TEST:
BMW mot Volvo
Mars 1997
Easy Riders
I USA jämför sig Volvo gärna med BMW i reklam-sammanhang. Vi jämför nya Volvo S70 med BMW 5-serie på journalistiska grunder. GLT mot 520i, T-5 mot 523i. Vilken är in i Norden bäst?
  Förändrad på 1 800 punkter. Volvo S70 - förvånansvärt ny, hävdar Volvo om nya modellen.
Den kostar 3 000 kronor mer än motsvarande version av Volvo 850 som den ersätter och är förbättrad i åtminstone samma grad; merkostnaden är helt enkelt motiverad.
  På detaljnivå är förändringarna säkert de 1 800 som Volvo säger. Det blir så många när man räknar varje skruv.
  
För oss användare räcker det om vi kan räkna till fyra. Ny front, ny akter, ny inredning och en kraftigare dörrstolpe är vad de 1 800 förändringarna åstadkommit för ögat.
  BMW:s 5-serie är vad den varit sedan introduktionen för ett och ett halvt år sedan. Alltså en genuint välbyggd bil.
  Nu kommer 520i med tvåliters sexa på 150 hk. Motorn är gjuten i aluminium och har förnämlig gångkultur. Svagheten finns på låga varv. Dessutom går 5-serien så tyst att fartresurserna kamoufleras på ett mycket effektivt sätt. Det subjektiva intrycket av trötthet stämmer inte överens med testresultaten. 0-100 km/h går på 9,9 sekunder och att
toppfarten är imponerande 220 km/h.

Interiören i BMW 5-serie är rymlig och bekväm för både förare och passagerare. Med rökfärgade träpaneler, svart plast och grå klädsel är den diskret, nästan dyster.
En mer välkomnande Volvointeriör än S70 har inte setts sedan P1800:s dagar. Funktionell layout, påkostade material och marknadens bästa stolar.
Sex olika motoralternativ till Volvo!
  Volvo S70-program innehåller sex olika motoralternativ. Tag ett djupt andetag och studera följande: 2,0-liters tvåventils med 126 hk, 2,5-liters tvåventils med 144 hk, 2,5-liters fyrventils med 170 hk i GLT, 2,5-liters fyrventils lättrycks-turbo med 190 hk i AWD, 2,3-liters fyrventils högtrycksturbo med 240 hk i T-5 och slutligen 2,5-liters tvåventils turbodiesel med 140 hk i TDI-modellen. Priserna börjar på 207 000 kr.
  
BMW:s motorprogram i 5-serien innehåller fyra raka sexor; 2-liters 520i med 150 hk, 2,5-liters 523i med 170 hk, 2,8-liters 528i med 193 hk samt 2,5-liters turbodieseln 525 tds med 143 hk. Dessutom finns V8:an BMW 540i med 286 hk.
  279 000 kronor räcker till den starkaste Volvo S70-modellen, T-5 med 240 hk, medan samma belopp på ett par tusenlappar när löser ut en BMW 523i med 170 hk. Ett delikat val som är långt ifrån givet; 245 km/h snabb och busig Volvo eller 228 km/h tyst och komfortabel BMW?

BMW större men inte rymligare
BMW 523i är ett nummer större än den välförpackade Volvo S70. Längsmonterad motor och bakhjulsdrift tar större plats än tvärställd maskin och framhjulsdrift. Men kupéutrymmet är jämförbart liksom bagageutrymmet.
  
Däremot är Volvons bagageutrymme mer flexibelt eftersom baksätet är delbart och fällbart. Dito kostar 5 741 kr extra i BMW:n.
  Kupén i Volvo S70 är helt ny. Föraren bjuds ingen dålig vy; Volvokantigheten är ersatt med subtil finess i S70. Materialen är påkostade och instrumentbrädan är både snygg och funktionell. Stolarna är nya och något av de skönare man kan placera sin bakdel i.Tillsammans med en härlig körställning är Volvo S70 en perfekt långfärdskamrat - i det avseendet.

Duellen mellan BMW och Volvo fortsätter här