Alriks bilar

Passivbilismen ökar lavinartat

2014-10-22 10:14 1 kommentar

Långt farligare än passiv rökning: Trots det har jag inte hört talas om någon som fått körkortet indraget eller fått böter när de utsatt sina medtrafikanter för livsfara.
140 på motorväg däremot …
Vår fotograf Peter Gunnars skickade mig ett mejl, håller du med - hur vanligt är det?

"I en rondell i morse kom en bil farande från höger, så jag var tvungen att tvärnita. Jag hängde på signalhornet och kvinnan som körde ryckte till som hon fått en elektrisk stöt. Då såg jag telefonen som hon tog bort från örat, jag insåg att hon inte varit medveten om att hon nästan krockat med en annan bil.
Häromdan var jag på väg att passera ett vägarbete med rödljus i södra Storstockholm. Då vi fick grönt ljus och började rulla kommer en vit Volvo XC90 och kör förbi den mötande kön som väntar vid den andra riktningen. Bakom ratten sitter en kvinna som vägrar ta ner telefonen från örat, så hon kan knappt manövrera bilen när hon blir tvungen att backa eftersom kön bakom mig består av minst tio bilar varav en långtradare.
Den här typen av händelser ökar lavinartat. E4:an söderut från Stockholm i rusningstid är i dag full av människor som läser tidningen, SMS:ar och gör allt annat än kör bil.
En kompis såg häromdan en manlig bilist som läste tidningen på skärm i bilen under färd. Vad är det som får oss att utsätta våra medmänniskor för fara? I bilen kan vi tydligen bete oss hur som helst.
Jag vill varken bli utsatt för passivrökning eller bli påkörd av en bilist som tycker att bilkörning är fullständigt ointressant."

Jobbar polisen tillräckligt med beteendeövervakning? Mitt svar är nej.

2014-10-22 10:14 1 kommentar

Breaking news!

2014-10-21 09:42 7 kommentarer

Vår nya regering har äntligen tagit ett beslut som är riktigt bra för bilismen.
Även om det bara är en förlängning av Alliansregeringens politik.
Supermiljöbilspremien på 40 000 kronor förlängs.
Under nästa år kommer dessutom ett förslag till så kallad bonus-malus-beskattning – bilar med låga utsläpp får lägre skatt medan de med höga utsläpp får just högre pålagor.
Bra så långt, tycker jag, men man har fortfarande inte bestämt om detta ska gälla försäljningsskatt eller den årliga skatten. Jag är starkt för att det ska gälla försäljningsskatten, inte ägandet. Skattar vi gamla törstiga bilar högt blir det som i Italien, alla fina bilar försvinner ut ur landet. Vad vinner vi på det? Att exportera problem är ingen bra lösning, och att förstöra andrahandsvärdet för många människor är inte heller bra.
Förhoppningsvis kommer man också att gynna bilar som enbart kan gå på miljöbra energi framför bilar som kan gå på både och.

2014-10-21 09:42 7 kommentarer

Äntligen kan Nürburgring göra nytta!

2014-10-20 15:14 Kommentera

Snabbare och snabbare - till vilken nytta?
Jag har ett förslag som skulle ge bättre bilar och äkta siffror.
Titta på vårt senaste tv-inslag. Klicka här eller se nedan!

2014-10-20 15:14 Kommentera

Farliga varumärken!

2014-10-17 10:35 2 kommentarer

Läsarna varnar för fem bilmärken.
Tillverkare med dalande varumärken kan betyda en rejäl förlust!
Vi vet alla att en bils pris påverkas extremt mycket av varumärket. Om imagen sjunker framöver kommer andrahandsvärdet att vara lägre när det är dags att sälja.
Här är de fem märkena Sverige med fallande Image: Ford, Hyundai, Mini och Peugeot.
Ford har nästan tappat två procentandelar på tio är, från 6,0 till 4,1. Samtidigt faller imagen: från 2012 till 2014 har man tappat från 72 poäng till 62 - enligt auto motor & sports läsare.
Hyundai tappar både försäljning och image, på två år har imagepoängen tappat från 59 till 43. Samtidigt har marknadsandelen gått ner med en procentenhet.
Mini går från 85 till 65 imagepoäng och marknadsandelen ligger stilla - trots ett allt större modellutbud. Inte bra.
Peugeot har gått från 97 till 37 på tio år och tappat från sju procents marknadsandel till 2,4.
Fortsätter de här märkena sina trender kommer andrahandsvärdena bli sämre framöver.
I senaste numret finns hela undersökningen, men märkena som är på gång.
Men nu till den stora frågan. Vad har hänt på imagefronten under det senaste året? Sätt dina betyg!
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141016/arets-basta-bilar-2015-rosta-pa-dina-favoriter

2014-10-17 10:35 2 kommentarer

Du blir garantilurad!

2014-10-15 09:45 1 kommentar

Läs det här innan du köper bil - om du tycker att garantier är viktigt.
Peder tar till sin egen storslägga, jag har ännu så länge läsarnas amunition att ta till i Bloggkriget!
Toppa den här i relevans.

Arne Nilsson gör liknelsen att garantin på en ny tv från Elgiganten börjar räknas från den dag tv:n landade på lagret i affären - inte när den såldes. Så illa är det hos vissa bilsäljare. Vad gör Bil Sweden åt saken?
Här kommer brevet:

"Hej,

Ni undrar över garantier. Då vill jag berätta om Renaults 2-års-garanti som bara gällde 1 år och 9 månader. Liknande kortgarantier förekommer hos vissa, bara vissa, märken. Generalagenten bryr sig inte om att räkna garantitiden från när kunden, d v s brukaren eller privatpersonen övertar ägandeskapet från återförsäljaren. Då bilen tas i bruk.

Min Renault Clio Annivers (Annivers = Clios 20-års-jubileumsmodell) köptes den 28 januari, mätarställning 10 km allt enligt faktura och verklighet. Då var garantitiden redan förbrukad med tre månader! Om köparen (jag är ägare nr två) fick reda på detta vet jag inte. Men enligt överenskommelse mellan Konsumentverket och Bilbranschen lär muntlig information vara tillfyllest.

Att tre garantimånader ansågs förbrukade beror på att bilen registrerades av generalagenten på återförsäljaren den 31 oktober, d v s tre månader innan bilen köptes av sin användare. Generalagenten hade haft en kampanj där återförsäljarna uppmanades att köpa på sig ett antal bilar senast sista oktober, så att märkets registreringsstatistik för 2010 skulle se bra ut.

(Egentligen introducerades Clio som 1991 års modell och Annivers-utförandet är som 2011 års modell, men genom att min bil är tillverkad under 2010 är den mindre värd nu än en likadan tillverkad efter nyår! Inte så kul, men det är ingen garantisak.)

Innan jag köpte bilen hade jag läst att Renault hade två års garanti. Förste ägaren upplyste inte mig om att bilens garantitid var förkortad. När jag behövde nyttja garantin, i början av december 2012 kikade jag i papperen som jag fått av förste ägaren och såg på fakturan att jag hade tur. Det återstod två månader på garantin – trodde jag!

Vissa märken kör justa linjen och räknar garantitiden från att bilen registreras på sin brukare. Vissa fuskar medvetet och därtill med Bil Swedens goda minne. Bertil Modén vägrar att försöka rätta till detta missförhållande. Men skulle han själv köpa en TV från Elgiganten där garantitiden räknas från datumet då Elgiganten köpte prylen och lade den i sitt lager? I den branschen och alla andra är det återförsäljarens säljdatum som gäller – naturligtvis. VARFÖR TILLÅTS VISSA BILMÄRKEN FUSKA? Andra kör justa linjen. Och vi bilister tar detta för givet."


Vad har du för erfarenheter? Var med i auto motor & sport undersökning "Hur nöjd är du garantierna på din bil". Klicka här för att svara på frågorna så ska vi ta reda på vilka märken som är bäst och sämst på garantiärenden.

2014-10-15 09:45 1 kommentar

Kias image är på väg ..

2014-10-14 20:10 Kommentera

Uppåt!
Jo, enligt förra årets stora läsarundersökning ökar Kias image stadigt, man är förbi exempelvis Hyundai, Renault, Nissan och Opel.
Man jagar Mini och Ford.
Kommer garantiaffären med Perrti som inte skulle få hjälp av sin lackgaranti påverka imagen?
Nu verkar det som att allt är löst, Kia och Pertti har kontakt, bilen ska lackas om!
Nu är det dags för dig att rösta på årets bästa bilar och ge ditt imagebetyg.
Gå in på www.automotorsport.se/bestcars2015

bild.JPG


Läs allt om alla märkens image och om hur du kan göra en bra affär - i senaste numret, nr 22.

Vad har du för erfarenheter? Var med i auto motor & sport undersökning "Hur nöjd är du garantierna på din bil". Klicka här för att svara på frågorna så ska vi ta reda på vilka märken som är bäst och sämst på garantiärenden.

2014-10-14 20:10 Kommentera

Hallå Kia!

2014-10-13 20:56 Kommentera

Krishantering verkar inte vara Kias bästa gren.
Steg ett: Neka och hota. Steg två: Bifall, "Ja Garantin gäller, även om det inte är fel på bilen"! Steg tre: Huvudet i sanden.
Stackars Pertti som slagits för att få få sin bil omlackad får nu ingen kontakt med Kia centralt eller återförsäljaren.
Snälla, avsluta det här fallet!

Här är mejlet som Pertti skickade till mig.

"Hej igen.

Tänkte maila dig och meddela att varken KIA Sverige Eller Windahls Garantibilar har hört av sig.
Mailade Windahls (både garantikillen och ägaren) i Fredags då jag fick de nya beskeden om KIA Sveriges syn på ärendet.

Garantikillen svarar inte i telefon eller på mailen, likaså ägaren.

Har du telefonnummer och/eller mailadress till denne Kias Team Leader, regionchef servicemarknad Mikael Blomqvist ?
Så att jag kan kontakta honom ang vissa saker som forfarande är oklara.

Servicekillen Toni Nilsson sa i början att "om" KIA Sverige godkänner skadan så blir ju inte hela bilen ompackad.
Utan man lackar bara de delar som är angripna av lacksläppet och sedan polerar så att det passa ihop med det övriga lacken.
Ja,de jag talat med (billackerare m.fl) säger att det kommer bli färgskillnader då men dock bättre än vad det är just nu.

Sedan har ju Windahls missat både taket och bakstötfångaren i sin anmälan till KIA Sverige, så det kommer ju helt säkert inte att
komplettera med det nu speciellt efter all publicitet de fått.

Så därför skulle jag behöva direktkontakt med denne Mikael Blomqvist (är det han från Milleniumböckerna "L") så att jag får reda ut hur mycket som de ska lacka och även försöka att flytta över hela garantiärendet från Windahls till Aros Auto (AA) i Västerås som också är KIA återförsäljare.
De på AA sa att jag själv eller Windahls måste fixa denna överflyttning men KIA Sverige tar ju inte mina samtal då de vill att allt skall gå igenom återförsäljare och Windahls svarar inte på mina kontaktförsök och är nog inte intresserade att flytta över garantiansvaret heller.
Så nu är det ju lite moment 22 över det hela.

Ha en bra dag !

Med vänlig hälsning,:Pertti N"

Ja, Pertti, jag skickar dig Mikaels telefonnummer i morgon.
Och alla ni där ute som läser det här, sätt betyg på ditt bilmärke. Hur bra/illa är det med garantiärenden inom bilbranschen?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/201
41010/undersokning-hur-nojd-ar-du-med-garantierna
-pa-din-bil

2014-10-13 20:56 Kommentera

Sviken av garantin

2014-10-13 16:04 Kommentera

Mer än var femte bilägare som har haft ett garantiärende tycker inte att biltillverkaren lever upp till sina garantier.
25 procent skulle inte rekommendera bilmärket - med hänsyn taget till garantierna.
Så ser det ut enligt undersökningen som ligger på vår hemsida, men vi har bara fått in 278 svar. Siffran kommer att ändra sig.
Flest problem har bilägarna med elektronik (26%), därefter kommer kaross/dörrar (16%). Men den goda nyheten är att 22 procent inte har haft några problem.
Den vanligaste årsmodellen bland de som satt sitt betyg är 2012 med en körsträcka mellan 6000 och 10000 mil.
Sätt betyg du med!

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/201
41010/undersokning-hur-nojd-ar-du-med-garantierna
-pa-din-bil

2014-10-13 16:04 Kommentera

Kias krishantering …

2014-10-10 16:47 1 kommentar

Gissa hur det gick?
Mindre än ett dygn efter att jag skrev om Pertti Niemeläs lackproblem, där en goodwilluppgörelse skulle skrotas om Pertti gick till Allmänna Reklamationsnämnden kom beslutet. Bilen lackeras om utan kostnad.
Där slapp Kia en anmälan till ARN: Eller?

Kias pr-chef Cecilia Gustafsson har en förklaring, Kias Team Leader, regionchef servicemarknad Mikael Blomqvist en annan, och Verkstaden Windhals i Västerås kör med en tredje taktik.


PR-chefens först:

"Vi har rett ut det inträffade med vår återförsäljare och uppenbarligen har inte våra regler och budskap följts! Bilen kommer att lackas om utan kostnad för bilägaren.

Vi vill dock poängtera att bedömningen som gjordes baserades på bilderna vi fick vilket resulterade i avslag då dessa visar tydliga spår av högtryckstvätt som kommit för nära. Små lackskador i form av stenskott och smårepor resulterar i denna form av lacksläpp vilket inte på något sätt är unikt för Kia-bilar. Även om dessa skador inte faller under den femåriga lackgarantin rekommenderade vi en goodwill-lösning där kunden skulle ha blivit kostnadsfri.

Lackskador förorsakade av yttre åverkan godkänns inte av någon bilfabrikant.

Hälsningar
Cecilia"

Budskap: Bilen har tvättats med högtryckstvätt, vilket sätter garantin ur spel. Trots det gäller garantin … Eller har jag missförstått?

Mikael Blomqvist har en lite annan uppfattning:

"Vi hade inte ett tillräckligt underlag när vi tog beslutet. Det var fel. Verkstaden hade inte använt den speciella lackkamera som ska användas. Det var dålig kommunikation. Men när vi nu såg att lackskadorna var så omfattande som de är, när vi fick fler bilder och kundens omfattande utsagor såg vi att det var väldigt omfattande. Det händer att klarlack släpper, i många fall kan man se att en högtrycksspruta ligger bakom, men det gäller inte det här fallet."

På frågan om det är okej att verkstanden hotade med att ta bort goodwill om kunden gick till ARN säger Mikael:

"Jag personligen tycker inte det."


• Det gick väldigt fort från att vi tog upp det här fallet till att beslut togs.

Mikael: "Processen var nog redan igång, men det är klart att den försinkas inte när pressen är inblandad. Det är tråkigt att det gick så här. Det är svårt att få en jättenöjd kund i det här fallet. Varken vi eller Windhals är stolta över det här."

• Vad säger Kia centralt om att det är ett produktionsfel i det här fallet?

Mikael: "Vi kommer att få ett svar från fabriken."

• Har det blivit fler eller färre garantiärenden?

Mikael: "Färre. Vi tar in ungefär 22 000 svar årligen från kunder som varit hos våra verkstäder. Vi jobbar väldigt intensivt med detta. Överlag har vi en stör förbättring, på en skala 1-10 över totalupplevelsen ligger hör och häpna cirka 50 procent på 10, högsta möjliga betyg. Ytterst få svarar under 5. Men det finns lokala variationer. Generellt sett är man mer nöjda på mindre verkstäder."

Så till Windhals svar. Jag har ringt flera gånger på eftermiddagen och lyssnat på en telefonsvarare.

"Vi kan tyvärr inte ta emot ert samtal just nu. Vi ber er att mejla ert ärende …"


Hur nöjd är du med dina garantier? Svara på vår enkät!

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/201
41010/undersokning-hur-nojd-ar-du-med-garantierna
-pa-din-bil

2014-10-10 16:47 1 kommentar

Är Kias garantier värdelösa?

2014-10-09 09:11 17 kommentarer

Anmäl ett fel till ARN så drar Kia tillbaka sitt "Goodwill-erbjudande".
Och, varför ska man serva hos Kia när garantin uppenbarligen är värdelös?
Det hela känns väldigt oseriöst.

Ja, så sammanfattar jag ett brev från en Kia-ägare, som är väldigt besviken. Jag har inte sett bilen, vet inte bakgrunden. Men brevet känns seriöst. Är det här det sätt som Kia tar hand om sina kunder kommer man att tappa många.
Hoppas på en väldigt bra förklaring från Kia.

Läs själv och tyck till!
Har du liknande erfarenheter, från Kias eller andra märken, hör av dig!
Klicka här för att vara med i vår undersökning om garantier!

