Godsvagnarna
Det vilar en dov stämning över det ödsliga spårområdet nere vid kanten av Värtahamnen när jag med släckta lyktor låter den tunga BMW:n glida in bakom det förfallna järnvägsmagasinet. Gruset knastrar torrt under de breda Pirellidäcken - P 6000, byggda för att klara farter upp till 240 km/h. Jag rullar på tomgång fram till järnvägsövergången och svänger in mellan de två parallella spåren som förlorar sig in i en igenvuxen tunnel några hundra meter längre bort. Så stannar jag och vrider av tändningen. Ett svagt sus hörs från klimatanläggningen innan allt blir tyst - olycksbådande tyst... Långsamt, nästan som i slow motion, slår jag eld på en Camel utan, låter det första djupa blosset leta sig ner i lungorna och tittar på min Tag Heuerklocka - halv fyra. Rätt tid, men är det verkligen rätt plats? Så plötsligt, som från intet, dyker den välbekanta V90-fronten upp i backspegeln. Gestalten bakom ratten är också välbekant. Det är Mattchof. Som vanligt har han sina slitna hornbågade armé-Raybans hängande över den breda näsroten.
Det var då han hade börjat frilansa. Nu var han i uranbranschen och det var hans team som hade layoutat hela den här operationen. Leverans i gryningen. Med snabbgående motorbåt från Riga... Så väcks jag abrupt ur mina funderingar av att det skrapar till i den bärbara komradion: "Sätt på dimljusen så blir det lite schysst blänk i rälsen". Det är vår fotograf Roger Schederin som har jagat upp både Mattias Persson och undertecknad i svinottan för att få till några fräna kort på de båda testvagnarna. Något han ska få igen för vid lämpligt tillfälle. Det är inga problem att få fantasin att flöda ymnigt nere vid Värtahamnen i ett folktomt Stockholm vid den här tiden på morgonen. Framför allt inte i två bilar som dessa. Rikligast flödar den i BMW:s nya 528 Touring. En kombi som är svår att matcha. Vår tanke är ändå att Volvos värsta V90 med 204 hästars sexa ska ha något att sätta emot. Med tanke på att BMW:n är precis nybakad, att V90 har sina rötter i gamla 760 och att grundpriset skiljer 82 000 kronor är det lite som att jämföra äpplen och päron. Men i övrigt spelar bilarna i ungefär samma division. Två stora hästkraftstinna statuskombis som sväljer rejält med last. |