Alriks bilar

Bara en kvar!

2015-07-30 01:07 Kommentera

Andra dagen på semestern. Vad gör man? Sätter sig i bilen och åker söderut. Såklart.
Var jag än stannar eller handlat måste antalet tidningar kollas. Slutsålt? Gömd bakom något annat?
På Shell söder om Jönköping stod det sista exet som det skulle - längst fram. Har du inte läst? Gör det!
Gillade du tidningen, tryck "gilla"!

FullSizeRender.jpg


Skynda!

2015-07-30 01:07 Kommentera

Tuff dag!

2015-07-26 19:50 Kommentera

Ja, inte för mig, men för en 911 Turbo, Corvette Z06, Nissan GT-R, Jaguar F-Type 4WD och en MB AMG GTS!
Heldag på Bridgestones testanläggning utanför Rom. 36 grader i luften, rätt mycket hetare på asfalten.
Testet kommer givetvis i tidningen tillsammans med två andra spännande tester som vi gjort tillsammans med hela auto motor und-sportgruppen. Rätt bra med resursstarka kompisar.

FullSizeRender.jpg


Grabbarna jobbar, jag glassar och gasar.

2015-07-26 19:50 Kommentera

Sveriges rostigaste bilar!

2015-07-22 10:56 7 kommentarer

Glöm det här med att nya bilar inte rostar.
Jag har hela listan – märkena som rostar mest och minst.
Allt enligt ägarna.
Vår databas har snart 33.000 ägarbetyg och efter det att jag fått mejl från ägare om rostproblem beslutade jag mig för att titta i databasen.
Detta gäller årsmodellerna 2006-2015. Andel ägare som rapporterat problem med lack och rost. Inga märken med färre än 100 svar är med i statistiken.
Vi kör från de bästa till de sämsta:

Porsche 0%
Jaguar 2%
Mercedes 2%
Renault 2%
Volvo 2%
BMW 4%
Lexus 4%
Nissan 4%
Peugeot 4%
Tesla 4% (okej, här har vi bara 56 svar).
Citroën 5%
Mazda 5%
Suzuki 5%
Toyota 5%
Mitsubishi 6%
Seat 6%
Audi 7%
Fiat 7%
Hyundai 7%
Saab 7%
Subaru 8%
Ford 9%
Opel 9%
Mini 10%
Honda 12%
VW 12%
Skoda 13%
Kia 15%
Snittet för alla bilar är 6%.

Värst är alltså Kia, som har dokumenterade problem med lacksläpp.

Notera att VW och Skoda också är riktigt illa ute. Audi är lite sämre än snittet och Seat ligger på snittet.
Rost är alltså inte VAG-koncernens starka sida.
Mercedes visar att det är möjligt att göra något åt problemet - efter katastrofen på 90-talet. Volvo har också bra lack och rostskydd.
Vi har en indikation på att Dacia har stora problem – 18 procent av de 52 svar vi fått har uppgett problem. Men här behöver vi in ett större underlag.

Lärdom. Kontrollera begagnade VAG-bilar noga före köp. Även historiken. En lacklagning blir inte alltid lyckad.

Hur nöjd är du? Sätt betyg på din bil, ge ros och ris!
Jag jobbar just nu med en artikelserie som baseras på ägarnas erfarenheter. Första avsnittet handlar om körglädje, och där är vinnaren …

Länk till undersökningen:Sätt betyg nu!

Och som krydda kommer här en läsarerfarenhet, hur jobbigt det kan vara när en nästan ny – 2 år gammal – börjar rosta:

"Hej

Jag läste precis inlägget om bra bemötande från Upplands Motor och kände att jag ville dela med mig lite av mina erfarenheter från tidigare kontakt med dem.

Detta gäller en Ford Focus RS i färgen "Ultimate Green" som köptes i Augusti 2009 på Upplands Motor i Akalla.
Bilen var en företagsbil och är nu såld, men som nyttjare av bilen som förmånsbil och ett allmänt bilintresse känner jag att jag måste förmedla mina mycket dåliga erfarenheter nu när Upplands Motor kom på tal.

Efter drygt två års nyttjande och ca 5.500 mil under både vinter och sommar noterade jag när jag skulle tvätta bilen (endast handtvätt!) att det börjat rosta i bakre hjulhusens kanter längst bak på båda sidor. Jag visade bilen för Upplands Motor i Akalla (hädanefter UM) och efter en vända med UM:s lackpartner i Rotebro om lacktjockleken så konstateras att lackgarantin på två år gått ut för ca en månad sedan och att Ford således inte ville ta i ärendet. De skyller på "grussprut" från hjulen (hur undviker man det om man använder bilen???) vilket vad jag förstår är en vanlig bortförklaring.

Efter lite bråk gick dock Ford med på att ta halva kostnaden för omlackeringen och UM den andra halvan på "goodwill".
Jobbet utfördes och allt såg bra ut enligt mina ögon (kan inget om lackering). Dock blev UM blåsta av Ford som inte betalade en krona av lackjobbet när det väl var utfört, varför UM fick ta hela kostnaden. Jag var dock nöjd.

Efter ytterligare ca ett och ett halvt år upptäcker jag att lacken lossnat längs hela hjulhuskanterna bak och lacken hänger som ett löst plastark när man känner med fingrarna. Tillbaka till UM för att klaga på ett uselt utfört lackarbete och jag fick efter ytterligare lite dividerande löfte om att bilen skulle lackas om igen. Tid bokades i samband med en utlandsvistelse på två veckor och jag hör ingenting från UM under denna tid.
När jag kommit hem beger jag mig till UM för att hämta bilen och då visar det sig att UM inte gjort ett dugg på bilen. Någon höjdare har dragit i bromsen och konstaterat att deras tidigare lackjobb endast har en garanti på ett år. Om jag ville kunde de lacka om båda sidorna för ca 25.000:-.
Efter diverse svavelosande konversation ville jag naturligtvis förmedla detta svek till alla som eventuellt stod i begrepp att handla med Ford eller UM. Hur en ny bil kunde vara så uselt konstruerad att den börjar rosta efter två år är skandal. Att sedan bli lämnad i sticket med en bil där lacken lossnar i stora sjok p.g.a. ett dåligt utfört lackjobb är ännu värre.
Jag blev dock övertygad av min arbetsgivare, som ju trots allt ägde bilen, att välja mina strider och strunta i att bråka. Vi lackade istället bilen på annat håll och sålde den.

Jag tycker det är så synd att Forden rostade så tidigt och enligt mekaniker på Upplands Motor i Akalla var jag inte ensam om problemet. Detta speciellt eftersom bilen i övrigt var fantastisk med en juvel till motor.

Jag har nu sedan ett och ett halvt år tillbaka en Audi A6 Avant 2.0tdi och är mycket nöjd med denna.
Tack för en bra tidning!

Med vänlig hälsning
Tom"


Länk till undersökningen:Sätt betyg nu!

2015-07-22 10:56 7 kommentarer

Sveriges bästa service?

2015-07-20 08:35 Kommentera

Bilen startade inte, men så kom de slag i slag – överraskningarna över hur bra man kan ha det som bilägare.
Det finns många nöjda bilägare och bra bilföretag. Läs brevet från JW.

"Hej Alrik!

Sedan lång tid läsare, aldrig kommenterat tidigare. Men när jag läste din senaste artikel om VW:s rost "garanti" ville jag dela med mig av en positiv upplevelse vad gäller garantier, dock inte VW.

För ett år sedan köpte jag en Volvo V70 2,5FT årsmodell 2010 på Upplands motor. Händelsen lyder enligt följande, jag är på väg till besiktningen med bilen. Efter att min tid "försvunnit" lämnar jag sambon på dennes jobb och tar sikte på nästa besiktningstid som är ca 1 timme senare. Jag stannar till på Ingo för att passa på och tanka, stänger av bilen och texten "rattlås behov serv." dyker upp i rutan, lite smått förvånad försöker jag åter starta bilen men det klickar bara, informationen "tryck ner koppling omstart försök" kommer upp och jag gör som tillsagd, men det klickar bara igen. Något maniskt görs ritualen om ett par gånger, men resultatet är alltid detsamma.

Ett samtal till verkstad görs som konstaterar att ingen start kommer att kunna ske och bilen måste till verkstad. I samma stund kommer jag ihåg att jag fick en garanti med bilen av upplands motor. Efter lite jagande kommer jag i kontakt med rätt person som kontrollerar registreringsnummer och villkor och lovar att det ska gå på garantin, jag uppmanas att kontakta Volvoassistans för bärgning till närmaste upplands motor verkstad.

Vid kontakten med Volvoassistans blir jag lite smått chockad av informationen att jag är fri vägassistans på min bil, varvid mitt spontana svar blir "Varför det? Och vad är haken?" Svaret jag får är: "Det ingår i din service som du gjorde", och jag svarar naturligtvis: "Vad då? Du kan väl inte bara ge mig något gratis?" Han skrattar åt mig och sänder en bärgningsbil. (Jag har alltså tidigare inte haft särskilt mycket tur när mina bilar gått sönder, varvid valet föll på att välja lite nyare och dyrare bil).

Väl på Upplands motor i Hammarby sjöstad (Stockholm) lämnas information vad gäller bilen och att det gäller ett garantiärende samt att en förfrågan görs om service kan hinnas med samtidigt då det även var dags (bilen har serviceavtal). När nyckeln är överlämnad får jag frågan "Har du fått lånebil?" Spontana svaret: "Vad kostar det?" och jag får återigen svaret "Det ingår i din service", jag argumenterar inte emot denna gång utan flyttar mig två meter till Hertz som plockar fram en Volvo V60 åt mig som blir min gratis i tre dagar.

Tre dagar senare ringer verkstad och meddelar att min bil är klar, jag kan plocka upp den senare samma eftermiddag, lagad, servad och utan det minsta tjaffs någonstans om huruvida detta ska täckas eller att jag på egen hand ska sköta några kontakter mellan olika avdelningar eller enheter för att det ska rätt till, tre olika instanser jobbar simultant och erbjuder enbart service och jag har fått göra minimalt jobb och inte lagt ut en enda krona för åtgärden/åtgärderna (förutom ett antal förlorade flextimmar på jobbet).

Så en liten "rolig" historia vad gäller både service och bemötande. Enda personen som var lite sisådär i sitt bemötande var personen på Hertz biluthyrning, han var något snarstucken, men alla andra var helt underbara i sin kontakt och hjälp/service.

JW"

2015-07-20 08:35 Kommentera

VW:s rostgarantifiasko!

2015-07-16 18:51 10 kommentarer

Kostar det 28 000 att lackera om en baklucka? Ska en privatperson som säljer en VW stå för rostgarantin om problem uppstår? Är VW:s roskskyddsgaranti värd någonting?
Mina svar:
Nej, det är ocker att begära 28 000 för att lacka en baklucka.
Nej, det måste alltid vara biltillverkaren som står för garantierna. Om jag säljer en VW kan jag inte hållas ansvarig för rostskyddsgarantin.
Nej, den 12-åriga rostskyddsgarantin verkar inte vara värd mycket.
Frågan är: varför ge garanti om man inte lever upp till den?

Bakgrunden är denna: En läsare med en VW Touran från 2006 får rost på bakluckan. VW verkstaden (Engströms i Linköping) bedömer inte att rosten ska lagas på garantin. Läsaren lämnar in bilen till en oberoende auktoriserad besiktningsfirma, som kommer fram till att det inte finns någon yttre åverkan på lackeringen, men att lacken har rest sig vid nummerskyltbelysningen och handtaget.
Man anser att kondens inifrån sannolikt har gett en kemisk reaktion mellan aluminium och plåt, närmast osynliga hål i lacken har uppkommit vilket betyder att fukt har kommit in under lackens ytskikt som släppt från underlaget. Bedömningen är att detta bör gå på rostskyddsgarantin.

VW svarar så här: "Om du väljer att gå vidare till ARN vill vi informera dig att ärendet ska riktas mot säljande part (där du köpt bilen). Vänligen notera att säljande part alltid är garantigivaren och reklamationsansvarig på bilen (Konsumentköplagen). Villkoren och information om vem som är garantigivaren på produkten finns i bilens Servicebok.

Om du har funderingar får du gärna återkomma
Med vänliga hälsningar
Jelena, VW kundservice"

Alltså, den privatperson som sålde bilen är ansvarig!

VW-verkstadens "erbjudande" 'är att ägaren ska betala 50 procent av kostnaden för omplacering, vilket man påstår är 28 000 kronor.


När jag tittar i vår begagnatdatabas, där ägare satt betyg på sin egen bil, visar det sig att 12 procent av VW-ägarna rapporterar brister med lack och rost. Snittet för alla bilar är sex procent.

Min stilla undran så här i sommartider: Vad krävs för att VW ska anse att rost - utan yttre åverkan - är något som VW:s rostskyddsgaranti ska ta hand om.
Lova inget som ni inte håller. Enkelt.

Har du haft problem med din bil eller fått ett riktigt bra bemötande när det gäller garantiärenden, hör av dig till mig: alrik@automotorsport.se

Och, sätt mycket gärna betyg på din bil: http://www.automotorsport.se/begenkat/

2015-07-16 18:51 10 kommentarer

Förbannat billig själavård

2015-07-15 11:48 Kommentera

Av någon anledning är det tabu att tala om hur mycket man betalade för sin bil och vad den kostar att äga.
Förmodligen för att det är för dyrt. Eller är det verkligen det...?

I går kom jag hem halvblöt efter att ett sommarregn överraskat mig i Lotusen – nåja, det regnar ju nästan varje dag – på väg hem från jobbet. Men det är helt underbart att köra öppet när det regnar. Smattret, vindrutetorkarna högfrekvent, sommardofter. Det är bara sista biten, förbi några rödljus som blötar till det...

Senare på kvällen, åkte jag och hämtade yngsta dottern på Arlanda. Med Loutsen. Öppet givetvis. Den känslan.
Ibland funderar jag på varför jag har den. Men det räcker med några kurvor för att förstå. Närvaron, det lite läskiga med blöta vägbanor i mörkret. Ljudet från sportavgassystemet. Värmen som strömmar från fläkten. Stereon. Men framförallt den härliga känslan av att ha något enbart för att jag vill, för att jag kan, för att det gör mig glad. För att den är en del av vem jag är.
Meditation.
Att köra öppen sportbil på natten är underbart för själen.

Och vad tusan kostar det då?
Helförsäkring ett halvår går på 4.500 kronor. På tre år har jag gjort service, köpt nya däck och sportavgassystemet. Inga reparationer. Bränslet borträknat har den kostat mig knappt 10.000 per år att äga. Förbannat billig själavård!

FullSizeRender.jpg


2015-07-15 11:48 Kommentera

Så dyrt är det med sportbil!

2015-07-13 12:37 2 kommentarer

Hämtade ut min Lotus från verkstan, årlig service med ny olja och bromsvätskebyte.
Kostnad: 2.600 kronor.
Det är därför man ska ha en Lotus - Toyota Corollamotor, som med fördel kan servas på en Boschverkstad.

FullSizeRender[9].jpg
Aj!
FullSizeRender[10].jpg
Skoja bara... Boschverkstaden i Bromma har servat för tredje året i rad.

2015-07-13 12:37 2 kommentarer

Höj hastigheten – rädda Sverige!

2015-07-10 11:15 5 kommentarer

Jag har ett enkelt förslag som skulle göra vårt land mycket rikare och bättre. Höj hastigheten till 130 på motorväg.
Vad kommer att hända?

Mer pengar till statskassan: Högre förbrukning ger mer skatteintäkter, förmodligen också högre förbrukning av däck, olja, service.
Men högre hastighetsgräns skulle också få fler att byta bil, i högre hastighet ökar förbrukningen och nya bilar är mycket snålare än äldre.

Effektivare samhälle: Tiden på väg skulle sjunka. Det ger fler timmar att arbeta och shoppa. Vad skulle detta betyda för bruttonationalprodukten?

Mijön: Visst, det blir mer utsläpp, men som jag redan skrivit, snabbare omställning till snålare bilar och mer skatt – inkomster som kan läggas på exempelvis subventioner av solkraft eller annat förnybart. Avgasreningen är effektiv, det handlar alltså om koldioxid.

Säkerhet: Enligt Claes Tingvall har 130 km/h på motorväg inget med säkerhet att göra. Bara miljö. Kanske kan lite högre hastighet till och med betyda att fler håller ungefär samma hastighet, att färre sitter och slökör, surfar och textar? Dagens bilar är väldigt bekväma i 110 km/h, lite högre hastighet gör kanske att man skärper sig mer, lägre risk för att somna. Jag tror också att det skulle bli färre konflikter mellan de som i dag kör 110 och 125 – färre omkörningar, lugnare rytm.

Polisen: Slipper poliser jaga de som kör 125 på motorväg kan man ägna sig åt värre brott.

Respekt för lagen: Med lagar som vi tycker är vettiga följer större laglydighet. Färre begår brott.

Kort sagt, inte så dumt!

Samtidigt tycker jag också att interaktiva hastighetsskyltar, som exempelvis ger en lägre hastighet vid regn eller snö vore bra.

2015-07-10 11:15 5 kommentarer

Sommaren är underbar!

2015-07-10 11:08 Kommentera

Det handlar inte om regn eller sol, utan om att ladda batterier, gå ner i varv och må bra. Mitt bästa sommartips just nu är givetvis de två senaste tidningarna vi gjort - när köpte du auto motor & sport senast?
Så mycket kunnande, engagemang, kärlek, vetgirighet det finns i ett nummer. Så mycket fakta, så mänga tankar och funderingar.
Så många bra bilder, så mycket inspiration till nästa bil …

Skärmavbild 2015-07-10 kl. 11.07.56.png
Två väldigt bra tidningar.

2015-07-10 11:08 Kommentera

Svenska föräldrar är galna!

2015-07-08 12:10 Kommentera

Ja, Europas värstingar, enligt en ny undersökning.
46 procent har brutit mot hastighetsgränsen med barn i bilen – här toppar svenska föräldrar jämfört med andra länder.
Enligt mig är det otroligt att så få som 46 procent har kört för fort. Min gissning är 99,9 procent! Vad tror du?
24 procent har ätit medan man kör med barn i bilen vilket innebär att man inte är fullt fokuserad på trafiken. Bara brittiska föräldrar ligger sämre till.
Kom igen, har någon tittat hur det ser ut vid landets drive thru-stationer. Föräldrar i kön med barn i bilen?
38 procent har använt en mobiltelefon utan handsfree med ett barn i bilen vilket också tar fokus från vägen. Även här toppar svenskarna undersökningen.
Måste vara ljug. 100 procent är den troliga siffran.
11 procent har haft barnet i knät under en bilresa.
Okej, det är värre, faktiskt illa. Men ska sanningen fram har jag även brutit mot detta. Taxi utomlands. Vad gör man?
Jag erkänner utan omsvep att jag gjort allt det som efterfrågas. Och jag anser mig rätt normal.
Men jag har också några mindre smickrande drag: minipolisen i mig.
Förra veckan körde jag upp bredvid en Nissan Micra med punkterat hjul. Vevade ner rutan och skrek till tjejen bakom ratten: "Du har punktering."
"Jaha, tack", sa hon och körde vidare i köerna.
Jag körde upp igen och skrek att det nog var bra om hon körde av vägen och stannade. Och det gjorde hon faktiskt - innan däcket hade hunnit bli slamsor. Men ingen annan bilist verkade bry sig. Eller såg ingen?
En annan gång låg jag bredvid en Volvo där ett ban stod på golvet och hängde mellan framstolarna. Inget bälte. Jag kör upp bredvid och visar med en gest mot min hals hur det skulle kunna gå för barnet vid en olycka. Blir totalt ignorerad. Eller, rättare sagt, föräldrarna blir förbannade på mig. Själva hade de faktiskt bälten. Idioter - om du frågar mig.


Bakom den nya undersökning står barnstolsföretaget Britax. Självklart sk man ha en bra barnstol.
Att 41 procent av de svenska föräldrarna rankar trafikolyckor som det största orosmomentet är inte konstigt. Det som är märkligt är de andra ländernas låga siffror. – Man ljuger så bra!

Vilken är din bästa/sämsta upplevelse med barn i bil?

Skärmavbild 2015-07-08 kl. 11.59.05.png
Lögnaktiga föräldrar överallt! Eller vad tror du?

2015-07-08 12:10 Kommentera

Alrik Söderlind

Alrik

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport. Under mer än 25 år har han testat nya bilar, nu jagar han sin personliga billycka och kommenterar bilvärlden i smått och stort.

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten