Alriks bilar

Nu har BMW gått för långt! Eller …

2013-02-28 14:23 7 kommentarer

Fungerar inte BMW utan märkets egen fina och dyra spolarvätska? Och slarvar verkstäderna med att använda den? Ett läsarbrev indikerar att så är fallet.
Läs och kommentera!

Brevet från André i Piteå:
"Jag hämtade ut min nya 320d F31 i December 2012 och jag hann bara köra ca 3 mil innan varningen för låg spolarvätskenivå tändes... jaha de har glömt att fylla på vid leveransservicen tänkte jag och körde vidare hem de sista 5 milen.
Jag tänkte inte mer på detta under någon vecka men tillslut så ledsnar man ju på att varningslampan tänds.

Fyllde fullt och lampan släcktes.

Nu hann jag dock bara köra ca 500m innan lampan tändes igen... så nu var det läge att ringa ÅF.

Fick till svar att det mest troligt var en trasig nivågivare och att jag var välkommen att byta spolarvätskebehållare då givaren sitter fast monterad i behållaren.

Sagt och gjort... hann bara köra ca 5 mil på väg hem så tändes lampan igen... Ringde direkt ÅF som sa att de skulle gå på djupet med detta problem men att de aldrig hört talas om detta tidigare.

En vecka senare ringer ÅF och säger att de hittat felet (som nu även visar sig finnas på alla deras demobilar helt plötsligt)

"Nivågivaren mäter densitet och då det blir minusgrader så blir det fel densitet i vanlig spolarvätska och då tror givaren att det är tomt, men använder du Bmws egna spolarvätska så funkar det, vi kan bjuda på 4 liter..."
What?? Man måste alltså använda BMW spolarvätska, annars funkar det ej?!

Då kan man ju fråga sig varför den varnade från första början då det är BMW själva som leveransfyller spolarvätska... men de köper väl in billigaste möjliga där...

Tycker detta verkar grymt konstigt... och Bmw testar ju i Arjeplog och där har de ju rejält med minusgrader...men de kanske bara kört med deras "egen" spolarvätska där...


Mvh,

André Viklund, Piteå"

Har du liknande erfarenheter?

Alrik

2013-02-28 14:23 7 kommentarer

Det finns 7 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nu har BMW gått för långt! Eller …
    Gäst Postat: 2013-02-28 15:47

    Jag är inte ensam verkar det som: http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=778853

  • #2 Re: Nu har BMW gått för långt! Eller …
    Gäst Postat: 2013-02-28 22:30

    Har samma problem. Men det händer bara när jag spätt ut spolarvätskan för mycket så den frusit i behållaren. Då varnar kärran. Aldrig när den är flytande. Kör på OK/Q8 vätska.

  • #3 Re: Nu har BMW gått för långt! Eller …
    Gäst Postat: 2013-03-01 10:20

    Min har aldrig frusit, har testat olika blandningar med samma resultat... Varningslampan lyser så fort det blir minusgrader...

    /André

  • #5 Re: Nu har BMW gått för långt! Eller …
    Gäst Postat: 2013-03-01 15:29

    Har precis samma problem på min Mercedes B-klass från 2012. Pratade med verkstan igår om detta och precis som i BMW's fall så handlar det om typen av spolarvätska man använder sig av.

    Enligt verkstaden så regerar sensorn annorlunda på den spolarvätska vi har i norra Europa, det blir en beläggning på sensorn som gör att den visar "fyll på spolarvätska" även fast tanken är full. Det går att lösa på två sätt, antingen så använder man Mercedes Original-spolarvätska eller så kan man laborera med tillsatser som får bort beläggningen.

    Störande? Mmmm...

  • #6 Re: Nu har BMW gått för långt! Eller …
    Fredrik Langendorf (ams) Postat: 2013-03-04 09:30

    Aha, det förklarar varför vår test-A4 (första ansiktslyfta B8 för precis ett år sedan) spydde upp spolarvätska genom påfyllningshålet när vi fyllde. Audis svar på varför den varnade när det var fullt var så kryptiskt och verklighetsfrånvarande att vi trodde de skämtade.

    Tyskarna är duktiga ingenjörer - ibland. Nu har de gjort en kvalitetssensor till spolarvätskan som diskar den vätska som kunderna med behovet av en kvalitetssensor använder.

  • #7 Re: Nu har BMW gått för långt! Eller …
    Gäst Postat: 2013-03-11 08:34

    Har precis samma fenomen på min bil med chassinummer slutande på 00016. Hela vintern går ut på att fylla på eller lyssna på varningen varje gång jag startar bilen.

    //Niclas

  • #8 Re: Nu har BMW gått för långt! Eller …
    Gäst Postat: 2013-03-21 00:21

    Är det detta man menar med Tysk kvalitè?!

Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. Logga in här.

Alrik Söderlind

Alrik

Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport. Under mer än 25 år har han testat nya bilar, nu jagar han sin personliga billycka och kommenterar bilvärlden i smått och stort.

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten