Alriks bilar

Helgpyssel med bästa oddset!

2014-11-28 12:45 Kommentera

Glöm Lotto och alla andra spel - om du vill ha en bra chans att vinna ett fint pris.
Lägg några minuter och rösta på årets bästa bilar – och du har mer än en chans på 200 att vinna ett pris!
Du kan bland annat vinna en fin Certinaklocka, Garminnavigator, KCR-trimbox eller en vecka med nya BMW X6!
Dessutom bidrar du till vår stora imageundersökning - som vi använder i tidningen och som också påverkar våra testbetyg.

Klicka här!

bild[5].JPG
Rösta och vinn. Kostar inget!

2014-11-28 12:45 Kommentera

Teslautmanaren kör själv i en sopsäck!

2014-11-27 14:24 Kommentera

Mercedes nya bil gör testförare arbetslösa och hånar alla som gillar att titta på spionbilder.
Mercedes jobbar just nu stenhårt med en konceptbil för LA motorshow 2015 - en självkörande elbil. Tesla ska få konkurrens!
Det är på tiden.
Men för oss som gillar spionbilder blir det lite trist, bilarna kan ju vara helt kamouflerade - det behövs inga rutor! Vad gäller testförare tror jag att det kommer att kompenseras av en hel del utvecklingstimmar …

Skärmavbild 2014-11-27 kl. 14.22.47.png
Vad är det som syns utanför hjulen? Bilen ser inte klok ut! Men den är bred och har väldigt långt axelavstånd - här är det utrymmen som prioriteras.
Skärmavbild 2014-11-27 kl. 14.23.14.png
Rullande plastpåse! Men bromsljusen syns - alla bilar kör ju inte själv - ännu!

2014-11-27 14:24 Kommentera

Därför ska du inte köpa Run Flat!

2014-11-26 13:51 1 kommentar

Alla vet att så kallade punkteringssäkra däck är hårda, vilket betyder att de ofta spårar mer än vanliga däck. Dock ska tilläggas att de har blivit mycket bättre på den punkten.
Att de är dyrare att köpa är också känt, runt 2.000 kronor extra för fyra däck.
Men visste du också att bränsleförbrukningen ökar?
Enligt Michelin drar ett Run Flat-däck 0,4 l/100 km mer. På 2.000 mil betyder det runt 1.200 kronor extra i bränsleförbrukning.
Om du dessutom vill ha bredare däck, börjar det bli riktigt dyrt:
Skillnaden mellan en BMW 520d i standardskick eller med 19-tum är ytterligare 1.200 kronor extra i bränsleförbrukning på 2.000 mil.
En 520d Touring har en testcykelförbrukning vid blandad körning på 4,5 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 118 g/km med standardhjuldimensionen 17" medan förbrukningen med 18"-hjul är 4,7 l/100 km och koldioxidvärdet 123 g/km. Med 19"-hjul är förbrukningen 4,9 l/100 km och koldioxidvärdet 128 g/100 km.

Jag tittade in på Continentals sida och där står följande om Run Flat:
"SSR eliminerar även kravet på ett reservhjul, som sällan kommer till användning, vilket innebär att bilisten får mer bagageutrymme och lägre bränsleförbrukning."

Jag kan lova att den sänkta vikten inte kompenseras av det högre rullmotståndet!
Så frågan är: Är Run Flat värt pengarna?

2014-11-26 13:51 1 kommentar

Sveriges viktigaste test!

2014-11-25 11:37 3 kommentarer

Är nya Passat det absolut bästa kombiköpet just nu? Nya Ford Mondeo är skojigare. BMW 3 är en testvinnare och Volvo V70 går aldrig att räkna bort!
Blir en spännande dag! Och kommande vecka.
Har du något speciellt som du tycker vi ska titta närmare på?

bild.JPG


Peter Gunnars hittade solen åt oss och ett kanonomslag!

2014-11-25 11:37 3 kommentarer

Ska BMW M klara bankörning?

2014-11-24 09:44 2 kommentarer

En ny BMW som klarar inte av bankörning.
Ska det vara på det viset?

Här kommer ett brev från en BMW-ägare Mats Fredén:

"Kortfattat,
Köpte en BMW M4 med full utrustning utom keramiska bromsar. Dock kommer bilen gå på bana, Gran Turismo, Wileco events etc. och det visste BMW-säljaren om.
Det som BMW gör gällande i all sin reklam är att "kör inte in i garaget, kör in i depån och ut på bana", det står även att deras stålbromsar är bättre och uthålligare än tidigare..

Med facit i hand höll de inte mer än 1,5 dag på banan, gatdäcken höll till och med längre. Bromsoljan kokade dessutom..

Vad som även var sagt är att bilen skulle gå i produktion v 27 i år och innan det skulle det gå att göra ändringar på orden. V 26 mailade jag om att jag ville ändra till keramiska bromsar men fick då till svar att det inte gick att ändra, orden var låst..
Jag kan nu via BMW få eftermontera keramiska bromsar för ca 190.000 kr. Vid beställning kostade det 69.000 kr.

Det jag får till svar är att jag kört på bana och inga garantier gäller.. Drog ett mail till kundrelationer på BMW för ca två veckor sen, hörde inget, drog ett nytt mail till dem den 18/11 med kopia till BMW:s VD.
Idag ringde verkstaden upp och gav beskedet att garantin inte gäller för bromsarna.

En bil för nästan en miljon som inte håller samt att man inte får något direkt gehör eller svar om att man kunde få göra ändringar innan produktionsveckan..

Kan detta vara något för er kan jag skicka de mailen jag drog till BMW?

Har ju en M3 -02 sen tidigare som jag kör massor med på bana och där håller stålbromsarna...

Mvh
en nöjd prenumerant, Mats Fredén "

Vad tycker du? Hur nöjd är du med dina garantier?

Klicka här för att vara med i vår undersökning om bilgarantier!

2014-11-24 09:44 2 kommentarer

Receptet på en perfekt dag!

2014-11-22 13:41 1 kommentar

Gör någon glad - det är mycket enklare än vad man tror, men varför snålar vi med det?
I går ringde jag Peugeots PR-chef Maria Lantz och berättade att Peugeot vann vår stora jämförelse av vilka bilägare som är mest nöjda med sina garantier. Hon blev rätt glad … Rapporten finns i nyaste numret.
När jag kom hem låg ett mejl och väntade, som gjorde min dag. Det är inte så mycket som behövs, eller hur?
Här är mejlet:

"Hej Alrik!

Jag vill först tacka för senaste numret av tidningen, en mycket fin avvägning av allt som är viktigt/roligt med bilar! Sedan vill jag ge en eloge för att ni verkligen lyssnar på läsarna. Jag hade en mejl-korrespondens med Nils Svärd för ett tag sedan där jag gav mina synpunkter/idéer om innehållet i tidningen. Jag fick ett utmärkt och mycket trevligt gensvar och nu ser jag att tidningen utvecklas till det bättre (ni har alltid varit bra!).

Turligt för mig är att det ni har utvecklats i precis den riktning som jag har önskat – en perfekt blandning av nyheter, biltester av relevanta nya bilar, historia, nostalgi, kåseri. Det var just det som gjorde det nya numret så bra: Efterlängtat test av nya Lexus-mellan-Suven mot konkurrenterna kompletterat med begtestet av RX/ML, spännande sportbilshistoria med M1/C111/911 RS, intressanta nyheter/provkörningar, Trulssons 400E… Till och med nybilsprislistan var rolig med insprängda tillbakablickar, statistik, nyheter – som det brukar vara.

Det enda jag gäspar åt är däcktestet och el-Mercan. Men detta är ju en viktig del av mångsidigheten i tidningen och jag strävar alltid efter egenskapen att förstå när något är bra även om jag inte gillar det personligen. FI är bra för samhällsutvecklingen/demokratin trots att jag inte gillar dem, typ. (I brist på bättre exempel, haha)

När jag kom hem från jobbet idag sa jag till min sambo att detta är en sådan där ovanlig perfekt dag – fredag, städat, handlat, ny Auto, Motor & Sport i brevlådan.

Trevlig helg!

Mvh

Filip Ericsson
Vansterfilen.se

2014-11-22 13:41 1 kommentar

Usel design har fått en ny vinnarbil!

2014-11-21 07:43 9 kommentarer

Jag älskar och hatar Toyota Mirai. Men Toyota vet att nästan ingen kommer att köpa bilen, så skadan blir inte stor. Skönt.
Den stora frågan är varför? Om man nu ska göra en bil som ska väcka uppmärksamhet för ny fantastiskt teknik, varför göra den så ful att inte ens en mor skulle kunna älska den? I Toyotas pressrelease kallas designen för "särskiljande".
Jag gillar att Prius har en egen design, ingen missar att här kommer en PK-bil. Men många har ratat den bara för att den har varit så ful, kommer du ihåg den första generationen – som inte så lite påminner om Mirai. Men den senaste tycker jag faktiskt ser riktigt bra ut.
Nå, till frågan: varför så ful?
Nej, jag kan inte komma på varför. Att man dessutom blandar in designelement från Lexus måste vara tokfel, en Lexus ska vara snygg, en bil man vill synas i. Nu blir varumärket nersmutsat av denna Mirai.
Själva bilen är också lite knepig att förstå sig på. Att man tankar vätgas på tre minuter och kan köra lika långt som en vanlig bensinbil, utan att släppa ut något är givetvis fantastiskt. Vätgasen komprimeras till 700 bar, vilket betyder att tankarna inte behöver vara så stora: bara 122 liter.
Elmotorn är på 154 hk.
Priset uppges till 66.000 euro, plus moms: cirka 750.000 kronor.
Väljer du (eller jag) Mirai eller Tesla…?
Varför har inte Toyota har gett bilen egenskaper som gör att de som har råd inte kan motstå den, och då talar jag om egenskaper som design, prestanda eller lyx. Gör en vätgasbil oemotståndlig – då kommer försäljningen.
På Los Angeles motorshow har proppen gått ur för vätgasbilar: VW, Audi, Honda, Hyundai – kul! Det här kommer att driva på utvecklingen av elmotorer och skärpa konkurrensen för elbilar. Nu måste batteriutvecklingen måste ta ännu större hopp.
Men, när man gör uppenbart fula miljöbilar drar man ett löjes skimmer över alltihop. En bil man skrattar åt.
Toyota säger att nya Mirai, som ska börja säljas i USA och Europa nästa höst markerar en milstolpe inom bilindustrin. Det gör den säkert. Synd bara att designen är ett stolpskott.
Till sist. kommer du ihåg Honda FCV? En snudd på magiskt snygg bränslecellbil, som vi provkörde 2007. Då sade Honda att bränslecellsbilar ska serietillverkas 2017, och det kändes inte alls fel. Titta på bilden längst ner!

Skärmavbild 2014-11-20 kl. 16.13.57.png
Ingen missar vad du kör, men … Titta på de upp och nervända baklamporna!
Skärmavbild 2014-11-20 kl. 16.15.26.png
Större luftintag än i F1!
Skärmavbild 2014-11-20 kl. 16.47.59.png
Honda FCV från 2007. Ingen galen konceptbilsdesign, men ultramodern redan då. Bygg den!

2014-11-21 07:43 9 kommentarer

Slutskrivet om Alfa?!

2014-11-20 15:30 Kommentera

Spiralen drar neråt. Är det dags att fridlysa Alfaägarna?
Vi behöver hjälp. Känner du någon som kör Alfa?
I år har det bara sålts drygt 100 nya Alfor, men varumärket är fortfarande fantastiskt bra.
När vi skulle skriva om alla olika bilmärkens garantier, hur bra ägarna tycker att garantiärenden hanteras, fick vi bara 14 svar från Alfaägare.
Alltså kunde vi inte dra några slutsatser. Underlaget var för litet. Vet vi inte vad Alfaägarna tycker kan vi inte skriva om märket. Vi kan inte heller skriva begagnatanalyser. Spiralen drar nedåt ännu snabbare.

Men jag ger inte upp. Känner du någon som kör Alfa Romeo - jag har själv haft en Sud – så mejla det här vidare till honom eller henne.
Vi behöver alltså komma i kontakt med fler Alfaägare.

Sätt garantibetyg!

Sätt betyg på din bil!

bild.JPG
Fantastistk varumärke!

2014-11-20 15:30 Kommentera

Volvo V60 CC!

2014-11-20 10:58 Kommentera

Europapremiär i Stockholm!
En självklar succé?!
Jo det tror jag. Lite kaxigare utseende och lite högre.
Den kommer till sommaren. Volvo räknar med att sälja 3000 stycken nästa år.

• Läs också: Alrik provsitter nya Volvo V60 CC: "En självklar succé"

bild.JPG


Snyggare!

2014-11-20 10:58 Kommentera

En Porsche mot ebola!

2014-11-19 12:53 Kommentera

Sugen på att hjälpa Läkare utan gränser att kämpa mot ebola – och få en Porsche?

En privatperson har skänkt en Panamera Hybrid 2012, och alla pengarna ska gå till Läkare utan gränsers arbete för hälsa i Sierra Leone.

Bilens marknadsvärde uppges till 695.000 kronor.

Så gör något gott och få något gott!

Skärmavbild 2014-11-19 kl. 13.02.02.png
Välgörande inredning.

2014-11-19 12:53 Kommentera

Alrik Söderlind

Alrik

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport. Under mer än 25 år har han testat nya bilar, nu jagar han sin personliga billycka och kommenterar bilvärlden i smått och stort.

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten