

  • #8 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    volvoit Postat: 2013-03-09 06:29

    Han befordrade inte HOO:svärson på goda grunder....då fick han gå.

  • #9 Re: Stefan Jacoby hälsade på i Volvomontern
    :-/ Postat: 2013-03-09 11:06

    Jacoby var en frisk fläkt och skakade om i organisationen, vilket absolut behövdes. Tyvärr krävs också ekonomiska förutsättningar att leverera det man lovar. Det är svårt att förstå hur han tänkte sig att Volvo själva skulle finansiera satsningar som inte de stora drakarna tycker sig klara utan en partner, expandera organisationen hejdlöst och satsa massa pengar på personal- och lokalvård. Jacoby förstod nog tyvärr inte Volvos ekonomiska verklighet som liten spelare inom en av världens mest konkurrensutsatta branscher.