Fjärde BMW-femman är här. Bättre än förra generationen? Vi har kört och mätt oss fram efter svaret i den 170 hästar starka 523i. Det är få biltillverkare som lyckas lika bra med design som BMW, och hur delad smaken än kan vara så finns det ingen riktigt ful BMW på marknaden just nu. Rent
optiskt ligger den nya femman rätt i tiden, med rena nittiotalslinjer.
Därmed är modellen också ett påtagligt bevis för
att god aerodynamik inte måste resultera i förutsägbara
former. Luftmotståndet hos den testade 523i är låga Cw
0,28. Om den är riktigt vacker i klassisk betydelse är svårare
att säga, men att den väcker uppseende och intresse råder
det inget tvivel om.För kännare imponeras framförallt av hur BMW lyckats förlänga karossen med 5,5 centimeter utan att resultatet ser klumpigare ut jämfört med föregångaren. När man har tagit plats på det välformade sätet med den angenäma textilklädseln försvinner däremot alla nya intryck. Härinne är allt precis som vanligt igen, rak BMW-standard. Varken instrument, reglage eller ratt utstrålar några nya budskap, inte heller den elektriska manövreringen av stolinställningen.
Intrycket ger mer 3-serie än 7-serie Längdtillskottet har tillsammans med större bredd och aningen mera höjd (49 respektive 23 millimeter) gett litet mera innerutrymme än hos föregångaren. Mycket är det förstås inte men baksätespassagerarna har fått mer plats för benen. Plats finns, men vagnen känns inte rymligt stor. Det subjektiva intrycket är att den befinner sig närmare 3-serien än 7-serien. Det gäller också för bagage-utrymmet som sväljer 460 liter, vilket är stort, men inte gigantiskt. Den som vill kan få fällbart baksäte och genomlastning, men det kostar extra. Den nya karossen döljer sina hörn för föraren, både fram och bak. Vid fickparkering gäller det alltså att hålla tungan rätt i mun och då spelar givetvis den aktningsvärda längden av 4,77 meter en viss roll.
Det låga vindbruset också i höga farter är ännu en faktor som kan räknas in i kolumnen för kvalitet. Även i 200 km/h kan man utan problem lyssna på radio eller, om man vill, föra ett samtal med passagerarna. Ett minus är att dörrarna som på 7-serien kräver en del muskelstyrka för att stängas ordentligt. Men BMW:s starkaste kort är fortfarande körglädje. Det första man tänker på är förstås motorn men hos nya 5-serien bidrar framförallt chassit till den dynamiska åkglädjen. Framaxeln med dubbla tvärstag och den multilinkbakaxel som först kom på 7-serien är till största delen tillverkad av aluminium. Det är Münchens svar på Audis aluminiumkaross och betyder faktiskt en viktbesparing på 60 kilo! Komfort eller trafikintensitet Men det är på vägen, inte på vågen, som fördelarna märks. Samspelet mellan fjädring och styrning uppnår här en högre dimension och vi har svårigheter att bestämma oss för om det är komforten eller vägegenskaperna som vunnit mest.
Eftersom hjulupphängningarna räknas till den ofjädrade vikten blir givetvis en viktminskning hos dessa delar viktig för komforten. BMW 523i visar att det finns stora möjligheter för utveckling just på det området: Vagnen sväljer även mycket små ojämnheter, som ju annars tillhör de största problemen för fjädringstekniker. Känsligheten är utpräglad och inte ens avloppslock tränger längre in än till förarens öron. Men det är bara ena sidan av medaljen. Lika komfortabel som den är, lika avancerad är vagnen när det gäller körsäkerhet. Styrprecisionen är förstklassig, liksom bromsarna. Och den som gärna kör lite hårdare i kurvor inser snabbt vad BMW menar med körglädje. Lätt, utan ansträngning, gasar man genom även avancerade kurvsekvenser i ett tempo som vagnen faktiskt inbjuder till. Om man tar i, kan man hänga med sportvagnar. Säkerhetsutrustningen håller hög nivå, inte minst tack vare antispinnsystemet som hindrar den 170 hästkrafter starka bilen från att glida ut med bakdelen i oväntade situationer.
Inte mycket att klaga på Det finns inte mycket att klanka på hos den "nya" sexan. Duktig acceleration (0-100 km/h på 8,2 sekunder) men också ett vettigt vridmoment illustrerar det som föraren spontant upplever under körning: motorglädje. Inte bara ljudet ur avgasröret utan också den exakta växelföringen är bidragande faktorer, även om växelspaken delvis störs av mittkonsolens placering. Att det är teknik man hanterar glömmer föraren inte en sekund. Samtidigt håller sig bensinförbrukningen på en hyggligt låg nivå, blandad körning under testet ligger under en liter milen. Och priset - 285 000 kronor - är inte ens i klass med en fyrcylindrig Mercedes E-Klass, och faktiskt bara 32 000 mer än den lika starka Volvo 850 GLT. Det är en skillnad som mer än väl motiveras av BMW:s märkbart högre kvalitetsnivå. Och var finns då de negativa sidorna? Att det redan är leveranstider på ett halvår!
|