Alriks bilar

Koenigsegg filmtajm!

2014-10-24 09:37 Kommentera

Nördar är de nya hjältarna. Folk som inte ger upp, som gör nya osannolika saker, som driver utvecklingen, som drivs av sitt intresse och inte budgetar eller marknadsplaner.
Sveriges bästa bilnörd måste vara Christian von Koenigsegg.
Jag har träffat honom en massa gånger och det är helt underbart att lyssna på hans tekniska förklaringar.
Nu har engelska EVO gjort en intervju om nya Koenigseg 1:1 - världens första megawatt-bil.
Den kom inte till av en slump, om man säger så.
0-300 ska kunna gå på 13 sekunder. 0-400 under 20 sekunder. Vi måste vara försiktiga, för det är en …

Ta fram kaffekoppen och njut av tankarna som skapade en fantastisk bil som vi ska provköra …

Eller finns det någon ännu större bilnörd i Sveirige? Ge mig namnet!


- Och Peder, det är bloggkrig - tar du fram en film gör jag också det …

2014-10-24 09:37 Kommentera

Bästa prutläget!

2014-10-23 15:17 Kommentera

Vilken nästan nya bilmodell är det just nu bästa hugget på?
Svaret är givetvis den som det finns flest exemplar av. Och här kommer den stora överraskningen, det är inte Volvo V70!
Okej, slår vi ihop olika motoralternativ är det V70 som gäller.
KVD Bilpriser har tittat på vilka bilar som det såldes flest ex av under 2012 - bilar som just nu är på väg ut i begagnathandeln - gamla tjänstebilar.
I morgon kommer statistiken för cabbar - vilken är den vanligaste öppna bilen av årsmodell 2012?

Skärmavbild 2014-10-23 kl. 15.18.42.png
Volvo V50 - där har du bilen som finns i överflöd och som om du frågar mig inte är värd överpriser. Alltså: Pruta hårt och få mycket för pengarna!

2014-10-23 15:17 Kommentera

Passivbilismen ökar lavinartat

2014-10-22 10:14 2 kommentarer

Långt farligare än passiv rökning: Trots det har jag inte hört talas om någon som fått körkortet indraget eller fått böter när de utsatt sina medtrafikanter för livsfara.
140 på motorväg däremot …
Vår fotograf Peter Gunnars skickade mig ett mejl, håller du med - hur vanligt är det?

"I en rondell i morse kom en bil farande från höger, så jag var tvungen att tvärnita. Jag hängde på signalhornet och kvinnan som körde ryckte till som hon fått en elektrisk stöt. Då såg jag telefonen som hon tog bort från örat, jag insåg att hon inte varit medveten om att hon nästan krockat med en annan bil.
Häromdan var jag på väg att passera ett vägarbete med rödljus i södra Storstockholm. Då vi fick grönt ljus och började rulla kommer en vit Volvo XC90 och kör förbi den mötande kön som väntar vid den andra riktningen. Bakom ratten sitter en kvinna som vägrar ta ner telefonen från örat, så hon kan knappt manövrera bilen när hon blir tvungen att backa eftersom kön bakom mig består av minst tio bilar varav en långtradare.
Den här typen av händelser ökar lavinartat. E4:an söderut från Stockholm i rusningstid är i dag full av människor som läser tidningen, SMS:ar och gör allt annat än kör bil.
En kompis såg häromdan en manlig bilist som läste tidningen på skärm i bilen under färd. Vad är det som får oss att utsätta våra medmänniskor för fara? I bilen kan vi tydligen bete oss hur som helst.
Jag vill varken bli utsatt för passivrökning eller bli påkörd av en bilist som tycker att bilkörning är fullständigt ointressant."

Jobbar polisen tillräckligt med beteendeövervakning? Mitt svar är nej.

2014-10-22 10:14 2 kommentarer

Breaking news!

2014-10-21 09:42 7 kommentarer

Vår nya regering har äntligen tagit ett beslut som är riktigt bra för bilismen.
Även om det bara är en förlängning av Alliansregeringens politik.
Supermiljöbilspremien på 40 000 kronor förlängs.
Under nästa år kommer dessutom ett förslag till så kallad bonus-malus-beskattning – bilar med låga utsläpp får lägre skatt medan de med höga utsläpp får just högre pålagor.
Bra så långt, tycker jag, men man har fortfarande inte bestämt om detta ska gälla försäljningsskatt eller den årliga skatten. Jag är starkt för att det ska gälla försäljningsskatten, inte ägandet. Skattar vi gamla törstiga bilar högt blir det som i Italien, alla fina bilar försvinner ut ur landet. Vad vinner vi på det? Att exportera problem är ingen bra lösning, och att förstöra andrahandsvärdet för många människor är inte heller bra.
Förhoppningsvis kommer man också att gynna bilar som enbart kan gå på miljöbra energi framför bilar som kan gå på både och.

2014-10-21 09:42 7 kommentarer

Äntligen kan Nürburgring göra nytta!

2014-10-20 15:14 Kommentera

Snabbare och snabbare - till vilken nytta?
Jag har ett förslag som skulle ge bättre bilar och äkta siffror.
Titta på vårt senaste tv-inslag. Klicka här eller se nedan!

2014-10-20 15:14 Kommentera

Farliga varumärken!

2014-10-17 10:35 2 kommentarer

Läsarna varnar för fem bilmärken.
Tillverkare med dalande varumärken kan betyda en rejäl förlust!
Vi vet alla att en bils pris påverkas extremt mycket av varumärket. Om imagen sjunker framöver kommer andrahandsvärdet att vara lägre när det är dags att sälja.
Här är de fem märkena Sverige med fallande Image: Ford, Hyundai, Mini och Peugeot.
Ford har nästan tappat två procentandelar på tio är, från 6,0 till 4,1. Samtidigt faller imagen: från 2012 till 2014 har man tappat från 72 poäng till 62 - enligt auto motor & sports läsare.
Hyundai tappar både försäljning och image, på två år har imagepoängen tappat från 59 till 43. Samtidigt har marknadsandelen gått ner med en procentenhet.
Mini går från 85 till 65 imagepoäng och marknadsandelen ligger stilla - trots ett allt större modellutbud. Inte bra.
Peugeot har gått från 97 till 37 på tio år och tappat från sju procents marknadsandel till 2,4.
Fortsätter de här märkena sina trender kommer andrahandsvärdena bli sämre framöver.
I senaste numret finns hela undersökningen, men märkena som är på gång.
Men nu till den stora frågan. Vad har hänt på imagefronten under det senaste året? Sätt dina betyg!
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141016/arets-basta-bilar-2015-rosta-pa-dina-favoriter

2014-10-17 10:35 2 kommentarer

Du blir garantilurad!

2014-10-15 09:45 1 kommentar

Läs det här innan du köper bil - om du tycker att garantier är viktigt.
Peder tar till sin egen storslägga, jag har ännu så länge läsarnas amunition att ta till i Bloggkriget!
Toppa den här i relevans.

Arne Nilsson gör liknelsen att garantin på en ny tv från Elgiganten börjar räknas från den dag tv:n landade på lagret i affären - inte när den såldes. Så illa är det hos vissa bilsäljare. Vad gör Bil Sweden åt saken?
Här kommer brevet:

"Hej,

Ni undrar över garantier. Då vill jag berätta om Renaults 2-års-garanti som bara gällde 1 år och 9 månader. Liknande kortgarantier förekommer hos vissa, bara vissa, märken. Generalagenten bryr sig inte om att räkna garantitiden från när kunden, d v s brukaren eller privatpersonen övertar ägandeskapet från återförsäljaren. Då bilen tas i bruk.

Min Renault Clio Annivers (Annivers = Clios 20-års-jubileumsmodell) köptes den 28 januari, mätarställning 10 km allt enligt faktura och verklighet. Då var garantitiden redan förbrukad med tre månader! Om köparen (jag är ägare nr två) fick reda på detta vet jag inte. Men enligt överenskommelse mellan Konsumentverket och Bilbranschen lär muntlig information vara tillfyllest.

Att tre garantimånader ansågs förbrukade beror på att bilen registrerades av generalagenten på återförsäljaren den 31 oktober, d v s tre månader innan bilen köptes av sin användare. Generalagenten hade haft en kampanj där återförsäljarna uppmanades att köpa på sig ett antal bilar senast sista oktober, så att märkets registreringsstatistik för 2010 skulle se bra ut.

(Egentligen introducerades Clio som 1991 års modell och Annivers-utförandet är som 2011 års modell, men genom att min bil är tillverkad under 2010 är den mindre värd nu än en likadan tillverkad efter nyår! Inte så kul, men det är ingen garantisak.)

Innan jag köpte bilen hade jag läst att Renault hade två års garanti. Förste ägaren upplyste inte mig om att bilens garantitid var förkortad. När jag behövde nyttja garantin, i början av december 2012 kikade jag i papperen som jag fått av förste ägaren och såg på fakturan att jag hade tur. Det återstod två månader på garantin – trodde jag!

Vissa märken kör justa linjen och räknar garantitiden från att bilen registreras på sin brukare. Vissa fuskar medvetet och därtill med Bil Swedens goda minne. Bertil Modén vägrar att försöka rätta till detta missförhållande. Men skulle han själv köpa en TV från Elgiganten där garantitiden räknas från datumet då Elgiganten köpte prylen och lade den i sitt lager? I den branschen och alla andra är det återförsäljarens säljdatum som gäller – naturligtvis. VARFÖR TILLÅTS VISSA BILMÄRKEN FUSKA? Andra kör justa linjen. Och vi bilister tar detta för givet."


Vad har du för erfarenheter? Var med i auto motor & sport undersökning "Hur nöjd är du garantierna på din bil". Klicka här för att svara på frågorna så ska vi ta reda på vilka märken som är bäst och sämst på garantiärenden.

2014-10-15 09:45 1 kommentar

Kias image är på väg ..

2014-10-14 20:10 Kommentera

Uppåt!
Jo, enligt förra årets stora läsarundersökning ökar Kias image stadigt, man är förbi exempelvis Hyundai, Renault, Nissan och Opel.
Man jagar Mini och Ford.
Kommer garantiaffären med Perrti som inte skulle få hjälp av sin lackgaranti påverka imagen?
Nu verkar det som att allt är löst, Kia och Pertti har kontakt, bilen ska lackas om!
Nu är det dags för dig att rösta på årets bästa bilar och ge ditt imagebetyg.
Gå in på www.automotorsport.se/bestcars2015

bild.JPG


Läs allt om alla märkens image och om hur du kan göra en bra affär - i senaste numret, nr 22.

Vad har du för erfarenheter? Var med i auto motor & sport undersökning "Hur nöjd är du garantierna på din bil". Klicka här för att svara på frågorna så ska vi ta reda på vilka märken som är bäst och sämst på garantiärenden.

2014-10-14 20:10 Kommentera

Hallå Kia!

2014-10-13 20:56 Kommentera

Krishantering verkar inte vara Kias bästa gren.
Steg ett: Neka och hota. Steg två: Bifall, "Ja Garantin gäller, även om det inte är fel på bilen"! Steg tre: Huvudet i sanden.
Stackars Pertti som slagits för att få få sin bil omlackad får nu ingen kontakt med Kia centralt eller återförsäljaren.
Snälla, avsluta det här fallet!

Här är mejlet som Pertti skickade till mig.

"Hej igen.

Tänkte maila dig och meddela att varken KIA Sverige Eller Windahls Garantibilar har hört av sig.
Mailade Windahls (både garantikillen och ägaren) i Fredags då jag fick de nya beskeden om KIA Sveriges syn på ärendet.

Garantikillen svarar inte i telefon eller på mailen, likaså ägaren.

Har du telefonnummer och/eller mailadress till denne Kias Team Leader, regionchef servicemarknad Mikael Blomqvist ?
Så att jag kan kontakta honom ang vissa saker som forfarande är oklara.

Servicekillen Toni Nilsson sa i början att "om" KIA Sverige godkänner skadan så blir ju inte hela bilen ompackad.
Utan man lackar bara de delar som är angripna av lacksläppet och sedan polerar så att det passa ihop med det övriga lacken.
Ja,de jag talat med (billackerare m.fl) säger att det kommer bli färgskillnader då men dock bättre än vad det är just nu.

Sedan har ju Windahls missat både taket och bakstötfångaren i sin anmälan till KIA Sverige, så det kommer ju helt säkert inte att
komplettera med det nu speciellt efter all publicitet de fått.

Så därför skulle jag behöva direktkontakt med denne Mikael Blomqvist (är det han från Milleniumböckerna "L") så att jag får reda ut hur mycket som de ska lacka och även försöka att flytta över hela garantiärendet från Windahls till Aros Auto (AA) i Västerås som också är KIA återförsäljare.
De på AA sa att jag själv eller Windahls måste fixa denna överflyttning men KIA Sverige tar ju inte mina samtal då de vill att allt skall gå igenom återförsäljare och Windahls svarar inte på mina kontaktförsök och är nog inte intresserade att flytta över garantiansvaret heller.
Så nu är det ju lite moment 22 över det hela.

Ha en bra dag !

Med vänlig hälsning,:Pertti N"

Ja, Pertti, jag skickar dig Mikaels telefonnummer i morgon.
Och alla ni där ute som läser det här, sätt betyg på ditt bilmärke. Hur bra/illa är det med garantiärenden inom bilbranschen?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/201
41010/undersokning-hur-nojd-ar-du-med-garantierna
-pa-din-bil

2014-10-13 20:56 Kommentera

Sviken av garantin

2014-10-13 16:04 Kommentera

Mer än var femte bilägare som har haft ett garantiärende tycker inte att biltillverkaren lever upp till sina garantier.
25 procent skulle inte rekommendera bilmärket - med hänsyn taget till garantierna.
Så ser det ut enligt undersökningen som ligger på vår hemsida, men vi har bara fått in 278 svar. Siffran kommer att ändra sig.
Flest problem har bilägarna med elektronik (26%), därefter kommer kaross/dörrar (16%). Men den goda nyheten är att 22 procent inte har haft några problem.
Den vanligaste årsmodellen bland de som satt sitt betyg är 2012 med en körsträcka mellan 6000 och 10000 mil.
Sätt betyg du med!

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/201
41010/undersokning-hur-nojd-ar-du-med-garantierna
-pa-din-bil

2014-10-13 16:04 Kommentera

Alrik Söderlind

Alrik

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport. Under mer än 25 år har han testat nya bilar, nu jagar han sin personliga billycka och kommenterar bilvärlden i smått och stort.

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten