Alriks bilar

Beordrad att luras!

2016-04-27 17:30 34 kommentarer

Här kommer en historia om en Volvosäljare som vet en sak, men säger en annan.
Sven Roth från Örebro har köpt en Volvo XC90 T8 eftersom han ville köra mycket på el. Långt innan köpet förklarade han att bilen måste klara minst 35 km på el, för att det skulle vara intressant med ett köp.
"Inga problem!" blev svaret från säljaren på Rejmes bil i Örebro.
Nu har verkligheten slagit till och bilen går med Svens försiktiga körning 25 km på el.
"Jag är grymt besviken, känner mig lurad, men får inte lämna tillbaka bilen, säger Sven som direkt sa att han inte var nöjd.
Bilen togs in två gånger för uppdateringar, men körsträckan har inte blivit bättre.
När vi på tidningen testade T8 kom vi 27 km, mestadels stadskörning, men Sven kör mer landsväg.

Det riktigt intressanta i denna historia är att när Sven nu frågar säljaren om han säger till nya kunder att en T8 bara går 25 km på el blir svaret:
"Vi ska säga 43 km, det är det som gäller."

När Sven sedan frågar garantichefen om vilken körsträcka en T8 har på el blir svaret: "Klarar du 25 km ska du vara tacksam. Bilen går 0 till 43 km på el …"

Från Volvo har Sven fått besked att 25-30 grader varmt är den ideala temperaturen för att komma långt, men redan nu på våren när solen kommit fram har Svens körsträcka sjunkit lite när luftkonditioneringen gått på.
AC - nej ,den kan man inte ha på – blev svaret.

Sven undrar om man år 2016, med en bil för en miljon, inte ska använda luftkonditioneringen?

På enbart bensin har snittförbrukningen legat på 12 l/100 km - när han körde sin gamla Volvo XC90 V8 låg den i snitt på 11 l/100 km.
"De lovade att den nya fyrcylindriga motorn skulle vara fantastiskt snål, men den här är alltså törstigare än V8:an. Jag gillar Volvo och XC90 är fantastiskt fin. Men den här vill jag inte ha. Jag skulle haft en D5. Men trots att jag direkt efter de första körningarna på el sa till efter två dagar att jag inte ville ha bilen när den bara gick 25 km på el var det aldrig aktuellt att ta tillbaka bilen."

Två frågor:
1: Var går gränsen för att man ska ha rätt att lämna tillbaka en bil? Räcker det med säljarens ord som garanterade en körsträcka på 35 km?

2: Kan en säljare med heder i samvetet informera kunder om att en bil går 43 km på el, mot bättre vetande?

Hur nöjd är du med din bil? Kör du XC90 - eller något annat. Sätt dina betyg! Du får nr 1/2016 i digitalformat som ett litet tack!

Sätt betyg på din bil här

2016-04-27 17:30 34 kommentarer

Är säljarna eller köparna värst?

2016-04-21 12:00 3 kommentarer

Bilhandlare och bilköpare är ett jäkla pack! Eller hur?
Jag vet inte hur många av mina bekanta som vägrar att sälja sin bil på Blocket. "Det går inte, de är inte kloka utan hur förbannat jobbiga som helst. Det är inte värt pengarna …"
Senast blev en kompis av med bilen snabbare än det var tänkt. Mannen som provkörde drog iväg utan att betala och försäkringen skulle inte gälla eftersom min kompis gett nycklarna till den som provkörde. Känn på den.
Samtidigt vet jag inte hur många gånger jag hört kommentarer om hur usla bilhandlare är. De är mästare på att nonchalera, de ringer aldrig tillbaka och så luras de givetvis. Har man trots allt lyckats köpa en bil och det blir problem duckar handlaren.
Eller hur?
Kan det vara så att bilköp tar fram det sämsta hos många av oss? Hur det än blir känner man sig lurad eftersom handlaren per definition lever på att köpa billigt och sälja dyrt. Det gör ju ingen annan …
Varan som en bilsäljare erbjuder är en "ärlig" bil och garantier – kan du lita på handlaren är det värt varenda krona. Upp växer företag som specialiserar sig på att sälja bil, som KVD, Garantibil, Vikoperdinbil och så vidare. Opartiska förmedlare, som också lever på att sälja bil.
Alternativen till att köpa och äga sin bil blir också allt fler. Privatleasa eller gå med i en bilpool – så slipper du köpa och äga. Slipper bilhandlaren och slipper sälja din egen bil.
I det här numret publicerar vi en undersökning där vi frågat landets bilsäljare hur de ser på sitt yrkesliv. Genomgående är hur tajta marginalerna är på nybilssidan, hur de stora slår ut de mindre och hur det växer upp "pizzahandlare" utan omkostnader och garantier.
Men samtidigt tjänar många stora bilkedjor mycket pengar, framför allt på kringtjänster och service. Den som gör ett bra jobb och behandlar sina kunder väl blir rik.
Det vi glömde fråga bilhandlarna är vad de tycker om landets bilköpare. Har de blivit grinigare eller trevligare? Luras de, är de bara ute och nöjeskör? Återkommer de när de fått en offert?
Jag har sålt många bilar via Blocket och träffat massor av trevliga människor som varit komplett "strulfria". Jag har faktiskt aldrig hamnat på kant med en bilköpare. Däremot är det alldeles för vanligt att spekulanten stämmer träff för att titta på bilen, för att sedan gå upp i rök. Så har vi de notoriska skambjudarna, som kastar sig på telefonen och ger idiotbud direkt när annonsen lagts ut. När man nobbar blir de arga. Hur tänker de?
För att lyfta fram det som är bra tänker vi skriva om landets bästa bilsäljare. Hur de tänker, hur de jobbar, hur de ser på sin yrkesroll.
Därför ber jag dig att nominera "Sveriges bästa bilsäljare". Mejla mig din kandidat (alrik@automotorsport.se) med en motivering. Vi kommer att välja ut ett antal finalister som vi alla sedan kan rösta på. Det är dags att lyfta fram de bästa säljarna – som kan inspirera oss alla.

2016-04-21 12:00 3 kommentarer

En studie i att trötta ut kunder

2016-04-14 16:51 11 kommentarer

Hänvisa vidare, så tröttnar till slut kunden …
Är detta en utbredd strategi? Läsaren André som hittade rost under spoilern på sin BMW får inga klara besked om vad "yttre påverkan" är och hur den i så fall har uppkommit. Ingen tar ansvar eller reder ut saken hela vägen. Vad anser du: har André eller Autowåx och BMW rätt? Har man som kund rätt att se utredningen som gjorts för en garantibedömning, eller är den hemlig?
Detta fall har skickats till BMW:s PR för över en vecka sedan, utan något svar.


"Hej Alrik!

Vid en service påpekade jag att jag funnit rost på bagageluckan på min BMW E91 årsmodell 2011. Denna fann jag av en slump, då jag fått fel på funktionen för fjärrkontrollen till centrallås som slutat fungera. Jag fick förslag att det kunde vara "antennförstärkaren" som sitter under spoilern på bagageluckan.

Jag monterade av spoilern och fann rost vid ytterkanten på bagageluckan. Då bilen är välvårdad, lackkonseeverad och har full servicebok trodde jag inte jag skulle finna rost.
BMW återförsäljaren Autowåx tittade på bilen och lovade återkomma med en bedömning. Efter någon vecka hörde jag av mig för att checka läget. Då meddelades jag att rost ej var i den omfattningen som krävdes. Jag ifrågasatte detta och vi kom fram till att de fotat helt fel område och ej lyft av spoilern.

Fick ny tid för bedömning och lämnade återigen in bilen. Då bilen lämnades ut så gav jag en pik att de gärna fick höra av sig denna gång. Det tog några veckor och jag fick återigen ringa för att kolla läget. Nu var svaret detsamma. Avslag fast motiveringen var "yttre påverkan".
"Det var det vi fick av BMW Stockholm" sa kvinnan jag pratade med. Jag undrade då hur man kunde överklaga detta, kvinnan som heter Linda sa att jag kan vända mig till växeln hos BMW Stockholm.
Det fanns tydligen ingen andra sätt, jag försökte förstå av Linda vad exakt de menade med "yttre rost". Det kunde hon inte svara på och ursäktade sig att hon inte varit delaktig i bedömningen då den som gjort den slutat och hon nyss tagit över ansvaret för rostskydd.

Jag kom efter någon dag på att jag gärna ville ha dokumentationen de skickat som grund för bedömningen. Jag ringde Autowåx och fick löfte om att få de bilder skickats till BMW.

Det kom inga bilder och jag ringde några dagar senare. Nytt löfte om att bilder skulle skickas och samma visa igen. Ringde upp återigen några dagar senare och denna gång fick jag bilderna.
Jag hade tappat bort numret till BMW:s växel, som jag fått av Linda. Jag kontaktade då Autowåx och fick svaret att Linda var ledig och att numret inte kunde tas fram, mannen jag talade med tyckte jag skulle ringa igen i morgon då Linda jobbade. Jag nämnde att det har varit en del turer kring att jag ska ringa och att det kan inte vara så svårt att ge mig ett nummer. Då sa han att "de har säkerligen gjort en riktig och korrekt bedömning" av detta på ett riktigt drygt sätt. Jag vart frustrerad och tryckte på att det var ju just det jag ej anser då jag vill föra detta vidare och vi la på. Fick tag på Linda dagen efter och vi hade en lång diskussion.

Linda menade att då jag köpt bilen av en privatperson så skulle jag vända mig till den bilförsäljare som denne hade köpt bilen av om jag var missnöjd. Detta var ingen auktoriserad BMW-återförsäljare. Den bedömning som Autowåx har gjort måste Autowåx kunna svara för.

Vi kom ingen vart och avslutade med att jag skulle vända mig till BMW Stockholm.

Jag ringde och fick inte tag i någon som kunde prata med mig om denna bedömning, den som var ansvarig skulle höra av sig. Fick senare ett mejl av Andrea på BMW Stockholm där hon nämner "yttre faktorer" som faktorn som avgör varför den ej bedöms gå på garanti.

Jag hörde av mig igen och tryckte på att jag ville ha detaljerna kring vad som åsyftas som "yttre faktorer".

Då skrev jag ett mail till ägaren av Autowåx där jag förklarade att jag var missnöjd och undrade om han kunde bidra till att då jag skulle få raka svar angående den bedömning som gjorts och att BMW Stockholm bett mig vända mig till dem igen för att få svar.

Det har nu tagit cirka en vecka utan svar från ägaren till Autowåx.
Jag är som du förstår både envis och lätt frustrerad av hur jag uppfattar att man ska bemötas i ett sådant här ärende och dessutom har jag invaggat mig i att BMW är ett märke där man är mån om sina kunder.

Har du något förslag hur jag ska kunna gå vidare i denna sak?

Bifogar en av bildena jag tagit från högra sidan innan bedömningen då jag bytte antennförstärkare, ser i princip likadant ut på vänster sida.

Jag är tacksam att du orkat läsa mitt mall och önskar dig en fortsatt bra helg.
Mvh André Hidén

Uppdatering: André har fått svar från Autowax VD:


Måndag den 4e april fick jag ett samtal av VD/Företagschefen för Autowåx i Karlstad.
Han uttryckte tydligt att det handlade om endera ett ja eller ett nej från deras sida. I detta fall handlade det om ett nej för bedömningen och därmed avslag på rostskyddsgarantin. Det var inte aktuellt att lämna uppgifter från deras sida vad i bedömningen de gjort som fick BMW Stockholm att neka till garantin.

Jag påtalade att detta verkade orimligt att som kund inte få ta del av den information som var avgörande som grund för bedömningen. Han menade att inga kunder som tidigare hade fått avslag på rostskyddsgarantin hade efterfrågat detta. Men efter ett tag gav
VD:n motvilligt efter och skulle han ta en tur och "kolla läget i byggnaden" som han uttryckte det och kolla upp saken igen för att senare återkomma.

VD:n återkom efter några timmar med samma besked återigen. Det är ett nej sa han likgiltigt. Jag undrade om det var någon form av hemlighetsstämplad information som skulle kunna skada Autowåx av att jag skulle få ta del av denna. Han uttryckte då att det kan vara många små detaljer som han inte ansåg att Autowåx behövde gå in på eller dela med sig av till kunden.

Samtalet avslutades då VD:n lät uppgiven och inte tyckte vi kom längre, jag höll med honom i detta och vi lade på.

Kontentan och min summering av denna historia är att det enligt Autowåx i Karlstad är enklare att lägga över problemet på kunden och att nej är nej, det ska kunden helt enkelt ta, utan att ifrågasätta.

Jag finner inget nöje eller skadeglädje i att delge denna historia, då jag tidigare fått bra intryck av Autowåx och varit riktigt imponerad efter att ha samtalat med två jättetrevliga försäljare som ingett förtroende.

IMG_2152.jpg
Rost under spoilern på bakluckan. Är det yttre påverkan?

2016-04-14 16:51 11 kommentarer

Sveriges bästa bilförsäljare!

2016-04-13 10:06 1 kommentar

Det finns en massa bra folk i bilbranschen som bör uppmärksammas. Därför har jag i senaste numret bett er läsare att nominera "Sveriges bästa bilförsäljare".
Här är ett bidrag som kommit in. Trevlig läsning.
Känner du någon som gör ett riktigt bra jobb, skicka din motivation till mig:
alrik@automotorsport.se


"Hej! Jag är inne på min andra Audi, den första en A4 Quattro Avant -2011 "tappade" lacken på framskärmarna. Inget snack om saken, Atteviks i Linköping lackade inte om originalskärmarna utan beställde två nya skärmar och lackade från grunden och berättade samtidigt för mig att man gjorde en extra åtgärd för att stå emot tufft Svenskt salt klimat och grusade vägar.
Blev sedan påkörd lätt av en buss som kletade av sin dekor på min bakskärm. Killen på "plåt" tittade på min bil, sprang iväg och hämtade en polermaskin och polerade bort färgen från bussen. Inte en krona i betalning utan gratulerade mig till att det inte gått djupare.
Min nästa bil en A6 Quattro Avant, fick cirka en månad efter att nybilsgarantin gått ut ett hjullagerhaveri på höger fram.
"Inget snack, det tar vi om inte generalagenten tar det."
Samma sak vid vanlig service, otroligt tillmötesgående med korta beställningstider som passar mig och ringer efter en vecka och kollar om allt var till belåtenhet. Klantade mig när jag skulle koppla en kärra och mulade stötfångaren bak. Killen på karossverkstaden fixade gratis lånebil och erbjöd sig dessutom att hämta mig då dessa avdelningar ligger på olika adresser i Jönköping. Så som sagt vad, det sitter långt inne att jag skulle byta denna leverantör med en så otrolig servicekänsla.
Jag nominerar Atteviks i Jönköping som verkligen är top notch vad gäller kundservice. Dessa killar och tjejer saknar nog motstycke. Hälsningar Mikael Lind, Taberg.

2016-04-13 10:06 1 kommentar

Snälla, snälla, snälla verkstadschefer!

2016-04-07 16:13 10 kommentarer

Nu får ni banne mig börja göra ert jobb.
En bransch där 42 procent av jobben får anmärkningar mår inte bra.
Försäkringsbranschen publicerade i dag en rapport där de analyserat 1 400 reparationer, och 42 procent av jobben fick anmärkningar. Under 2014 var 53 procent av jobben underkända, så vi ser en förbättring.
Det är oftast lackarbeten som får underkänt, men det finns även stora brister i rostskydd. Det faktureras också för arbeten som inte gjorts och så vidare.
Man berättar att det är stora skillnader mellan kvalitén inom samma kedjors men tyvärr redovisas inte resultat från olika kedjor. Som konsumentupplysning är undersökningen inte mycket att gå på.

Därför tittade jag i vår begagnatdatabas, där man kan utläsa hur nöjda ägare av olika fabrikat är – stora märken som Volvo, VW och Toyota ligger under medel. Skoda, Nissan; Mitsubishi och Dacia får riktigt låga betyg.
Bättre klarar sig BMW, Audi och Mercedes.
I toppen hittar vi bland andra Porsche, Lexus, Mini, Tesla, Jaguar och Land Rover.
Men det här betyder inte att alla verkstäder som servar ett specifikt märke är bra eller dåliga, men det säger något om hur generalagenten ligger på eller stöder verkstäderna. Det är ingen slump att vissa märken hamnar i topp.

