• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Regeringen: ”Det ska löna sig...

Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”

Med 200 miljoner extra per år ska regeringen förlänga det nedsatta förmånsvärdet för de tjänstebilar som är klassade som miljöbilar. De som väljer miljöbil i tjänsten får 40 procent mindre i skatt, fram till 2016.

IT- och energiminister Anna-Karin Hatt

"Det ska ska löna sig att välja en miljöbil om det är så att man har en förmånsbil från sitt företag," säger IT- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Regeringen har under många år fått kritik för att man inte kunnat ge långsiktiga besked kring reglerna för miljöbilar och förmånsbilar. Tjänstebilar leasas som regel för minst tre år framåt och därför är det viktigt att företagen i förväg kan göra en kalkyl för vilka alternativ som passar bäst.

Vid årsskiftet infördes de nya miljöbilsreglerna, efter en lång tid av ovisshet. Reglerna är betydligt strängaren än förut och svårare att förstå. Redan i höstas förutspådde Ronny Svensson på tjänstebilsföretaget Ynnor att miljöbilsförsäljningen skulle tokdyka, vilket han också fick rätt i.

Sent omsider väljer nu regeringen att förlänga rabatten på förmånsvärdet för de som väljer en miljöbil som tjänstebil. IT- och energiminister Anna-Karin Hatt berättar för Sveriges Radio att man förlänger skattereduceringen med 40 procent fram till 2016:

"Regeringen föreslår nu att vi också framöver ska se till att det lönar sig att välja en miljöbil om det är så att man har en förmånsbil från sitt företag. Vi har ju sett att de förmånliga regler som nu finns har gett väldigt bra resultat," sa IT- och energiminister Anna-Karin Hatt till Sveriges Radio.

Volvo V70 AFV Bi-Fuel

Ska du ha riktigt roligt bakom ratten är det Volvo V70 som finns längst upp i hästkraftsligan bland miljöbilar. Det är modellen V70 AFV Bi-fuel som går att köra på fordonsgas och som levererar 214 hästkrafter.

Uppskattningsvis ska den förlängda rabatten för miljöbilar kosta 200 miljoner kronor per år. Men miljöbilsreglerna och förmånsreglerna kan ändras igen, säger Anna-Karin Hatt till Sveriges Radio:

"Nu ger vi besked för de kommande tre åren. Sedan har vi parallellt med detta en utredning som just nu sitter och arbetar med 'vad behöver vi göra för att Sverige långsiktigt till 2030 ska ha en fossiloberoende fordonsflotta'," säger Anna-Karin Hatt.

I vårbudgeten ska det dessutom framgå att biogas och etanol (E85) även i fortsättningen ska vara skattebefriade.

Andelen miljöbilar minskade kraftigt efter årsskiftet, på grund av de nya reglerna. Men för dig som nu ska välja en miljöbil som tjänstebil kan vi rekommendera artikeln "Lista: Snabbaste och starkaste miljöbilarna". Att köra miljöbil i tjänsten behöver inte innebära att omkörningarna måste planeras in i Outlook en vecka i förväg.

Kommentar från Ynnor: Förlängd miljörabatt för förmånsbilar förvånar


Energiminister Anna-Karin Hatts besked att nedsättningen av förmånsvärdet för alternativt drivna tjänstebilar förlängs med ytterligare tre år, förvånar Ronny Svensson, vd på tjänstebilsförlaget Ynnor AB.

- Det är en tandlös subvention som väl bara glädjer dem som redan har dyra gasbilar, säger han och konstaterar att förlängningen egentligen inte förändrar någonting men att det inte direkt ökar företagens förtroende för regeringens politik.

Beskedet från energiminister Anna-Karin Hatt lämnades inför presentationen av vårens budgetproposition på måndag. Det nedsatta förmånsvärdet kommer liksom tidigare omfatta elbilar, gasbilar och laddhybridbilar. Nedsättningen föreslås även fortsättningsvis vara 40 procent av förmånsvärdet för närmast jämförbara konventionella bil, dock högst 16.000 kronor per år, och kommer endast föraren av tjänstebilen till godo.

- Här är det viktigt att förstå hur tjänstebilsmarknaden fungerar i grunden, säger Ronny Svensson. Det är inte förarna som bestämmer vilka bilar som ska köpas. Det är företagen. Alltså måste styrmedlen främst riktas mot ägaren om man vill ha bästa effekt.

Nedsättningsmöjligheten för alternativt drivna tjänstebilar infördes för över ett decennium sedan, när detta fortfarande var ny och obeprövad teknik och som en del i bilindustrins teknikutveckling. Idag tillverkas inte längre några etanolbilar i Trollhättan och framgången för kinesisktägda Volvos satsning på gasbilar och laddhybrider är inte beroende av tre års nedsatta förmånsvärden för svenska tjänstebilsförare.

- Förlängningen gynnar visserligen laddhybriderna, men det är en teknik som ändå kommer att locka allt fler nybilsköpare, hävdar Ronny Svensson, som konstaterar att efter bland annat Toyota och Volvo lanserar nu flera andra märken laddhybrider på den svenska marknaden.

- Framtiden finns i elektrifiering på olika sätt, säger Ronny Svensson på Ynnor.

Ronny Svernsson på Ynnor Tjänstebilsfakta.se

Ronny Svensson, vd på tjänstebilsförlaget Ynnor AB, är förvånad över regeringens agerande. "Det är inte förarna som bestämmer vilka bilar som ska köpas. Det är företagen. Alltså måste styrmedlen främst riktas mot ägaren om man vill ha bästa effekt," säger Ronny Svernsson på Ynnor

Bra förslag av regeringen! Precis det besked jag behövde i mitt val av tjänstebil.
51
92

Det finns 15 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Torbjörn Postat: 2013-04-12 09:40

    "Ska du ha riktigt roligt bakom ratten är det Volvo V70 som finns längst upp i hästkraftsligan bland miljöbilar".

    Hmmm... Jag tog en A4 Avant Quattro 2.0 TFSI E85 istället. Den är hästlängder roligare att köra än Volvo V70 BiFuel.
    Tror det inte finns någon annan miljöbil inom 7,5 prisbasbelopp som klår den på fingrarna...
    Rekommenderas starkt!

  • #2 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Johan Postat: 2013-04-12 10:02

    Och alla miljötjänstebilar är sefan nästan värdelösa på andrahandsmarknaden. Vilken frisk människa köper en ladhybrid.etanolbil eller en gaspassat som begagnad.
    Regeringens miljöpolitik är helt värdelös. Skaparar bara kostnader för fötetagen med låga restvärden på dessa miljöbilar.

  • #3 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    xpat Postat: 2013-04-12 13:19

    otydligt formulerat detta... förlängs nuvarande regelverk med egen miljöbilsdefinition (laddbara elbilar/hybrider och gas) eller kommer alla miljöbilar (CO2/vikt-baserade) att omfattas?

  • #4 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    snubbe Postat: 2013-04-12 13:47

    Jo då känns VW:s EcoFuel (fordonsgas) riktigt het igen, om man nu inte väljer Volvos Bi-fuel (AFV). Bra mycket vettigare alternativ än de elbilar som finns för dagen, och snart kommer både Golf (VW) och Audi med fler bränslesnåla miljösmarta gasbilar som lämpar sig även för privatköpare!

  • #5 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Johan Postat: 2013-04-12 13:51

    Gasbilar är totaldöda för människor som köper bil privat. Kolla på gaspassat. Totalt vördelös oxh svårsåld som beggagnad speciellt med dsg låda.

  • #6 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Bengt Postat: 2013-04-12 16:32

    Jag förstår inte riktigt varför de är döda för privatpersoner. Man kör billigt med gasbilar. Min V70 AFV med 230 hk drar mellan 0,6-0,7 m3/mil. Jag tankade igår för 13,28 kr/m3. Det blir en bränslekostnad på 8-9 kr/mil.

  • #7 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Hårding Postat: 2013-04-12 16:59

    Tjänstebilar som Prius och gas-VW är enligt leasingbolaget på mitt jobb svårsålda på beg.marknaden när de skall säljas efter 3 år...och nu skall företagen styras mot än fler dåliga affärer.

  • #8 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    cui Postat: 2013-04-12 18:57

    "...och arbetar med 'vad behöver vi göra för att Sverige långsiktigt till 2030 ska ha en fossiloberoende fordonsflotta' säger Anna-Karin Hatt."

    Jaha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, men varför? Vad ska det vara bra för?

    så ska vi se.

    http://spbi.se/statistik/priser/bensin/?gb0=year&kpi0=on&df0=1960-01-01&dt0=2011-12-31

    Behövs alltså inte dessa drivmedelsskatter och momsintäkter efter 2030?
    Är väl ändå relativt mycket pengar det rör sig om, storleksordningen 100 miljarder årligen.
    Spännande, i så fall kanske man kan börja fasa ut dessa skatter redan idag?

  • #9 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Bamse Postat: 2013-04-13 11:25

    Torbjörn: Dessvärre omfattas inte etanolbilar av rabatten längre. Vilket är märkligt eftersom E85 är klart jämförbart med fordonsgas ur perspektivet fossilt kol. Dessutom kan även gasbilar köras på ren bensin.

    Ett rimligt regelverk måste innehålla en enkel, teknikneutral miljöbilsdefinition som tar hänsyn till billens fullständiga miljöpåverkan "well-to-wheel". De flesta elbilar och hybrider skulle då vara direkt diskvalificerade på grund av de fasansfulla utsläpp som genereras vid batteritillverkningen.

  • #10 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    M Postat: 2013-04-13 11:44

    Det tar tid att bygga ut infrastruktur (både den inhemska produktionen och tankställen), men det är en accelererande process och snart inser även svensson fördelarna med biogas.
    Dessutom är nya bränslesnålare bilmodeller på gång (dvs. inte bara "fulkonverterade omoderna motorer").
    Kommer själv privat att överväga en Golf eller A3, med fordonsgas, när de kommer till hösten.

  • #11 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Lennart. Postat: 2013-04-13 20:25

    M, Tyvärr är det inte en accelererande process med tankställen och gas. Det har i det närmaste avstannat de senaste åren. E.On snygga planer på utbyggnad har visat sig var helt tomma. Som kronan på verket minskar andelen biogas i fordonsgasen.
    Bamse. Tro inte på rapporten från amerikanska bilindustrin avseende hybrider och dess batterier. Det var en rent kommersiell produkt och hade inget med verkligheten att göra.

  • #12 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    M Postat: 2013-04-14 11:32

    Jo visst har nog osäkerheten det senaste året hämmat tillväxten men nu kan det ju ta fart igen. Och det har trotts allt hänt en del de senaste fem åren, www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen

    Har hört att man i t.ex. Närke (Karlskoga) planerar att bygga upp en ganska stor anläggning för produktion av bl.a. fordonsgas. Och det lär ske på fler ställen i landet (se tidigare t.ex. Lidköping) - även om det tar lite frustrerande tid för oss otåliga... :-)

  • #13 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Lennart. Postat: 2013-04-14 12:45

    De senaste 5 åren har det byggs 0,76 mackar i månaden. Hur man än vänder på detta är det fördåligt. Likaså har andelen från 2009 av biogas gått ner från 59% till 2012 på 56 %. Ej heller detta är ok.Biogas är bra. Men då måste det bli mycket mer av detta och mackar i samband med tankning av bensin. Att gasbolagen skyller ifrån sig på ena eller andra samtidigt som de fifflar med siffrorna är bara tragiskt.

  • #14 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    eduardovitch Postat: 2013-04-15 19:08

    Varför får vanliga knegare som inte har möjlihet till förmånsbil del av subventioner? Elbilar i all ära, men då måste all ha eget vinkraftverk eller liknande så man inte tvingar fram smutsig el.

  • #15 Re: Regeringen: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
    Kevin Postat: 2013-04-19 10:57

    Miljöbilar..... Borde läggas ner helt! Speciellt elbilar! Så jävla fula! Alla verkar glömma att vägegenskaper spelar roll....vem vill köra om ngn lastbil vid lansvägskörning?!!!!!!! Nä skrota elbilar och ge rabatter till folk som köper bilar som är bränsleeffektiva, finns många med ca 200hk som är väldigt bra, både disel och bensin!!! Ge mest rabbat till alla som köper rs6, bmw m5, aventador, osv... Vi behöver fler sånna bilar på vägarna!

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten