DUELLTEST:
BMW 3-serie möter
BMW 5-serie
Körglädjen och kompetensen
BMW:s senaste drag är att erbjuda samma mått av lyx och prestanda i alla storleksklasser. Resultatet är att prisskillnaderna är relativt små. Varför skall du köpa nya mellanklasstrean istället för den större, förträffliga femman?

Foto: PETER GUNNARS

  
Fikapaus utanför Jönköping en tidig vårdag i april, detta nådens år 1998.
  Vårt testlag plirar ut genom de fuktiga rutorna mot två mycket karaktäristiska BMW-fronter.
Så här mycket större är 5-serien än 3-serien: (alla mått i millimeter)

Längd: +304
Bredd: +61
Höjd: +20
Axelavstånd: +105
Max/min benutrymme fram -10/-20
Max/min benutrymme bak: +35/+40
Bredd axelhöjd i framsäte:+40
Bredd axelhöjd i baksäte: +20
Takhöjd i framsäte: +5
Takhöjd i baksäte: +10
Bagagevolym:+20 liter.

Kommentar: 5-seriens betydligt större mått utvändigt reflekteras bara måttligt invändigt. Mest märkbar är den invändiga bredden i framsätet och benutrymmet bak. Observera att skjutmånen i 5-serien är generösare framåt mot ratten, men något kortare bakåt, därav minussiffrorna för framsätet.
  Båda med tvådelad grill, dubbla par strålkastare bakom gemensamma glas, kraftigt markerade huvveck och en allmänt aggressiv uppsyn.
  Sublima särdrag finns i treans markeringar av strålkastarnas undersidor och i femmans strängt neddragna ögonlock.
  Men den uniforma märkesidentiteten går djupare än så.
  Hela BMW:s unika körupplevelse, som har sitt ursprung i de responsiva motorerna, de finstämda transmissionerna, de känsliga hjulupphängningarna, den fina viktfördelningen, bakhjulsdriften och den speciella arkitekturen runt förarplatsen går som en röd tråd genom båda bilarna.
  Efter några timmars transportarbete längs våra huvudleder är det faktiskt inte helt lätt att hålla isär körupplevelsen mellan stor- och lillebror.
  Det åtgår en del analys och petande i detaljer för att hitta skillnader.
  Den mest uppenbara skillnaden är att femman har bättre fjädringskomfort och är avgjort tystare invändigt, inte minst i riktigt hög fart. Treans kaross brusar mer och i riktigt hög fart håller inte sidorutorna tätt – en uppenbar kvalitetsmiss.
  Men föraren i trean kompenseras av ett intressantare jobb. Bilen ger mer information till ratt och ryggslut och reagerar kvickare på förarens kommando. Femman är också mer sidvindskänslig än den kompaktare trean.
  Femman erbjuder några centimeter av extra luft invändigt mellan de åkande, men är också murrigare färgstämd och har en instrumentpanel som skjuter in mer i kupén.
  Nya trean har vuxit invändigt jämfört med gamla trean, och är nu en bil som ledigt och tryggt transporterar fyra vuxna även på långa etapper. Den femte får inte blott sitta ganska trångt, denne får hålla till godo med midjebälte och kommer inte i åtnjutande av en enda av de åtta krockkuddar bilen kan utrustas med, varav sex fram är standard.
BMW 328i går snabbare och med mindre krängning genom en undanmanöver med full last (425 kg), men bryter ut giftigare med bakvagnen än femman när gränsen överskrids.
BMW 523i med 460 kg ombord är långsammare och kränger mer, men varnar också tydligare när bakvagnen ger sig iväg. Antispinnsystemet hjälper till att kväva sladden.
  Skillnaden i motorkaraktär och prestanda mellan de prismässigt jämförbara modellerna 523i och 328i, våra referensvagnar i detta test, är inte tillräckligt stora för att de skall vara avgörande. 328:ans mer sofistikerade ventilstyrning och övertag i volym (2,8 mot 2,5 liter) ger den bättre ork på höga växlar, men i maximala termer är skillnaderna ändå överraskande små. 328i vinner en halv sekund på sprinten till 100 km/h och drygt tio knyck i toppfart.
  Förklaringen är naturligtvis att den nya, välväxta trean också har tjocknat till: 328i är bara 25 kg lättare än 523i.
  Vi rullar vidare från vårt fikastopp med siktet på ett flygfält som skall sätta BMW-bröderna på nya, svårare prov.
  BMW:s ambition att hålla viktfördelningen jämn mellan axlarna är mycket lovvärt ur kördynamisk synvikel. Baksidan av medaljen med en välbalanserad bil i lätt lastat skick är att den blir baktung med last.


Här fortsätter duelltesten