• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Tvätta bilen hemma – böta 10...

Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor

Jönköpings kommun tar till hårdhandskarna för att få stopp på otillåten biltvätt. Den som tvättar sin bil hemma riskerar böter på upp till 10.000 kronor.

biltvätt böta 10000 kronor Jönköping

Personen på bilden är inte riktigt straffmyndig ännu men indraget lördagsgodis vore kanske på sin plats, om vi får tolka Jönköpings ordningsstadga lite fritt.

Att tvätta bilen hemma är inte tillåtet i många kommuner. Anledningen är ganska logisk, men okänd för många biltvättare. Vägsmuts och eventuellt avfettningsmedel rinner längs marken och hamnar i dagvattenbrunnen, såvida man inte tvättar på en gräsmatta. Vattnet rinner sedan vidare utan att passera något reningsverk och hamnar i insjöar, vattendrag eller havet.

För de kommuner som hämtar sitt dricksvatten från insjöar blir all typ av föroreningar ett problem. Historiskt har det varit andra utsläppskällor som varit större problem, som industrier och fritidshus, men dessa har numera hårda krav på sig att inte släppa ut avloppsvatten.

Jönköpings kommun hämtar sitt dricksvatten från Vättern och för att uppmärksamma förbudet för biltvätt hemma påminner man nu bilägarna om konsekvenserna: upp till 10.000 kronor i böter.

"Alltför många tvättar bilen på gatan i dag, förmodligen för att många inte vet att det inte är tillåtet," säger Peter Prima, miljöinspektör vid Jönköpings kommun, till TV 4 Jönköping.

Bästa stället att tvätta är på en spolplatta med oljeavskiljare, som till exempel finns hos bensinmackar. De som tvättar sin bil för hand ska dock tänka på att använda antingen alkaliska rengöringsmedel och/eller kallavfettning. De mycket effektiva mikroemulsionerna (som blandar de två medlen) går inte att använda på en plats med spolplatta eftersom man då förstör oljeavskiljningen. Det är av den anledningen som mikroavfettningen inte säljs vid mackarna.

I boxen till höger hittar du några artiklar om bilvård, bland annat test av avfettningsmedel och "tolvstegsmetoden" för att få ett bra resultat vid bilvaxningen.

Helt rätt. I brist på skampåle och spöstraff måste kommunen bötfälla detta ofog.
191
573

Det finns 36 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    pågen Postat: 2013-03-27 15:18

    Helt rätt! Man ska ju inte skita där man äter.

  • #2 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Max Guano Postat: 2013-03-27 15:54

    Redan sett en prototyp på stadens ny slogan som ska stå vid infarterna till Jönköping.


    "Skit i din skitiga bil
    så skiter vi i att dela ut böter. "


    PS.
    Detta är ett led i Jönköpings nya strategiplan att bli utsedda till världens smutsigaste invånare. För att nå dit ska kommunen till 2020 ha tagit bort alla tvättmöjligheter, inkl dusch och badrum. Sälja alla former av tvättmedel kommer vidare jämställas med att sälja narkotika.

  • #3 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    elpapo Postat: 2013-03-27 16:16

    Helt rätt! Bara jag får tvätta av husvagnen hemma 2ggr per år så är jag nöjd.

    pågens kommentar sammanfattar det hela väl.

  • #4 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Lewis Hamilton Postat: 2013-03-27 16:41

    Vägsmutsen rinner ju ändå ner när det regnar?!

  • #5 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Harry Postat: 2013-03-27 19:24

    Bojkotta Jönköping!

  • #6 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Sigge Postat: 2013-03-27 20:07

    Det är mer miljövänligt att tvätta bilen hemma med miljövänliga medel än att åka till en maskintvätt - garanterat!
    Annars bör man inte ha bilen stå ute om det regnar då.
    Jönserifasoner!!!

  • #7 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Mårten Postat: 2013-03-27 20:13

    Ger mig tusan på att det är drivmedelsbolagen som lobbat fram detta för att tjäna storkovan på alla maskintvättar de önskar sälja.
    Maskintvättar som repar sönder o samman lacken, som inte kommer åt att tvätta rent i alla skrymslen och som använder återvunnet vatten innehållande salt som trycks in överallt. Vansinne!!!
    Den faktiska kostnaden för en biltvätt ligger på ca 3:- Skapliga marginaler på tvättarna är det iaf.

  • #8 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    mhult Postat: 2013-03-27 20:58

    Blir det samma miljöproblem även om tvättvattnet inte rinner ner i en dagvattenbrunn? Jag har en 20 meter lång stenlagd garageuppfart. Hur mycket jag än spolar där kan jag inte få vattnet att rinna ut i gatan. Det rinner ner i fogarna i stenläggningen.

