Alriks bilar

Att se är viktigt, därför …

2016-02-13 12:41 Kommentera

Det finns en sak som man inte kan testa själv, som bilköpare.
Hur bra strålkastarna lyser.
Därför har vi börjat mäta strålkastarna på de bilar vi testar.
Alla läsare här på sajten vet kanske inte om det, som Bengt som skrev till mig:

"Hej Alrik!
Jag har en längre tid irriterat mig på de usla strålkastare som väldigt många bilar utrustas med. Hur kommer det sig att Euro Ncap kan ge 5 stjärnor till bilar med en belysning som knappt är värd 1 stjärna. Ett helljus som är brett och når långt ihop med ett starkt väl avgränsat halvljus är i mina"ögon" nödvändigt för 5 stjärnor. Förmågan att se i mörker avtar med åren. Mellan 20 och 40-50 halveras den förmågan och vid ännu högre ålder halveras den en gång till. Finns det någon koppling mellan biltillverkare och tillverkare av extraljus? Ibland undrar jag. Själv har Jag monterat en ledramp i grillen. Den ger ett utmärkt helljus men vid avbländning tar det en stund innan jag märker att halvljuset faktiskt är tänt. Inte bra men gäller för alla bilar med extraljus. Det här är ett område som verkligen måste "belysas". Det vore intressant om auto Motor & sport ville gräva lite i det."
Hälsningar
Bengt Waller

FullSizeRender[2].jpg
Vi mäter och redovisar strålkastarprestanda!

2016-02-13 12:41 Kommentera

Bilister - demonstrera mot nya vägar!

2016-02-12 09:09 15 kommentarer

Kan det vara så att Grön Ungdom har rätt?
Jag fick ett mejl från Hanna Lidström på Grön Ungdom - hon ville skriva en debattartikel. Gärna sa jag. Och så kom den. Läs!

"Varför är inte bilägarna på barrikaden för färre motorvägar?
Först var det förbifarten. I veckan föreslogs Österleden, en stor motorväg i Stockholm mellan Nacka och city, att byggas. Vägprojekt som motiveras med att det ska minska trängseln, men sanningen är snarare tvärtom.
Trängsel och nya vägar följer en enkel logik. Det är trångt på vägarna- man bygger en ny väg. Fler människor väljer att ta bilen eftersom det finns en ny väg. Det blir trångt. Man bygger en ny väg. Fler bilar, mer trängsel, mer väg. Så fortsätter det. Mer vägar leder aldrig till mindre trängsel.
Enligt Trafikverkets egna siffror kommer det bara att dröja 10-15 år efter att förbifarten är färdig innan effekten blir mer trängsel i hela stan. Samtidigt kommer det att ta 40 år innan man har betalat av vägen klart. Det finns inga sådana siffror för Österleden än, men det är troligt att det rör sig om liknande tidsramar. Det är ett väldigt dyrt pris för en kort stunds glädje.
Vad som däremot leder till mindre trängsel är satsningar på kollektivtrafik, som tar mycket mindre utrymme av gatan. På en körbana som är 3,5 meter bred får 2.000 bilister plats att komma fram på en timme. Om alla de skulle åka buss istället får 9.000 plats att komma fram. För spårtrafik är siffran ännu högre, och hela 19.000 fotgängare kan passera.
Varför kan man inte satsa på både väg- och kollektivtrafik då? Det har man helt enkelt inte råd med, om man inte vill höja skatten väldigt drastiskt.
Älskar du att köra bil? Okej, kul att du har hittat din grej! Då borde du vara en av de som brinner absolut mest för minskad trängsel på vägarna. Då borde ditt mål vara att så många som möjligt av de andra bilisterna bort från vägarna och in i kollektivtrafiken. Det målet når du enklast genom en politik som satsar på kollektivtrafik, inte en politik som satsar på nya vägar som lockar ännu fler bilister.

Bilägare överallt. Förena er mot nya motorvägar."

Hanna Lidström
Talesperson Grön Ungdom

Vad tycker jag? Bilarnas överlägsenhet som transportör krossar all konkurrens, det betyder köer.
Därför är det samhällets ansvar att ta fram alternativ som folk vill ha. Riktigt bra kollektivtrafik.
Men hur bra kollektivtrafiken än blir kommer inte alla att gilla den. Många byten mellan olika kollektivtransportformer ger långa restider, komforten är sämre, trängseln stor. För vissa resor är kollektivtrafiken fantastisk, för andra kommer den alltid att vara dålig.
Vad att göra? Jag tror på att bygga ut cykelleder. Många gillar att cykla, träna på väg till jobbet, spara pengar.
Jag tror också på att jobba hemma. Ge företag skatterabatt om deras anställda jobbar hemma 1-2-3 dagar i veckan. Tänk så mycket mindre resande vi skulle få! Helt gratis. Det vore också bra för landsbygden. Fler kan bo långt från tätorter.
Men jag tror också på Förbifarten. Tvinga inte bilister att köra genom Stockholm. Vägarnas dragning ska vara effektiv och inte leda in till flaskhalsar. Broar och tunnlar kapar körsträckor, folk slipper köra omvägar.
Så nej, jag kommer inte demonstrera mot motorvägar.
Självkörande bilar kommer att kapa köerna. Självkörande transportbilar kan göra sitt jobb på kvällar och nätter, vilket minskar trycket på vägarna.
Målet med vårt samhälle måste vara att vi ska få det bättre. Vi ska skapa de bästa förutsättningarna för transport: snabbt, effektivt och bekvämt.
Grön Ungdoms upprop låter kanske smart, men det betyder i realiteten att folk ska tvingas åka i kollektivtrafik. För vem tror på en kollektivtrafik som majoriteten väljer av fri vilja?
Ute på trånga gator kommer de som vägrar kollektivtrafik att sitta i sina köer, skapade av flaskhalsar. För tro aldrig att kollektivtrafiken kommer att bli så bra att vägarna blir tomma, lediga för oss som älskar att köra bil.

Vad tycker du?

HannaL2.JPG
Hanna Lidström, Grön Ungdom.

2016-02-12 09:09 15 kommentarer

Stämningsbild från en dag på jobbet

2016-02-11 10:10 Kommentera

Is, Porsche 911.
Säger inte mer än så!

IMG_0284.JPG


Alrik Söderlind
auto motor & sport

2016-02-11 10:10 Kommentera

Dags att sladda Porsche!

2016-02-10 08:08 Kommentera

Nu släpper jag skrivbordet för att bli en bättre människa, eller i alla fall en bättre bilförare.
Dags för Porsche Winter Experience Scandinavia 2016!
Hur mycket vinter Åre nu lyckas bjuda på. Porscharna står där och väntar på att få leverera.
Våra läsarundersökningar visar att väldigt många vill läsa om hur man blir en bättre förare och om kul grejer att göra med bilar, och vem är jag att ifrågasätta läsarviljan …
Tack för uppdraget, ska bli fruktansvärt kul!
Har du tips om vad vi ska skriva om när det gäller körning och bilnjutning - mejla mig eller skriv i kommentarsfältet.
alrik@automotorsport.se

2016-02-10 08:08 Kommentera

Testar vi rätt?

2016-02-07 10:57 8 kommentarer

Ska vi sätta betyg på design, karisma och kvalitetskänsla?
Det kom ett förslag till mig, men jag håller inte med …

"Hej Alrik!

Du har skrivit att du tar emot "tips/förslag" på att göra tidningen ännu bättre så här kommer en "liten detalj" som jag tycker att ni kan ändra/förbättra:
Ert betygsystem vid biltester är bra men ni borde inte ta med den sista kategorin "vill ha" i slutbetyget.
Tänk dig Porsche 911 så ska jag och Jeremy Clarksson sätta betyg på följade (vilket till slut kan vara avgörande för vilken plats en bil hamnar på i ett test):

Design: Heikki 5, Clarksson 1
Kvalitetskänsla: Heikki 4, Clarksson 2
Karisma: Heikki 5, Clarksson 1

Det blir totalt fel och ska inte få påverka en bils slutbetyg i testet alls. Ha gärna kvar denna kategori men räkna inte med en testpersons personliga åsikter i slutbetyget. Det kan dessutom bli helt olika slutresultat för en bil beroende på vem/vilken person från AMS som gör testet och det är inte OK.

Detta var mitt förslag på en liten förbättring av ett redan mycket bra betygsystem i tidningen.

Vi hörs!
Heikki Harju

Här kommer mitt svar:
Hej Heikki,

Tackar för förslag.
Och du har rätt, men också lite fel:)

Betygen sätts av hela testlaget, minst fyra personer, ofta fler.
Det här ger en balanserad bild.
Det är samma sak med betygen för styrning, motor, chassi, stolar och så vidare. Hela testlaget tycker till och ut kommer ett snittbetyg.
Ett test betygsätts aldrig av EN person.

Jag och testlaget tror att design och kvalitetskänsla är viktiga parametrar för ams-läsarnas bilköp.
Skulle inte design, kvalitetskänsla och karisma vara med i test-totalen skulle det gynna fula och halvtaffligt byggda bilar utan karisma. Och det vill vi ju inte.
Alrik

Vad anser du?

FullSizeRender[1].jpg
Sveriges bästa betygsystem!

2016-02-07 10:57 8 kommentarer

Lönen upp med 130 procent!

2016-02-04 13:16 15 kommentarer

Bilar är billiga! Tanken slår mig som ett hammarslag när jag står och tittar på nya Volvo S90 som gör Sverigepremiär i Volvos showroom i Kungsträdgården.
Priset för en S90 med 190 dieselhästar är 329 000 kronor. Är jag fartblind? I priset ingår visserligen navigation, en riktigt bra stereo med blåtand, elinställbar stol och ett fyrverkeri till säkerhetsutrustning – som de flesta bilar inte ens kan extrautrustas med.
Men för tjugo år sedan testade jag en Volvo 960 med 170 hk. Den då antika "traktorn" kostade 260 000 kronor med klimatanläggning. Förbrukningen var mer än dubbelt så hög som i dagens S90. Jag gav bilen pluspoäng för att trepunktsbälte var standard i mitten bak och att det fanns en krockkudde i ratten.
Dagens bil är ett rymdskepp om vi jämför teknik, och byggkvaliteten är Orrefors mot Duralex.
På tjugo år har det som medelsvensken får kvar i plånboken efter skatt ökat med 70 procent, medan bilpriset på en ny Volvo enligt det här exemplet gått upp med 20 procent. Nya S90 "borde" kosta 440 000 kronor – plus all ny teknik!
1995 hade medelsvensson behövt jobba två år för att få en ny 960, nu räcker det till en S90 efter 1,5 års jobb.
Då, 1995, kostade en Peugeot 106 från 102 900 kronor, nu får du en ny Peugeot 108 för 99 900 kronor! En 911 gick på 743 000, i dag går den nya 911:an med turbo på 929 000 kronor.
Jämför med prisutvecklingen på bostäder …
För tio år sedan, 2006, kostade en Volvo S80 D5 305 000 kronor. Nykomlingen är bara 24 000 kronor dyrare.
Bilindustrins rationalisering och teknikutveckling har varit makalös. Plattformstänkade och smartare produktion. Visst har elektronik som tv-apparater rasat i pris, men nya Volvo S90 byggs i Sverige med svenska löner – inte i något lågprisland som de flesta elektronikprodukter. En bil är fortfarande metall, tyg, gummi, glas och plast. Avancerad mekanik och numera massvis med uppkopplad datorkraft.
Vinnarna är vi som älskar bilar och alla andra eftersom lägre förbrukning och högre säkerhet gynnar samhället. Att privatleasa en ny bil för 2 000–3 000 kronor i månaden är billigt! Och det kommer mera.
Trafikverket tog redan 2012 fram en rapport om framtidens persontrafik och kom fram till följande.
Mellan år 2006 och 2030 beräknas reallönerna öka med 50 procent medan totalkostnaden för att köra en ny bil (allt inräknat) samtidigt lär minska med 22 procent.
Till 2050 åker reallönerna upp med 130 procent medan bilkostnaderna minskar med 29 procent mot 2006!
Låt oss njuta av det fantastiska läget och unna oss det vi vill ha. Men vi måste också låta politikerna förstå vilken maktfaktor vi är så att bilismen inte blir en större skatteko. Vi är alla bilister.
I Sverige finns det över fyra miljoner bilar, det betyder att varannan svensk över 18 år statistiskt sett bör ha en bil. De flesta hushåll har en bil.
Nu ska det sägas att jag inte är ensam om att ha kommit fram till hur prisvärda bilar är, i fjol slogs som bekant det svenska rekordet i bilförsäljing. Upprepning i år?

2016-02-04 13:16 15 kommentarer

Sveriges bästa tjänstebil!

2016-02-04 09:25 5 kommentarer

Det är dags för årets stora tjänstebilsomröstning.
Hur nöjd är du? Skulle du göra om köpet? Vad är viktigt med en tjänstebil? Vilket drivmedel får din nästa tjänstebil?

Svara här

Har du andra funderingar kring tjänstebilar och beskattning, miljö och så vidare, skriv i kommentarsrutan!
Jag tycker att tjänstebilarna ska driva den tekniska utvecklingen mot elektrifiering. Regelverket bör vara utformat så att både företag och tjänstebilsförare väljer laddhybrid eller ren elbil.
Det tycker jag. Vad tycker du?

Unknown.png
Hur nöjd är du med din tjänstebil? Vad blir det nästa gång?

2016-02-04 09:25 5 kommentarer

Älskade bilhandlare!

2016-02-02 15:52 9 kommentarer

Ingen som svarar när man ringer, inget svar på mejl, ingen som har tid när man kommer in i hallen …
Men jag har chattat med en bilhandlare, fick svar snabbt som attan.
Gick in på Mobility Motors i Bromma och började ställa frågor via deras realtidschattverktyg kring en BMW X3. Knäppa frågor som om sportstolarna var hårda och smala …
Och jag fick svar direkt av Anders Forsberg, som är kundansvarig och webbansvarig.
Efter en stund var jag tvungen att säga vem jag var och att jag bara testade funktionen. Det är alltså bilköparsajten Bilweb.se som har tagit fram den här funktionen för att hjälpa sina handlare.
Så det blev en "riktig" intervju istället.
Varför har ni och några andra handlare på Bilweb.se startat livechattar?
Anders: "Det handlar främst om kundnöjdhet. Många kunder är stressade. Om man på en bilhandlares sajt hittar en chatt och får kontakt upplevs det som en kanonfunktion av många."
Vad brukar man fråga om?
Anders: "På vår egen sajt mbil.se kan man få hjälp att boka service direkt, vi guidar kunder genom onlinebokning, man kan få reda på reservdelspriser och även bilpriser. De som kommer in på chatten via bilweb.se kommer med fler frågor kring våra lagerbilar. Här kan det vara bra att berätta om kampanjmodeller och annat."
Har du sålt några bilar via chatten?
Anders: "Vi har inte sålt någon bil direkt i chatten, men vi har fångat upp många som kanske inte hade kommit in och tittat, vilket har lett till köp."
Är det dags att göra hela bilaffären på nätet?
Anders: "Många kunder skulle definitivt kunna tänka sig att göra stora delar av affären online. Vi går mot det hållet, med babystep."
Ser du någon annan vinst för er?
Anders: "Att kunna vara lite personlig och hjälpa till direkt med vad som helst är bra för vår affär inte mist på lång sikt. Många i branschen gör helst snabba avslut, vilket kanske inte alltid är den bästa affären.
Sitter du i bilhallen i Bromma?
Anders: Nej jag sitter i Malmö, men kan jag inte svara på en fråga bollar jag över till rätt anläggning."
Är det här framtiden?
Anders: "Att vara tillgänglig, öka kundnöjdheten och vara långsiktig är framtiden. Både på plats och via chatt."
Något jag glömt att fråga om?
Anders: "Är du uppriktigt intresserad av den där BMW X3:an kopplar jag gärna ihop dig med en säljare i Bromma, för att se vad vi kan räkna fram!"

Proffsigt, skulle jag säga. Vad tycker du om bilhandlare och chattar? Mejla gärna mig: alrik@automotorsport.se eller skriv en kommentar.

Som avslutning tittade jag i vår begagnatdatabas vad ni bilägare gett handlarna för betyg vid nybilsköp. Faktiskt inte så illa! Skalan går till 100 som max.


Bästa bilhandlaren årsmodeller 2013-2016

1. Porsche 98
2. Jaguar 94
3. Lexus 91
4 Peugeot 89
5 Tesla 88
6 Skoda, Mercedes, Jeep, Ford, Honda 87

Minst bra bilhandlare årsmodeller 2013-2016
1. Mitsubishi 75
2. Fiat 76
3. Citroën 77
4 Hyundai 80
5 Nissan 82

skärmbild hanldare.png
Chatta direkt med din bilhandlare! Inte alls dumt.

2016-02-02 15:52 9 kommentarer

Sveriges bästa miljöbilar!

2016-02-01 11:00 3 kommentarer

Ja, vilka är de?
Jag har tillsammans med Gröna Bilister, Andreas Rydell på Atea, Frances Sprei på Chalmers tekniska högskola och Eva Sunnerstedt på Miljöbilar i Stockholm stad utsett de bästa bilarna.
Dessutom har ams läsare utsett "folkets val". Och jag känner mig ganska folklig …
Här är listorna:
Bäst för privatbilisten:
1. Nissan Leaf, Världens mest sålda elbil har blivit bättre genom att få längre räckvidd, upp till 25 mil vilket räcker för de flesta resor. Ska du längre – ta tåget och kombinera med hyrbil/taxi! Har högsta möjliga säkerhetsbetyg och är klart billigare än flera konkurrenter.
2. Renault Zoe, Liten elbil till litet pris, batterierna leasas separat till en kostnad som ungefär motsvarar vad det skulle kosta att tanka bensin eller diesel. Räckvidden har nu förlängt och laddtiden kortats.
3. Skoda Octavia, Gas-Passatens arvtagare; lika stor men billigare, nästan 40 mil räckvidd på gas och sedan fullstor bensintank om man är i delar av landet med dålig gastillgång. Lågt pris, hög säkerhet, förnuftigt och klimatsmart.

Bästa bilarna för företaget:
1. Nissan Leaf.
2. Volvo V60 Bi-fuel, Lite under radarn har det börjat tillverkas gasbilar på Torslanda igen, och V60:n i gasform är superstark, supersnabb och lyxig. För de flesta blir den i praktiken klimatsmartare än den mycket dyrare laddhybriden, eftersom bara de första milen går på el - men alla mil kan gå på klimatsmart fordonsgas.
3. Tesla Model S, Förvisso stor, tung, dyr, med relativt höga driftskostnader och dåligt serviceutbud - men också själva symbolen för en medveten aktör som vill ligga i framkant och en mycket effektivare budskapsbärare än att spendera motsvarande pengar på reklam.

Läsarnas val:
1. Tesla Model S med fyrhjulsdrift
2. Tesla Model S med tvåhjulsdrift
3. Nissan Leaf.

Motiveringen som jag skrev i läsarnas ställe lyder så här:
– Tesla har som inget annat märke drivit på utvecklingen av elbilar genom att föra in passion, körglädje och design i miljöbilsekvationen. Dessutom har man byggt en infrastruktur. All världens premiummärken har äntligen vaknat till liv. Tesla är en drömbil för bilentusiaster.

Men personligen tycker jag det viktigaste är att en helt eldriven elbil blev årets miljöbil – och så blev det ju. Härligt.

Vad anser du? Vilka är de bästa miljöbilarna och ska de subventioneras och i så fall hur?

leafsmal.png
Nissan Leaf är årets miljöbil både för privatbilister och företag.

2016-02-01 11:00 3 kommentarer

Så klarar V90 7,5 basbelopp

2016-01-28 12:21 Kommentera

För det första har min källa berättat när det blir handlarpremiär för S90. För det andra har jag fått veta att Volvo kommer att lägga på 10.000 kronor från S90 till V90. Det skulle betyda följande priser:

Volvo V90 D4 190 hk FWD Manuell Kinetic: 339.000 kronor
Volvo V90 D5 235 hk AWD Automat Momentum: 427.900 kronor
Volvo V90 T5 254 hk FWD Automat Momentum: 374.900 kronor
Volvo V90 T6 320 hk AWD Automat Momentum: 463.900 kronor

V90 kommer alltså i så fall utanför den "magiska" gränsen på 7,5 basbelopp: 332.250 kronor. Enligt en undersökning på vår hemsida köper över 40 procent av tjänstebilisterna en bil över 7,5 basbelopp. 60 procent ligger alltså under gränsen och där vill Volvo också givetvis vara med.

Min gissning är att V90 kommer i D3-utförande direkt och därmed klarar den sig under 7,5 basbelopp. Dagens V70 D3 är 14.000 kronor billigare än D4:an, vilket skulle betyda att V90 D3 landar på 325.000 kronor. Det finns alltså utrymme för ett mindre paket!
Dagens V70 T4 är cirka 60.000 kronor billigare än dagens V70 T5. Drar vi av den summan på vårt gissade pris på V90 T5 hamnar den billigaste bensinvarianten på 314.000 kronor.

Sverige kan andas ut. Nya V90 kommer att sälja fantastiskt bra som tjänstebil.

Min källa kunde även berätta att Volvo S90 kommer till handlarna veckan 24.

Vill du se närmare vad din bil med din utrustning kommer att kosta? Gå in på Byggdinvolvo.volvocars.se.

Läs mer om Volvo V90 här

volvov90.jpeg

2016-01-28 12:21 Kommentera

Alrik Söderlind

Alrik

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport. Under mer än 25 år har han testat nya bilar, nu jagar han sin personliga billycka och kommenterar bilvärlden i smått och stort.

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten