Vinter
i paradiset
Hög, ren luft. Minus 30 grader och snön knarrar torrt under hjulen. Det är en vanlig dag i november månad i Lappland, helt nära polcirkeln. Ännu har varken Lucas-Varity, Conti/ITT eller Bosch, världens tre stora underleverantörer av elektroniska körhjälpmedel för bilar som alla testar i dessa trakter, kommit igång med arbetet på allvar. Själva är vi tidiga och arbetar som vanligt på Ice-Track AB:s banor norr om tätorten. Isarna är inte tillräckligt starka för att bära en bil men sjöisar har blivit omoderna. Istället använder vi landbanor med asfaltsbeläggning, som omväxlande konstfryses respektive eluppvärms till önskade förhållanden. Just idag behövs inte någon konstfrysning. Andedräkten fryser redan i höjd med nästippen. Johan och Bengt testar anti-spinn och de låsningsfria bromsarna på split-frictionbanan. Alrik, Thomas, Michael och jag gör väghållningsprover på cirkelbana och undanmanöverprov i konbanan. Alla de stora sexcylindriga vagnarna fungerar i det kalla vädret, men Audis turbo vill inte ge fullt laddtryck till dieselsexan och ett och annat anti-spinn-system faller ur när snön packas undertill. Chryslers klimatautomatik skickar med jämna mellanrum ut svinkalla vindar i kupén, som för att hålla oss vakna. För en mellaneuropé skulle förhållandena klassas som extrema. Delar av bilindustrin går därför över till att begränsa provningen till minus 20 grader fungerar det inte under lägre temperaturer är det bara någon tokig lapp som klagar. För oss svenskar är det självklart att bilen skall klara en rejäl köldknäpp, som även kan slå till i Skåne. Det är därför vi jobbar så ambitiöst med våra vintertester. Sommarförhållanden klarar alla bilar. Men den svenska vintern går vissa bet på. Det har vi sett varje år under våra omfattande vintertester, och det ser vi än en gång i detta test. Två svenskar, tre tyskar och en amerikan. Två dieslar och fyra bensinare. Alla med sexor. Efter en veckas vintertestande visar sig bara tre av sex hålla måttet. Tre faller igenom på anmärkningsvärda sätt under testet. Det hade vi aldrig kunnat se en vacker sommardag. Den svenska vintern är en biltestares bäste vän.
Gunnar Dackevall
|