Adrenalinstinn
aristokrat
Nya femman har lånat en del från 7-serien - bland annat bakaxeln. Men i 540i är lånet mer omfattande. Bland annat styrningen (snäckväxel) som ger mindre kontakt med vägen jämfört med övriga femmors kuggstång. Hjulupphängningarna har förstärkningar i form av samma stålvagga i framhjuls- upphängningen som sitter i 7-serien. Detta för att klara av den tunga V8:an som är på närmare 4,4 liter, jämfört med den gamla modellens dryga 3,9 liter. Motorstyrkan ligger kvar på 286 hk. Det stora lyftet finns i vridmomentkurvan. Imponerande 420 Nm vid 3 900 r/min jämfört med 400 Nm vid 4 500 r/min. Detta märks i en mycket jämnare resursfördelning över registret. Men för att fullt ut kunna njuta av kraften krävs att man blir vän med den smarta men något arbetskrävande femstegade steptronic-automaten. Många alternativa körsätt Lådan har tre olika program. Drive, sportläge och "manuell" steptronic. Det är hanterandet av växelspaken som ger föraren möjlighet att välja den karaktär som passar. Vid drive-körning känns bilen nästan symbiotiskt besläktad med den pompösa 7-serien. Limousinkänslan är påtaglig. Men vid en hastig omkörningssituation i landsvägslunk finns inte tillräckligt med pulver för en säker och snabb manöver.
Det andra är att växla ner genom att lägga i sportläget. Att köra konstant på s-läge gör plötsligt 540i till en bil som svarar mycket bättre på kommando. Vid aktiv körning är det rätt, men ute på motorvägsrakorna måste D-läget i igen. Femmans växel är nämligen otillgänglig på sportläget och i jämn hög fart blir det tröttsamt att åka på fyran. Det tredje alternativet är "manuell" växling. Med den tekniken blir 540i något som för tanken till bokstaven M i BMW:s alfabete. Här krävs det koll på varvtalet. Nålen når kusligt snabbt fram till rödstreckat och ett annalkande effektbortfall styrt av varvtalsregulatorn. Tre bilar i en alltså. Men det kräver också att man är tre förare i en. Det är stor risk för att man i längden hemfaller åt den mer komfortinriktade sidan. Men den som slöat till bakom ratten kan koppla ur antispinnfunktionen. Då framträder en fjärde karaktär - råskinnet. Priset är högt för denna njutningsmaskin. En 528i kostar 160 000 kronor mindre. Prestanda är i stora drag likvärdiga och 540i drar 2,6 deciliter mer per mil.
Willy Priske
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||