  • #9 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Jimmy Postat: 2013-03-27 21:00

    Finns ju tvätthallar...med andra ord man betalar för att dom har dragit in avloppen sen får man göra vad man vill.
    Tycker det låter bra, borde vara böter överallt!
    Regna ja men det tar inte bort lika mycket skit som en slang eller ens i närheten av en högtrycksspruta men boven är avfettningen och diverse produkter med skit i sig som inte ska komma ut i vattnet men ni kanske tycker avfettningsmedel smakar bra? testat direkt ur flaskan?

  • #10 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Martin Wahlberg Postat: 2013-03-27 21:53

    Om någon hade sagt att det var förbjudet att hälla ut en halv flaska avfettning och några rejäla klickar schampo utspätt i tiolitershink bara på asfalten rakt upp och ner?

    Hade det också känts fel?

    Ok, tänk så här om vi istället häller alla kemikalier på bilen i stället och de dessutom löser upp allt vägsmuts, partiklar, gummirester som sedan rinne ut på asfalten och ner i kretsloppet.

    En ren bil är en sidoeffekt i sammanhanget

    En tankeställare helt klart för mig i alla fall.

  • #11 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    M Postat: 2013-03-27 21:57

    idioti tvätta har man gjort så länge bilen funnits. en bilägares rättighet typiskt sverige

  • #12 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Ola Postat: 2013-03-27 22:59

    Jag bor i sigtuna och här får eon släppa ut 15000 ton kondens vatten från sopförbränning ut i mälaren genom naturreservat. Bla 4 kg kvicksilver.
    På hemsidan står det att man inte får släppa ut skölj medel tex. Kan skada vattnet. Det är skillnad på privatperson och företag tydligen.

  • #13 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Benke Postat: 2013-03-27 23:50

    Jag hatar detta land!

  • #14 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Nattsvart Postat: 2013-03-28 08:11

    Är det någon idé att tvätta en bil överhuvudtaget?
    Man får inte en krona extra för att man byter in en välskött bil mot en ny.

    Säljaren värderar bilen direkt ur listan och alla får samma låga värdering oavsett märke, modell, skick och paket, inte ens mil verkar spela någon större roll idag. Begagnade bilar har inget värde överhuvudtaget. Så varför tvätta?

    Mina senaste tre bilar är köpta nya.
    Hårt körda utan tvätt och slarv med service i c:a tre år. Sedan nytt igen. Aldrig att säljaren rest sig ur kontorsstolen vid värdering. Dom kollar inte ens serviceboken.

    Jag får exakt samma värdering som grannens välputsade lågmilade Passat som jag får för min skitiga hårdkörda Alltrack.

    Möljigen kandet vara värt att tvätta en gammal klenod som man ska ha kvar i generationer
    tex. en gammal MB Pagoda eller SL.
    Men lägga sin dyrbara tid på att slita med brukshinkar är ren bortkastad tid och pengar.

  • #15 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Myggpiss i en Norrlandsälv Postat: 2013-03-28 09:00

    Kan man inte och har man inte råd att tvätta bilen i en tvätthall, då skall man inte ha någon bil.

  • #16 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Porch Postat: 2013-03-28 09:18

    Det är synd om "pågen" han äter på gatan......

  • #17 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Mr Tvätt Postat: 2013-03-28 09:54

    Skulle vilja se den som har egen brunn och låter sitt spillvatten från biltvätten rinna ner i den utan att bry sig..... Eller barnen som leker i spillvattnet Om vi skall ha en planet att leva på i framtiden är det bara gilla läget. Eller tycker ni att katalysator var ett onödigt ont också? Bilen blir ju väsentligt dyrare med en sådan....
    Är ingen miljötaliban men har möjlighet att avvara de pengarna som det kostar extra.

    Glad påsk!

  • #18 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Peter B Postat: 2013-03-28 10:04

    Att spola av bilen först vid en högtryckstvätt för att få bort vägdam m m och sedan tvätta med schampo hemma vore väl inget fel.
    Att hemma schamponera bilen för att få bort den hinna från högtryckstvätten är ju inter värre än att diskvattnet går ut i avloppet.
    Att i lugn och ro få sköta sin bil hemma är ju bra utan stress för att nästa man ska in på tvättplattan eller automattvätten.
    Sen skiter jag i hur folk sköter sina bilar men jag tycker om att ha en fräch bil att åka i.

  • #19 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Martin W Postat: 2013-03-28 10:14

    Peter B,

    Skillanden mellan diskvattnet och bilschampovattnet är att diskvattnet går ut i kommunalt Va och sen till reningsverk där det renas innan det går ut i vattentäkter, medan bilschampo och andra föroreningar går ut marken och kretsloppet direkt utan någon rening.

  • #20 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Fredrik Postat: 2013-03-28 10:27

    Jag sätter en slant på majoriteten som tvättar på gatan har en s.k. 'miljöbil'.

  • #21 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Peppe Postat: 2013-03-28 10:32

    Att sluta att salta vägarna vore ju en annan idé…

  • #22 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Bengt Postat: 2013-03-28 10:36

    Var kommer skiten på bilen från?
    I mitt fall i alla fall uppsamlat från gator och vägar.
    Precis som den skit jag inte samlade upp hamnar den i dagvattensystemet.
    Om man använder tvättmedel (vilket jag sällan gör) kan man ju välja något som lämpar sig för dagvattnet.

  • #23 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Intrepid Postat: 2013-03-28 10:39

    Man kan inget annat vänta sig i Pellejönslandet Sverige där nästa steg lär bli t.ex. att med mikrometer mäta om en bil verkligen är parkerad 10 meter från ett gatuhörn för att hitta ytterligare ett sätt att mjölka bilismen som bl.a. är med och betalar för en massa avskum som får härja fritt med påföljder för sina gärningar som enbart får en att skratta eller gråta samtidigt som ilskan hos folk bara ökar.

    Snacka om att sila mygg.

  • #25 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Andreco Postat: 2013-03-28 12:37

    Men all miljöpåverkan när man ska köra till och från tvätthallen då?! Kanske 2 - 4 ggr per mån.
    NÅH?!

  • #26 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    batam blå val Postat: 2013-03-28 13:00

    6 mil för att tvätta bilen ööö vvvaaa smart not realy

  • #27 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    M Postat: 2013-03-28 13:04

    Jo det är ju lite onödigt att stå ute på en asfalterad gata med avrinning i dagvattenbrunn, Men som tur är funkar ju gräsmattan eller lämplig grusplan bra (och "miljövänliga" produkter använder man givetvis).= Sunt förnuft.

  • #28 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Uffe Postat: 2013-03-28 15:39

    Saltet är orsaken till att alla kemikalier behövs, sluta salta och köp riktiga däck istället.
    SOS= Stupidity of silence eller Sound of safety.

  • #29 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Lars P. Postat: 2013-03-28 18:41

    Citat:
    Ger mig tusan på att det är drivmedelsbolagen som lobbat fram detta för att tjäna storkovan på alla maskintvättar de önskar sälja.
    Maskintvättar som repar sönder o samman lacken, som inte kommer åt att tvätta rent i alla skrymslen och som använder återvunnet vatten innehållande salt som trycks in överallt. Vansinne!!!
    Den faktiska kostnaden för en biltvätt ligger på ca 3:- Skapliga marginaler på tvättarna är det iaf.

  • #30 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    John G Postat: 2013-03-29 05:26

    Helt rätt av Jönköpings kommun! Hoppas det införs i hela Sverige. Varför ska man ha rätt att förorena mer än vad som är nödvändigt?

  • #31 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Messersmitten Postat: 2013-03-29 15:26

    Dessa byråkrater kommer att förinta Sverige! Kan INTE förstå att ungdomarna inte revolterar, river upp pensionssystemet, skrotar u-hjälpen. Kanske för att de inte har något jobb och inte betalar skatt? Min generation tvättar var vi vill (inga djur som dör pga en biltvätt), skärp er ni andra!

  • #33 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Sture Hjort. Postat: 2013-03-30 09:08

    Att tvätta bilen på egen uppfart är ju självklart. Skiten har jag fått från saltade blöta och skitiga vägar med gummiskit på som annars skulle runnit
    ner i dagvatten brunnen så kom inte med en massa skit.

  • #34 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Arne Hult. Postat: 2013-03-30 09:16

    Kommunerna borde bygga gratis tvättanläggningar
    om vi inte ska tvätta bilen hemma om nu miljön är
    viktigare än kostnaden för en tvätt.

  • #35 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Martin84 Postat: 2013-03-30 15:52

    Fan vad trött man blir!!
    Sluta salta också då, förbannade id...er!
    Har bott i jönköping i 8 år och kört mycket bil i jobbet, det finns ingen stad i Sverige som saltar så mycket som J-köping! Till och med när det vräker ner snö! Skit i och sätt ner plogen, spara på stålet.. ut med en satans massa salt istället!Hur bra är det för miljön? Fårvånar mig inte om kommunen är i maskopi med spolarvättsketillverkarna!! Och besninmackarna också för den delen!! Bygg då för f.. upp spolplattor som vi invånare kan åka och tvätta på om nu vi "hemmatvättare" står för så mycket utsläpp!

  • #36 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Fredrik Postat: 2013-04-01 06:49

    Bra!

  • #37 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Olle Postat: 2013-04-01 13:07

    Inte så smart Peter Prima på miljökontoret i Jkpg!
    Bara för att kommunens dagvattensystem är felbyggt så skall man straffa bilägarna.
    Tänk om, ta hand om dagvattnet istället. Anslut dagvattnet till avloppssystemet. Kapaciteten på reningsverken finns, de säger ni ju själva.
    Och var tar allt detta skammens salt vägen??

  • #38 Re: Tvätta bilen hemma – böta 10 000 kronor
    Sigge Postat: 2013-04-02 13:39

    och var tar det återvunna vattnet från tvätthallarna vägen då, med slammbilen och sen...