

Beskedet att Statoil ska byta namn till det mer internationella Circle K rörde upp många känslosamma reaktioner både här på sajten och på Facebook.
En del läsare dömer ut namnet som ”korkat” medan andra tror att namnet – en cirkel och bokstaven K – kan innebära att kunderna blandar ihop Circle K med OKQ8.
”Vänta nu… Circle är ju ett O. Så circle K blir ju OK! Vad tycker OKQ8 om deras nya namn?”, undrar signaturen T B i kommentarsfältet.
Men någon sådan risk finns inte, enligt Camilla Slunge Dowling, kommunikationschef på OKQ8.
”Nej, vi ser ingen sådan risk. Vi önskar dem lycka till med sitt nya varumärke”, säger hon till auto motor & sport.
• Den nya kedjan får 15.000 butiker och mer än 100.000 medarbetare internationellt. Är ni oroliga för konkurrensen?
”Vi är ju verksamma i Sverige och Danmark, så det är en annan storlek. Men nej, vi är inte oroliga.”
• Många av våra läsare har reagerat väldigt starkt på det här namnbytet. Varför tror du att ett macknamn väcker så starka känslor hos bilägarna?
”Macken möjliggör ju rörelse. Och man trivs med sin mack! Åtminstone gäller det OKQ8:s kunder”, säger Camilla Slunge Dowling.