Jobbar du på en verkstad, kommentera gärna undersökningen!
Ja, alla är givetvis välkomna att försöka förklara detta, eller säga sin mening.

Har du inte satt betyg på din bil, gör gärna det:

Sätt betyg på din bil!

IMG_0634.JPG
Ägarnas betyg på sin verkstad.

2016-04-07 16:13 10 kommentarer

Vilket bränsle är bäst?

2016-04-07 10:14 Kommentera

Hela bilindustrin kämpar med denna fråga. Vad ska din nästa bil drivas med? Vi planerar en stor artikel där vi ska jämföra ekonomin mellan olika drivmedel och nu vill vi veta vad du tycker, vad du kör och vad du planerar att köpa.
Hjälp till!

Tyck till om bränslen här!

FullSizeRender.jpg

2016-04-07 10:14 Kommentera

Hjälp till att lösa ett mordfall!

2016-04-06 16:50 7 kommentarer

Känner du igen bilar på lysena? Då kan du kanske hjälpa till att lösa ett gammalt mord.
Jag blev uppringd av TV4 som behöver hjälp med att identifiera en bil som eventuellt körs av en mördare.
Vi har tittat på filmen flera gånger. Vår analys är att det är en större och äldre, kantig sedanbil, med manuell växellåda. Förmodligen bakhjulsdriven.
Men vad? Ingen Audi 100, ingen Volvo 740, inte Scorpio, inte Omega. Men en … Vi tror på sen 80-talare, tidig -90-talare. Förmodligen från USA.
Bakljusen ser ut att sitta längst ut, längst ner. Skriv gärna dina förslag i kommentarsrutan.

• Klicka här för att läsa mer om fallet och se filmen!

Skärmavbild 2016-04-06 kl. 17.03.00.png
Vad är detta för bil?
bilovervaklarsson-465x600.png

• Klicka här för att läsa mer om fallet och se filmen!

2016-04-06 16:50 7 kommentarer

Rösta på årets Trackdaybil!

2016-04-06 09:45 3 kommentarer

Bansäsongen är här, men vilken är årets skojigaste och bästa nykomling?
Hjälp till att rösta fram rätt vinnare.
När årets bil i Europa nyligen avgjordes tävlade bilar som Mazda Miata, Opel Astra och Volvo XC90 mot varandra. Vilken som är bäst av dessa beror givetvis på vad man är ute efter.
Men nu ska vi tillsammans med www.ms-r.se som anordnar trackdays och Danska Bilzonen.dk utse årets nykomling i kategorin Trackdaybil.
Alltså årets körgladaste bil som passar bra på bana. Juryn har sammanträtt och kommit fram till en lista med fem finalister, men nu är det dags för er läsare att rösta.
Kort sagt, vilken av de fem finalisterna är mest lämpad för några helger på trackdays och som vardagsbil?

Kriterier för bilarna:
1. Bilarna ska vara nylanserade denna säsong.
2. Bilarna ska kunna inregistreras och köras på allmän väg.
3. Bilarna ska ha plats för två personer och ha ett bagageutrymme som rymmer packning för en weekend samt två hjälmar.

• Klicka här för att rösta!

2016-04-06 09:45 3 kommentarer

Not so much BMW Premium Selection?

2016-04-04 11:07 36 kommentarer

Olika däckfabrikat, en ruta som fastnar halvvägs ner, censur av kritik, dyr omprogrammering och inga besked från VD eller säljare.
Läsaren Håkan Halén är inte så nöjd med hur BMW skött sig efter det att han köpt en BMW 650 Cabriolet.
Läs och tyck till.
Vi har sökt BMW för ett svar, och fortsätter med det.

"I december 2015 köpte jag en två år gammal BMW 650 cab som gått ca 2000 mil. Nypris på denna bil uppgavs till 1,3 MSEK.
Vid besiktning av bilen i kommenterade besiktningsmannen att jag hade tre slitna däck och ett bra däck. Det märkliga var att ett av framhjulen var av märke Dunlop och ett var av märke Michelin. Någon månad innan besiktningen kontaktade jag försäljaren på M-bilar och påpekade att den vänstra bakrutan (vilket varit fel sedan jag köpte bilen) inte blev stängd utan gick ned i halvöppet läge när jag stänger cabben. Försäljarens svar att kontakta en BMW verkstad eftersom jag har en Premium Selection bil.
När verkstaden, Bavaria Sthlm AB, påpekade att bilen behövde göra en omprogrammering och att detta inte ingick i Premium Selection, kontaktade jag säljaren om bilbesiktningens anmärkning samt att jag var villig att på egen bekostnad byta framhjulen om M-bilar tog omprogrammeringskostnaden på 4 940 inkl moms. En rimlig uppgörelse mht till att M-bilar sålt en dyr bil där framdäcken vid det tillfället inte kan anses acceptabelt av en seriös BMW handlare.
Säljaren återkom om att M-bilar inte kan stå för ngn av kostnaderna med motivering att jag själv slitet på däcken de ca 1 000 mil jag använt bilen. Mitt argument var att förslitningen inte har med saken att göra eftersom jag aldrig hade mottagit bilen i det skicket vid köptillfället. Jag tycker dessutom inte att jag skall behöva går igenom i "felfri" bil när den levererades till mig.
Eftersom jag inte höll med skrev jag den 24 september till M-bilars VD. Här påpekade jag även att omprogrammeringen inte gav någon effekt, dvs felet med bakrutan kvarstod. Fick ingen återkoppling trots två mail. Eftersom bilfirman har som vision att leva på nöjda kunder undersökte jag om jag kunde skriva en negativ kundkommentar på deras hemsida. Den information som jag fick var att negativa kundkommentarer går via BMW Sverige.
Den 16 oktober kontaktade jag BMWs kundcenter. Fick inte heller här någon återkoppling trots flera mail där jag även påpekade att BMW Sverige censurerar kundernas klagomål vilket inte är OK från min sida.
Den 27 november skrev jag till VD för BMW Sverige om den nonchalanta behandling som en missnöjd kund får utstå. VD svarade direkt och den ansvariga för kundklagomål ringde upp och meddelande att dom återkommer inom kort. Jag har vid två tillfällen därefter mailat VD på BMW Sverige om att jag ännu inte fått någon återkoppling - dock utan resultat.
Jag hoppas att Du som läsare har bättre tur än jag som BMW ägare, men jag varnar för M-bilar som bilförsäljare och ta inte återförsäljarnas kundkommentarer på allvar eftersom dom är censurerade av BMW Sverige. Dessutom skall Ni veta att Premieum Selection inte är någon garanti trots att bilförsäljaren vill inviga dig i den tryggheten.
******************************
Hälsningar
Håkan Halén

IMG_0273.jpeg
Håkan Haléns fina BMW. Men visst borde kundvården vara lika bra?

2016-04-04 11:07 36 kommentarer

STCC + Sportbilsfestival = Sant!

2016-03-29 15:27 Kommentera

Nu tar vi det till en ny nivå: Årets första STCC-lopp får besök av auto motor & sports Sportbilsfestival!
Bilar på racebana och massvis med sportbilar att titta på – och bilklubbar på plats.
Tillsammans med vår partner Driver Academy bjuder vi in till en bilträff med både racing på toppnivå – STCC, Rally X, Formula STCC Nordic, Renault Clio Cup och Porsche Carrera Cup samt en sportbilsutställning.
Inträde till både STCC och Sportbilsfestivalen samt tre nummer av auto motor & sport.
I september tar vi Sportbilsfestivalen till STCC-loppet på Solvalla!

Datum: 1 maj
Plats: Skövde flygfält
Öppettider: 09-16.00
Mer info på: WWW.sportbilsfestival.se

Skärmavbild 2016-03-29 kl. 15.29.39.png

2016-03-29 15:27 Kommentera

Alrik Söderlind

Alrik

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport. Under mer än 25 år har han testat nya bilar, nu jagar han sin personliga billycka och kommenterar bilvärlden i smått och stort.

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten