Kravmaskinerna
Inträdesbiljetten är väl tilltagen och förväntningarna med rätta högt uppskruvade. Med varumärken som BMW, Jaguar och Volvo starkt lysande på huvens framkant har vi all rätt att begära storverk. Om än inte veritabla under. Ty även i riktiga livsnjutarmedel som nya Jaguar S-type V6, den snart fyra år gamla BMW 528i och den blott årsgamla S80 2,9 kan man sitta och bli lite gnällig. "Tusan vad hårda och obekväma stolarna har blivit i Bumsen efter några timmar. Och varför är det så trångt för högerbenet?"
"Detta eviga klonkande över motor-vägsskarvarna det går ju inte att sova i Volvon!" Eller: "Det här lågfrekventa drönet från däcken är verkligen irriterande varför har inte Jaguar lyckats få bort det?" Efter timmar och dagar i en bil växer man in i den men upptäcker också en del irritationsmoment. Sina prislappar till trots. Jaguar S-type kostar i sitt välutrustade Executiveutförande 410 000 kronor, och BMW hamnar i samma utrustningsnivå på 413 000 kronor. Med en S80 2,9 kommer man undan med 365 000 kronor. Men mest upplever man förstås stora portioner av både kör- och inbillar vi oss ägarglädje. Vi skall nu osminkat redovisa bilarnas starka och svaga sidor, efter ett intensivt umgänge med vagnarna under en långhelg på Atlantkusten. Men först en generell reflektion: Det är roligt att konstatera att var och en av dessa vagnar har en så stark och unik identitet. Då menar jag inte bara designmässigt, där Jaggan självklart är retrospektiv, BMW konservativ och Volvo framstår som riktigt progressiv!
Känslan går aldrig förlorad i någon slags produktslimmad enhetsegenskap utan meddelar sig ständigt med markanta vibbar, högt och lågt. Jaggan doftar lika distinkt njutbart invändigt som en Jaguar alltid har gjort, medan BMW som vanligt levererar den unika mekaniska precisionen som gör märket så speciellt. Volvon omger de åkande med den speciella luftighet som tycks vara en livsförutsättning för oss skandinaver. Tre starka personligheter som strängt taget tilltalar tre olika typer av köpare, som kanske inte ens låter sig övertygas av krassa sifferexerciser och objektiva mätresultat. Vi tar ändå risken att gräva ner oss lite mer i myllan. Jaguar har inte gjort en hemlighet av att just BMW:s 5-serie-bil har varit måltavla för S-type. I varje utvecklingsfas har man jämfört, mätt och vägt mot det bayerska precisionsinstrumentet. BMW-femman har utgjort en hög ribba för Jaguar, som inte har haft chansen att starta från vitt papper, utan fick hålla tillgodo med en Lincoln-bottenplatta, en Fordsexa och mängder av komponenter från Fords stora underleverantörer. Släktskapet med Lincoln LS har dock inte kringskurit Jaguar så mycket att man har behövt överge Jaguarfundamentalia som dubbla triangellänkar runt om.
Fjädringen är lite mjukare vald än i BMW och mycket mjukare än i Volvo (om man inte väljer "CATS-fjädringen" med justerbara dämpare och 17-tumshjul för 18 200 kronor då är den hårdare än BMW 528i). Därmed tassar faktiskt S-type aningen känsligare över ojämnheter i låg fart än BMW ett mycket högt betyg. Tyvärr har man samtidigt valt lite för svag returdämpning, vilket gör att Jaggan är ensam om att kunna komma i gungning under hårdkörning. Fjädringsrörelsen på både BMW och Volvo är i bättre kontroll, men baksidan av Volvons spänst är okänslighet för "snabba", tvärgående gupp. BMW och Jaguar är frånsett motorkonfigurationen snarlikt uppbyggda, med motorn placerad relativt långt bak och med tunga komponenter som slutväxel och batteri akteröver. Det betyder att båda bilarna har en viktfördelning nära 50/50, medan den framhjulsdrivna Volvon har en rejäl övervikt på de drivande framhjulen. Men även om balansen i de båda bakhjulsdrivna vagnarna är snarlik så upplevs de ganska olika på vägen.
Volvo S80 är den vagn som både kränger minst och styr in kvickast i svängarna, men dess okänsliga styrning tar bort det mesta av glädjen av det eftersom man har svårt att placera bilen exakt på vägen. BMW erbjuder bäst styrkänsla i trion, men är också den mest tungrattade i lågfart kanske inte den optimala tjejbilen (ursäkta generaliseringen) i det avseendet. Alla tre har stor kapacitet på torrt väglag, medan Volvo först får problem med fästet för drivhjulen när det är blött eller halt. Vi kan starkt rekommendera antisladd-systemen som finns att få till alla tre (priser; se tabell), och som ingalunda förtar körglädjen. Alla tre systemen är optimerade för ett vägvinnade tempo och är inga abrupta av-stängningsmekanismer. Att BMW är en stadig kamrat på autobahn överraskar föga, men faktum är att Volvo är den allra lugnaste att köra i riktigt hög fart. En produkt snarare av det styva chassit och framhjulsdriften än av bästa aerodynamik. Jaguar har utfört ett smärre mirakel när man har lyckats få en bil med så otidsenlig karossform som S-type att bli stabil även i riktigt hög hastighet. Att karossen inte är lika effektiv i vinden märks i första hand på vindbruset, som är märkbart mycket högre än i både viskande BMW och relativt tysta Volvo. Dessutom, och det är mer svårförklarat, så fortplantar sig ett resonansljud i golvet på S-type när den rullar på vissa beläggningstyper. Ett litet men väl så irriterande skönhetsfel vi noterade på två av bilarna som provades.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||