Hoppa till innehåll

Stöddiga konkurrenten om Circle K: Vi är inte oroliga

”Vi är inte oroliga för konkurrensen”, säger kommunikationschefen på OKQ8 – och hon tror inte kunderna kommer blanda ihop Circle K med OKQ8.

Stöddiga konkurrenten om Circle K: Vi är inte oroliga
Det nya namnet oroar inte konkurrenten OKQ8.
Stöddiga konkurrenten om Circle K: Vi är inte oroliga
Camilla Slunge Dowling är kommunikationschef på OKQ8.

Beskedet att Statoil ska byta namn till det mer internationella Circle K rörde upp många känslosamma reaktioner både här på sajten och på Facebook.

En del läsare dömer ut namnet som ”korkat” medan andra tror att namnet – en cirkel och bokstaven K – kan innebära att kunderna blandar ihop Circle K med OKQ8.

”Vänta nu… Circle är ju ett O. Så circle K blir ju OK! Vad tycker OKQ8 om deras nya namn?”, undrar signaturen T B i kommentarsfältet.

Men någon sådan risk finns inte, enligt Camilla Slunge Dowling, kommunikationschef på OKQ8.

”Nej, vi ser ingen sådan risk. Vi önskar dem lycka till med sitt nya varumärke”, säger hon till auto motor & sport.

Läs också: Statoil blir Circle K – bensinstationen byter namn

• Den nya kedjan får 15.000 butiker och mer än 100.000 medarbetare internationellt. Är ni oroliga för konkurrensen?
”Vi är ju verksamma i Sverige och Danmark, så det är en annan storlek. Men nej, vi är inte oroliga.”

• Många av våra läsare har reagerat väldigt starkt på det här namnbytet. Varför tror du att ett macknamn väcker så starka känslor hos bilägarna?
”Macken möjliggör ju rörelse. Och man trivs med sin mack! Åtminstone gäller det OKQ8:s kunder”, säger Camilla Slunge Dowling.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.