BMW:s senaste drag är att erbjuda samma mått av lyx och prestanda i alla storleksklasser. Resultatet är att prisskillnaderna är relativt små. Varför skall du köpa nya mellanklasstrean istället för den större, förträffliga femman?
Fikapaus utanför Jönköping en tidig vårdag i april, detta nådens år 1998. Vårt testlag plirar ut genom de fuktiga rutorna mot två mycket karaktäristiska BMW-fronter.
Sublima särdrag finns i treans markeringar av strålkastarnas undersidor och i femmans strängt neddragna ögonlock. Men den uniforma märkesidentiteten går djupare än så. Hela BMW:s unika körupplevelse, som har sitt ursprung i de responsiva motorerna, de finstämda transmissionerna, de känsliga hjulupphängningarna, den fina viktfördelningen, bakhjulsdriften och den speciella arkitekturen runt förarplatsen går som en röd tråd genom båda bilarna. Efter några timmars transportarbete längs våra huvudleder är det faktiskt inte helt lätt att hålla isär körupplevelsen mellan stor- och lillebror. Det åtgår en del analys och petande i detaljer för att hitta skillnader. Den mest uppenbara skillnaden är att femman har bättre fjädringskomfort och är avgjort tystare invändigt, inte minst i riktigt hög fart. Treans kaross brusar mer och i riktigt hög fart håller inte sidorutorna tätt en uppenbar kvalitetsmiss. Men föraren i trean kompenseras av ett intressantare jobb. Bilen ger mer information till ratt och ryggslut och reagerar kvickare på förarens kommando. Femman är också mer sidvindskänslig än den kompaktare trean. Femman erbjuder några centimeter av extra luft invändigt mellan de åkande, men är också murrigare färgstämd och har en instrumentpanel som skjuter in mer i kupén. Nya trean har vuxit invändigt jämfört med gamla trean, och är nu en bil som ledigt och tryggt transporterar fyra vuxna även på långa etapper. Den femte får inte blott sitta ganska trångt, denne får hålla till godo med midjebälte och kommer inte i åtnjutande av en enda av de åtta krockkuddar bilen kan utrustas med, varav sex fram är standard.
Förklaringen är naturligtvis att den nya, välväxta trean också har tjocknat till: 328i är bara 25 kg lättare än 523i. Vi rullar vidare från vårt fikastopp med siktet på ett flygfält som skall sätta BMW-bröderna på nya, svårare prov. BMW:s ambition att hålla viktfördelningen jämn mellan axlarna är mycket lovvärt ur kördynamisk synvikel. Baksidan av medaljen med en välbalanserad bil i lätt lastat skick är att den blir baktung med last. |