Importerade
favoriter
Försök byta in en Audi A6 eller en BMW 5-serie av förra modellen hos en seriös handlare och du lär få nekande svar hos de allra flesta. I fall du lyckas kan du vara säker på att budet är betydligt lägre än vad du själv har gett för bilen. Saknar bilen vagnbok kan du vara bombsäker på att svaret blir nej.
Dessutom är det stor risk att bilen du ska byta till dig inte heller har justa papper. Anledningen till tveksamheten inför så fina bilar som Audi A6 och BMW 5-serie är givetvis att det har privat-importerats så många exemplar att marknaden är mättad. Och många är rädda för att importbilar är mätarfuskade och sämre behandlade än svensksålda exemplar. Denna oro hos allmänheten gör att också fina välskötta bilar blir svåra att sälja. Det är tråkigt för den som ska sälja men för en spekulant är det guldläge. De senaste årgångarna av de tilltänkta bilarna är inte riktigt lika kalla, ännu. Dessutom är de båda modellerna bland det absolut bästa som går att köpa i klassen, vilket gör bilarna mycket intressanta. Få bilar har lika hög kvalitetskänsla som Audi A6 och BMW 5-serien. Stäng en dörr, kläm på ratten eller låt ögonen svepa över alla detaljer. Den som inte blir imponerad kör troligen Audi A8, BMW 7-serie eller Mercedes S-klass. BMW 523i är en riktig körmaskin med mycket känslig styrning. Motorn på 2,5 liter och 170 hästkrafter har gott om effekt och samtidigt fin och mjuk gång. Motorljudet är en fröjd för var motoröra. Bränsleförbrukningen är förhållandevis låg, även i hög fart. Vid testkörning mättes 523i till 9,8 liter per 100 kilometer. Det är lätt att hitta en bra körställning tack vare god justeringsmån på stol och ratt, medan det lågt placerade och djupt skålade baksätet bäst lämpar sig för två personer. Bagageutrymme är inte litet men lucköppningen är snål, vilket gör det svårt att få in stora saker.
Motorn på 2,4 liter och 165 hästkrafter är kultiverad med mjuk fin gång och bra klipp i övre varvtalsregistret. Men med full last saknas kraft på lägre varv. Körställningen är bra, inställningsmöjligheterna goda. Stolarna är hårda men bekväma liksom hos BMW. Baksätet har gott om plats för benen men dynan är lågt placerad. Bagagutrymmet är något större än hos BMW liksom lucköppningen, men det finns rymligare konkurrenter. Är du ute efter en rymlig kombi är Audi bättre än BMW. Chassisättningarna skiljer bilarna rejält åt, Audi är mjuk men något struttig bak medan BMW är betydligt stramare men trots det ändå komfortabel. BMW har funnits fyra år på marknaden och Audi i två. Ingen av de båda visar upp några alarmerande brister, men många bilar i denna klass har ofta gått långt och hårt vilket givetvis sliter på materialet. En ordentlig genomgång av bilen hos till exempel Motormännen är att rekommendera. På BMW är kärvande bakbromsar ett ofta återkommande fel och det beror på att bakbromsarna inte behöver ansträngas ofta, vilket ger rosten möjlighet att få fäste. Glapp i bakvagnen är annars det som oftast drabbar 5-serien. Både bussningar och leder slits och får bytas för att bilen ska behålla sina fina köregenskaper. Flera verkstäder vittnar annars om att 5-serien klarat sig ovanligt bra från fel och brister, men många varnar också för misskötta långmilare. Reservdelarna är dyra liksom reparationer. En billig långmilare kan visa sig bli ett dyrt köp. Fristående verkstäder har svårt att reparera bilarna eftersom mängder av specialverktyg behövs, vilket gör att kunden är beroende av märkesverkstaden. Audi A6 av senaste modell har bara funnits drygt två år på marknaden och den verkar hålla bra. Kärvande bromsar är vanligt både fram och bak, men framför allt bak. Oljeläckage från motorn förekommer, men är inte speciellt vanligt. Även Audi har problem med glappande bussningar i bakvagnen men också i framvagnen. Dock är problemen inte lika stora som i den gamla modellen. Ett inte fullt så allvarligt men irriterande problem är krånglande bakluckelås, vilket är vanligt förekommande. Ekonomiskt skiljer det inte speciellt mycket mellan bilarna . Räknar man inte in kapitalkostnaden är BMW något billigare än Audi, med en totalkostnad på 4 385 kronor i månaden mot 4 444 kronor för Audi. Skillnaden beror främst på lägre bränsleförbrukning men också på det faktum att BMW har fri service i tre år från att den är ny. Räknar man på en äldre BMW där den fria servicetiden har gått ut blir resultatet det omvända. BMW 523i vinner detta test med minsta möjliga marginal. Lägre bränsleförbrukning, bättre motor och härligare vägegenskaper. Audi A6 förlorar på högre buller och bränsleförbrukning, men får plus för tryggare köregenskaper och bättre baksäte. Men eftersom skillnaderna är små och båda bilarna mycket bra kan man gott låta hjärtat avgöra. Den som vill köpa sin bil något billigare har stor chans att hitta rätt bil i Tyskland, men prisskillnaden är inte längre speciellt stor mot en svensksåld och andrahandsvärdet är lägre . Tipset för spekulanten är därför att först och främst leta efter bil i Sverige och då gärna en svensksåld bil med få mil och mycket utrustning. Jämför sedan det priset med vad du kan hitta i till exempel Tyskland och väg sedan för och nackdelar. Bra sajter hittar du på begprislistornas sidor i detta nummer. Text: Johan Westerberg Foto: Peter Gunnars
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||