Importerade favoriter
BEGBILEN
Audi A6 2,4
eller
BMW 523i
auto motor & sport
Augusti 2000
Få bilar är så populära att importera begagnade som Audi A6 och BMW 5-serie. Men se upp med slitna långmilare. Reservdelar och reparationer är dyra.
  Försök byta in en Audi A6 eller en BMW 5-serie av förra modellen hos en seriös handlare och du lär få nekande svar hos de allra flesta.
  I fall du lyckas kan du vara säker på att budet är betydligt lägre än vad du själv har gett för bilen. Saknar bilen vagnbok kan du vara bombsäker på att svaret blir nej.
1.Framvagnsbussningar
På långmilare kan framvagnsbussningarna börja glappa.
2.
Oljeläckage
Läckage från motor förekommer.
3.
Bakvagnen
Glapp i bakvagnen är vanligt förekommande.
4.
Bromsar
Bromsarna kärvar ganska ofta både fram och bak, med följd av att bromsarna ligger an.

  

1.Läckande kylare
BMW 5-serie har problem med läckande kylarvatten, ett litet fel som kan få dyrbara följder om det inte uppmärksammas i tid.
2.Bussningar och leder bak
Bakvagnen kan börja glappa.
3.Bakvagnen
Glapp i bussningar förekommer ganska ofta på BMW 5-serien.
4.Kärvande bromsar
Att bromsoken bak kärvar är ett vanligt fel

  Skulle du i alla fall få ett jakande svar är du troligen i händerna på någon mindre nogräknad handlare, och priset du blir erbjuden är förmodligen lågt.
  Dessutom är det stor risk att bilen du ska byta till dig inte heller har justa papper.
  Anledningen till tveksamheten inför så fina bilar som Audi A6 och BMW 5-serie är givetvis att det har privat-importerats så många exemplar att marknaden är mättad. Och många är rädda för att importbilar är mätarfuskade och sämre behandlade än svensksålda exemplar.
  Denna oro hos allmänheten gör att också fina välskötta bilar blir svåra att sälja. Det är tråkigt för den som ska sälja men för en spekulant är det guldläge.
  De senaste årgångarna av de tilltänkta bilarna är inte riktigt lika kalla, ännu. Dessutom är de båda modellerna bland det absolut bästa som går att köpa i klassen, vilket gör bilarna mycket intressanta.
  Få bilar har lika hög kvalitetskänsla som Audi A6 och BMW 5-serien. Stäng en dörr, kläm på ratten eller låt ögonen svepa över alla detaljer. Den som inte blir imponerad kör troligen Audi A8, BMW 7-serie eller Mercedes S-klass.
  BMW 523i är en riktig körmaskin med mycket känslig styrning. Motorn på 2,5 liter och 170 hästkrafter har gott om effekt och samtidigt fin och mjuk gång. Motorljudet är en fröjd för var motoröra. Bränsleförbrukningen är förhållandevis låg, även i hög fart. Vid testkörning mättes 523i till 9,8 liter per 100 kilometer.
  Det är lätt att hitta en bra körställning tack vare god justeringsmån på stol och ratt, medan det lågt placerade och djupt skålade baksätet bäst lämpar sig för två personer. Bagageutrymme är inte litet men lucköppningen är snål, vilket gör det svårt att få in stora saker.
De vanligaste felen
Felen, rosten,
säkerheten
Kärvande bakbromsar drabbar både BMW 5-serien och Audi A6.
Avgassystem är förbrukningsvara men reservdelarna till Audi är elva procent billigare än till BMW

Oljeläckage från motorn och elektronikfei i Audi.

BMW
Kylaren börjar ibland läcka, vilket kan bli kostsamt.
BMW
Glappande bussningar och spindelleder förekommer i bakvagnen.

