Hårdtest: Få standarbilar klarar upprepade varv på racerbanan utan att däck, bromsar och fjädring svimmar.
Toppfart på Knutstorps raksträcka
Två faktorer dikterar sluthastigheten på raksträckan: Utgångsfarten ur svängen före, och bilens ork. Turbobilarnas kraft gör sig gällande, trots bristande fäste i regnet. 150-hästarsvagnarna i botten.
Acceleration 0-130-0 km/h
Snabbast upp till 130 km/h och till stopp igen: provet är kört i torrt väglag. Alfans spurtstyrka imponerar, eftersom bromsförmågan inte är märkvärdig. 150-hästarsvagnarna, åter, i botten.
Varvtider, Knutstorp, regn
Nej, du ser inte fel! Accord Type R är ingenting annat än sensationell på bana! Tiderna är ett snitt av Fredriks och Mattias varvtider i regnhalka, vilket hjälper till att jämna ut effektskillnaderna.
 
  Så ja, pojkar och flickor. Då var det alltså avgjort. Honda Accord Type-R är värsta sortens caféracer just nu.
  Spring och köp!
  Eller kanske du bör ta dig en extra funderare innan du skiljs från de 265 000 kronor som Accorden betingar.
  Även om du nu har råd att köpa, har du råd att köra också?
  Och klarar bilen dina krav på användbarhet i övrigt?
  Du kör kanske ofta vänner och bekanta bak, vill ha plats för en barnvagn och åka skönt på semesterresan.
  Då skall du kika igenom sortimentet en extra gång.
  Två bilar faller igenom ordentligt när det gäller långfärdskom-forten; Honda och Nissan. Båda är brummiga och obekväma efter ett par timmar bakom ratten.
  Komfort-kungarna heter tveklöst Audi och BMW, men även Alfa och Lexus är sköna att åka i.
  Den som vill kunna lasta stora barnvagnar skall särskilt titta på Saab och Nissan men undvika Alfa och Lexus.
  Behöver du kunna sitta bekvämt bak så är det främst BMW och Volvo som gäller, men undvik Lexus, Audi och Honda.
  Sedan är det ju den lilla delikata frågan om priset är rimligt (vilket egentligen bara din egen ekonomi kan avgöra).
  Gör dock inte misstaget att bara stirra på prislappen, den berättar bara en del av sanningen.
  Vi har (som vanligt) räknat fram milkostnaden, som ger en skillnad på 56 400 kronor på två år och 4 000 mils körning. Vi har också räknat fram ett pris för en välutrustad bil med likvärdig utrustning, vilket förändrar förhållandet inbördes mellan bilarna ytterligare.
  Låt oss göra ett relevant räkneexempel. Du har en inbytesbil som värderas till 100 000 kronor och lånar resten till sex procents ränta. Din marginalskatt är 55 procent. Du köper bilen med den utrustningsnivå vi har specificerat här intill.

Svåra förhållanden! Regnet kom som på beställning, det utjämnar förutsättningarna mellan bilar med olika effekt.
Njae, var det inte lite blötare när jag var ute...? Det var ingen tävling utan ett test, men säg det till de två som krigar om STCC-titeln...
  Då kostar varje mil med respektive vagn följande:
  1. Saab: 58:70,
2. Audi: 53:70
3. Honda: 48:10,
4. Alfa: 46:80,
5. Lexus: 44:40,
6. BMW: 44:00,
7. Volvo: 40:80,
8. Nissan: 38:70
  Så då har du allt underlag på bordet: Fredriks och Mattias ranking av bilarna, testlagets utvärdering av landsvägsegen-skaperna och ekonominissarnas sifferexerciser.
  Nu är det bara att välja.
  Vad vi skulle ha köpt?
  Det finns tre bilar som vi tycker är värda priset.
  Dels Honda Accord Type-R, som är ett riktigt seriöst racerjärn för i sammanhanget rätt slantar. Det är det självklara valet för den som vill ha en fyradörrars sportvagn och inte kan vänta på (eller har råd med) BMW:s nya M3.
  Och dels är det BMW och Lexus, som båda är rimligt prissatta och är mycket lyckade kompromisser för livets alla behov bakom ratten. Lexus är det lite sportigare alternativet, med mindre innerutrymmen.
  BMW en mer generös och avslappnad bil att köra.
  Båda håller hög kvalitet och har en unik design.
  Där har du våra favoriter.


Allt om alla bilarna