Adrenalinstinn aristokrat
PROVKÖRNING:
BMW 540i
Juli 1996
BMW 540i är bilen som gapar efter mycket och sväljer hela stycket. Precis som syskonen har den alla de förföriska fördelar som den nya 5-serien lovordats för och en hel del till.
En dräpare i kostym och slips. BMW 540i är snabbare än snälltåget och man färdas i första klass hela vägen. Med steptroniclåda finns möjligheten att välja den körstil som passar bäst. V8:an är ett under av kultiverad kraft.
   En bra bil har blivit ännu bättre. I våra snabbfakta är det inte på många punkter som bilen brister i respekt.
  Nya femman har lånat en del från 7-serien - bland annat bakaxeln. Men i 540i är lånet mer omfattande. Bland annat styrningen (snäckväxel) som ger mindre kontakt med vägen jämfört med övriga femmors kuggstång.
  Hjulupphängningarna har förstärkningar i form av samma stålvagga i framhjuls-
upphängningen som sitter i 7-serien. Detta för att klara av den tunga V8:an som är på närmare 4,4 liter, jämfört med den gamla modellens dryga 3,9 liter.
  Motorstyrkan ligger kvar på 286 hk. Det stora lyftet finns i vridmomentkurvan. Imponerande 420 Nm vid 3 900 r/min jämfört med 400 Nm vid 4 500 r/min.
  Detta märks i en mycket jämnare resursfördelning över registret. Men för att fullt ut kunna njuta av kraften krävs att man blir vän med den smarta men något arbetskrävande femstegade steptronic-automaten.


Många alternativa körsätt
Lådan har tre olika program. Drive, sportläge och "manuell" steptronic. Det är hanterandet av växelspaken som ger föraren möjlighet att välja den karaktär som passar. Vid drive-körning känns bilen nästan symbiotiskt besläktad med den pompösa 7-serien. Limousinkänslan är påtaglig. Men vid en hastig omkörningssituation i landsvägslunk finns inte tillräckligt med pulver för en säker och snabb manöver.
MOTOR
V8. Slagvolym 4 398 cm3. Effekt 210 kW (286 hk) vid 5 700 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 3 900 r/min.

PRESTANDA
Toppfart 250 km/h

ACCELERATION
0-100 km/h 7,7 s
0-120 km/h 10,2 s
0-160 km/h 16,5 s

BULLER dB(A)
vid 100 km/h 64
vid 130 km/h 68
vid 160 km/h 72

BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Testförbrukning 13,3 liter/100 km

PRIS
510 000 kronor
  Två alternativ finns. Det mest naturliga är kick-down vilket från ett lågt varvtal på femmans växel oftast känns som ett abrubt ingrepp som stör flytet i körningen.
  Det andra är att växla ner genom att lägga i sportläget. Att köra konstant på s-läge gör plötsligt 540i till en bil som svarar mycket bättre på kommando. Vid aktiv körning är det rätt, men ute på motorvägsrakorna måste D-läget i igen. Femmans växel är nämligen otillgänglig på sportläget och i jämn hög fart blir det tröttsamt att åka på fyran.
  Det tredje alternativet är "manuell" växling. Med den tekniken blir 540i något som för tanken till bokstaven M i BMW:s alfabete. Här krävs det koll på varvtalet. Nålen når kusligt snabbt fram till rödstreckat och ett annalkande effektbortfall styrt av varvtalsregulatorn.
  Tre bilar i en alltså. Men det kräver också att man är tre förare i en.
  Det är stor risk för att man i längden hemfaller åt den mer komfortinriktade sidan. Men den som slöat till bakom ratten kan koppla ur antispinnfunktionen. Då framträder en fjärde karaktär - råskinnet.
  Priset är högt för denna njutningsmaskin. En 528i kostar 160 000 kronor mindre. Prestanda är i stora drag likvärdiga och 540i drar 2,6 deciliter mer per mil.

Willy Priske
SNABBFAKTA BMW 540i
KAROSS ****
+
Mycket hög byggkvalitet, vridstyv, funktionell inredning.
-
Dåligt benutrymme i baksätet vid fullt tillbakaskjutna framstolar, trångt bakre insteg.
KOMFORT *****
+
Förstklassig fjädringskomfort, låg ljudnivå genom hela fartregistret, effektiv klimatanläggning.
-
Något svårdisponerat bagage-utrymme, dålig mittplatskomfort i baksäktet.
DRIVNING ****
+
Kultiverad motor, imponerande registerkaraktär, intelligent växellåda.
-
Svarar svagt på gaspådrag i driveläge, abrubt ingrepp vid kick-down på driveläge, femte växeln låst vid körning på lådans S-läge.
KÖREGENSKAPER *****
+
Balanserad och riktningsstabil genom hela fartregistret, konsekvent uppförande, väl fungerande stabilitets-(urkopplingsbar) och tractionkontroll, suveräna bromsar.
-
I vissa lägen förrädiskt dämpad kommunikation mellan förare och vägunderlag.
SÄKERHET/MILJÖ ****
+
Dubbla krockkuddar, låsningafria bromsar, antispinn, trepunktsbälten bak, bältessträckare fram, sidokrockkuddar tillval, återvinningsbar plast, effektiv avgasrening.
-
Hög bränsleförbrukning.
EKONOMI ***
+
Mycket bil för pengarna, bra service- och garantivillkor.
-
Hög bränsleförbrukning, högt inköpspris lika med hög kapitalkostnad och stort värdefall i kronor räknat, relativt dyr försäkring.