  Audi A6 är främst mycket stabil på vägen och har en bra styrning, men passar bättre för snabb motorvägskörning än smala krokiga landsvägar.
  Motorn på 2,4 liter och 165 hästkrafter är kultiverad med mjuk fin gång och bra klipp i övre varvtalsregistret. Men med full last saknas kraft på lägre varv.
  Körställningen är bra, inställningsmöjligheterna goda. Stolarna är hårda men bekväma liksom hos BMW. Baksätet har gott om plats för benen men dynan är lågt placerad. Bagagutrymmet är något större än hos BMW liksom lucköppningen, men det finns rymligare konkurrenter.
  Är du ute efter en rymlig kombi är Audi bättre än BMW.
  Chassisättningarna skiljer bilarna rejält åt, Audi är mjuk men något struttig bak medan BMW är betydligt stramare men trots det ändå komfortabel.
  BMW har funnits fyra år på marknaden och Audi i två. Ingen av de båda visar upp några alarmerande brister, men många bilar i denna klass har ofta gått långt och hårt vilket givetvis sliter på materialet. En ordentlig genomgång av bilen hos till exempel Motormännen är att rekommendera.
  På BMW är kärvande bakbromsar ett ofta återkommande fel och det beror på att bakbromsarna inte behöver ansträngas ofta, vilket ger rosten möjlighet att få fäste. Glapp i bakvagnen är annars det som oftast drabbar 5-serien. Både bussningar och leder slits och får bytas för att bilen ska behålla sina fina köregenskaper. Flera verkstäder vittnar annars om att 5-serien klarat sig ovanligt bra från fel och brister, men många varnar också för misskötta långmilare.
  Reservdelarna är dyra liksom reparationer. En billig långmilare kan visa sig bli ett dyrt köp.
  Fristående verkstäder har svårt att reparera bilarna eftersom mängder av specialverktyg behövs, vilket gör att kunden är beroende av märkesverkstaden.
  Audi A6 av senaste modell har bara funnits drygt två år på marknaden och den verkar hålla bra.
  Kärvande bromsar är vanligt både fram och bak, men framför allt bak. Oljeläckage från motorn förekommer, men är inte speciellt vanligt.
  Även Audi har problem med glappande bussningar i bakvagnen men också i framvagnen. Dock är problemen inte lika stora som i den gamla modellen.
  Ett inte fullt så allvarligt men irriterande problem är krånglande bakluckelås, vilket är vanligt förekommande.
  Ekonomiskt skiljer det inte speciellt mycket mellan bilarna . Räknar man inte in kapitalkostnaden är BMW något billigare än Audi, med en totalkostnad på 4 385 kronor i månaden mot 4 444 kronor för Audi.
  Skillnaden beror främst på lägre bränsleförbrukning men också på det faktum att BMW har fri service i tre år från att den är ny.
  Räknar man på en äldre BMW där den fria servicetiden har gått ut blir resultatet det omvända.
  BMW 523i vinner detta test med minsta möjliga marginal. Lägre bränsleförbrukning, bättre motor och härligare vägegenskaper.
  Audi A6 förlorar på högre buller och bränsleförbrukning, men får plus för tryggare köregenskaper och bättre baksäte.
  Men eftersom skillnaderna är små och båda bilarna mycket bra kan man gott låta hjärtat avgöra.
  Den som vill köpa sin bil något billigare har stor chans att hitta rätt bil i Tyskland, men prisskillnaden är inte längre speciellt stor mot en svensksåld och andrahandsvärdet är lägre .
  Tipset för spekulanten är därför att först och främst leta efter bil i Sverige och då gärna en svensksåld bil med få mil och mycket utrustning.
  Jämför sedan det priset med vad du kan hitta i till exempel Tyskland och väg sedan för och nackdelar. Bra sajter hittar du på begprislistornas sidor i detta nummer.
Text: Johan Westerberg
Foto: Peter Gunnars


Audi A6 ligger något lägre i pris än BMW 5-serien
Årsmodell
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
Audi A6 2,4
-
-
-
-
-
-
178
BMW 523i
-
-
-
-
167
179
198
Bilar i gott skick som rullat ca 2 000 mil/år, till salu hos MRF-handeln. Skick, service och miltal betyder mer än årsmodell.

BMW vinner på körglädje
 
Audi A6 2,4
BMW 523i
Motor
V6/2 393
R6/2 494
Effekt hk vid r/min
165 vid 6 000
170 vid 5 500
Max vrid Nm vid r/min
230 vid 3 200
245 vid 3 500
Tjänstevikt/maxlast kg
1 560/450
1 495/460
Längd/bredd/höjd mm
4 796
4 780
Bredd mm
1 810
1 800
Höjd mm
1 450
1 445
Acceleration s 0–100 km/h
8,9
8,5
Bromssträcka m 100-0 km/h
39,0
39,0
Elasticitet 80-120 km/h 5:an s
13,1
14,8
Buller 100 km7h dbA
66
64
Testförbrukning l/100 km
10,8
9,8
Audi är billigare
Begpris årsmodell 1998
178 000:-
198 000:-
Värde om 4 år
120 000:-
130 000:-
Värdeminskning år 1)
14 500:-(8,2%)
17 000:-(8,6%)
Reservdelspaket 2)
27 880:-
31 297:-
Totalkostnad månad 3)
4 444:-
4 385:-
Fotnot: 1) Enligt bilhandlarpanel utslaget på 4 år 8 000 mil. 2) Urval av reservdelar och jobb. 3) Skatt, försäkring, bränsle, olja, däck, service, delar och värdeminskning.

1. BMW 523i
* * * * *
Mycket fin drivlina, mycket hög kvalitetskänsla, låg bullernivå
Lågt placerat baksäte, högre inköpspris än Audi, något tungfotad på dålig väg.
Snäppet före Audi, rätt val för den som gillar att köra bil.

2. Audi A6 2,4
* * * *
Mjuk fin motor, stabila köregenskaper, kvalitetskänsla, låg bullernivå.

Något mjuk fjädring, speciellt med full last, låg sitthöjd bak, vridmoment på låga varv.

Välj gärna Quattromodellen med ännu bättre komfort och stabilare köregenskaper.

BMW är mycket EQ
  Audi A6 2,4 BMW 523i
EQ
4
5
Körglädje
3
4
Komfort
4
4
Motor/V-låda
4
5
Kvalitetskänsla
5
5
Image
4
5
Formgivning
5
4
IQ
4
4
Ekonomi
3
3
Säkerhet
4
4
Utrymmen
4
3
Rost
5
5
Vägegenskaper
4
4
Driftssäkerhet
4
4