Hej,

Undrar om ni är intresserade av att höra och skriva om hur KIA:s generösa garantier egentligen fungerar då man som ägare vill utnyttja dem?
Har en Kia Cee'd 1,6 CRDI från 2009 där klarlacken lossnade på stora ytor vid tvätt.
Kontaktade givetvis återförsäljaren Windahls Garantibilar i Västerås.
De skickade in en yrkan på reparation via den 5-åriga lackgarantin.
Sedan började en cirkus jag aldrig tidigare upplevt.
Ca. 3 veckor senare fick jag via mail svar att KIA Sverige ej godkänt detta som garantifel, ingen motivering fanns vid denna tidpunkt.
14 dagar senare när jag hade tjatat en hel del fick jag via mail att motiveringen var "yttre åverkan och inget som täcks av garantin". Vad de menade med yttre åverkan (stenskott, felaktig skötsel eller vad) ville de inte svara på.
Ville ha kopia på avslaget inför fortsatta åtgärder. Fick då svar att KIA Sverige hade förbjudit återförsäljaren att ge svaret eller några andra besked skriftligt till kunden.
All ovanstående information fick jag av återförsäljaren Windahls i Västerås efter mycket tjat och många telefonsamtal.
Ringde då upp KIA Sverige där jag blev upplyst om att jag kunde få anledningen till avslaget med motivering skriftligt (kopia) av återförsäljaren.
KIA Sverige ger ingen support till kunder utan de skall vända sig till återförsäljare upplystes jag även om.
Men återförsäljaren vägrar, de menar att detta avslag med motivering är att beakta som konfidentiell handling att jämföra t.ex med en verkstadsmanual och därför inte lämnas ut.
Och att KIA Sverige förbjudit dem att lämna ut det.
Helt tvärt om vad jag fick som svar då jag ringde KIA Sverige.
Vem talar osanning???
Vidare gjorde återförsäljaren (enl. deras egen utsago) en s.k. "goodwill"-ansökan om omlackering av bilen till KIA:s regionchef.
Svaret som kom var att de enligt "goodwill" ersätter kostnaden till en tredjedel och KIA Sverige till en tredjedel och jag själv skall betala en tredjedel till en kostnad av 9000 kr. Fast jag har gällande 5-årig lackgaranti.
Och detta inkluderar INTE lackering av hela bilen utan bara de delar där lacken nu lossnat (överallt utom taket).
Lär ju inte bli så snyggt på en röd bil som är nästan 5 år gammal, men bättre än vad den är nu.
Har varit i kontakt med flera billackeringsföretag där alla har sagt att detta är ett klart fall av klarlackssläpp som skall gå på lackgarantin, orsaken till klarlacksläppet kan vara flera t.ex föroreningar vid lackeringen eller för lång tid emellan man lagt färgen innan man lagt på klarlacken.
Samma säger en firma som säljer billacker till billackerare.
Bekostade en opartisk test/kontroll av lacken hos LAG Testcenter AB i Stockholm där svaret också blev att lacksläppet beror på något i tillverkningsled och inte några yttre händelser eller felaktig skötsel av bilen.
Nu har återförsäljaren slutat att svara på mina mail och det sista de sa var att om jag anmäler detta till ARN (allmänna reklamationsnämnden) så kommer deras "goodwill"-erbjudande inte att gälla efter det.
Hela hanteringen av ärendet har lite "Roys och Rogers mack" över sig med hemliga personer man inte får kontaktuppgifter till, inga besked skriftligt och lite av utpressning att om man går vidare med saken så skiter de helt i det fast bilen hade lackgaranti när skadan upptäcktes.
Samma sak gäller även den 7-åriga nybilsgarantin, man får åka in till verkstan gång på gång innan man får felen åtgärdade.
Känns som att de försöker trötta ut en för att slippa stå för garantiansvaret.
Kontakta mig gärna om ni vill/kan göra ett reportage om detta.
Skulle gärna dela med mig av mina erfarenheter av KIA:s "generösa" garantier som nu inte är gratis med tanke på att man måste göra servicen hos KIA:s återförsäljare.

Med vänlig hälsning,
Pertti Niemelä
Kolsva

Klicka här för att vara med i vår undersökning om garantier!

GYE5581.JPG
Bra lack?
GYE5582.JPG
Klarlacksläpp.
Skärmavbild 2014-10-09 kl. 11.07.08.png
Läs och förvånas!
Skärmavbild 2014-10-09 kl. 11.07.27.png
Utdrag från lackbesiktning av LAG Testcenter i Stockholm.

2014-10-09 09:11 17 kommentarer

Alrik Söderlind

Alrik

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport. Under mer än 25 år har han testat nya bilar, nu jagar han sin personliga billycka och kommenterar bilvärlden i smått och stort.

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten