”Bara att vrida på ratten och gasa!”
TEST: Åtta familjesportbilar
1
Honda Accord Type-R
Mycket kompetent chassi, väggrepp, potent motor, bromsar, körglädje.
Stötig i låg fart, svårt optimera körställningen. smalt dragregister, utrustning.
Överraskningen är total: Honda har byggt en kompromisslös gatracer!
  Va sarru för tid? 1,20 nånting? Vi får köra om det här.
  Kan inte vara rätt.
  Så där höll det på några gånger tills vi insåg att det var rätt.
  Honda Accord Type-R fullständigt förnedrade sina opponenter, gjorde slarvsylta av dom och skickade hem alla sju till utvecklings-avdelningarna för trimning med grova verktyg.
  Åtminstone körd på Knutstorps racerbana, i regn såväl som torrt väglag. Avståndet till närmaste konkurrent var minst tre sekunder, vad vi än hittade på.
  Och tre sekunder, som förvandlades till 4,6 i regn, är eoner av tid runt en bana med en varvtid på 80 sekunder.
  "Otroligt rejsig, ordentligt diffad. Bara att kliva på gasen ur kurvorna, det driver på som tusan", sade en djupt imponerad Ekblom.
  "Det är bara att vrida på ratten och gasa, om det understyr vrider man bara lite till", menade Mattias och tillade:
  "Balansen i chassit är närmast perfekt, även om kraften ser till att den oftast understyr".

Nä, inte mycket kul här inte, men växelspaksknoppen är faktiskt gjord i titan! Accord Type-R ska köras, inte mysas i.
Över 6 000 varv utbryter stormen i Hondas VTEC-motor.
  "Som en Nissan med riktig motor", kommenterade Fredrik som ändå inte var riktigt nöjd: "Jag vill ändå ha lite mer motor, den här bilen skulle vara optimal med 40 hästar till – och en bättre stegad låda".
  Hondas VTEC-fyra på 2,2 liter och 212 hästar har en mycket markant effektpuckel vid 6 000 där alla ventiler börjar öppna för fullt. Då förvandlas Accorden från den beskedliga familjevagnen till ett rytande super touringmonster, både akustiskt och fartmässigt betraktat.
  Dessvärre är högeffektsregistret begränsat till dryga 1 500 varv, vilket betyder att man riskerar att hamna utanför detta bälte om man inte drar motorn ända till varvstoppet på växlarna.
  En sexväxlad låda med tätare stegning skulle göra bilen lite mindre varvkänslig, även om den femväxlade som står till buds har oöverträffat hög mekanisk känsla och korta slag.
  Men det är långtifrån bara motorn som är förklaringen till Accordens överlägsna prestanda. En viktig del av förklaringen är att motorn får ner kraften i marken. Med en Torsenliknande mekanisk diff drivs alltid båda framhjulen, och liksom på en racerbil kan man ligga kvar på gasen när hjulen spinner och enkelt vrida på ratten för att framvagnen skall dra sig in mot apex.

300-millimeters bromsskivor bakom 17-tumshjul. Seriöst!
  Viktigt är också kombinationen av riktigt bra däck (215/45-17) och en styv fjädring som håller emot krängning. för att få grepp. Fjädringen är fast men inte för hård för att inte jobba bra över kantstenarna utmed banan. Både hjulupphängningar och stötdämpning håller kontroll på chassit.
  Både Mattias och Fredrik gav Accord Type-R toppoäng i körglädje trots att ingen av dem satt optimalt i bilen, så rolig och bra är den. Ratten kan inte skjutas tillräckligt nära kroppen utan man hamnar lätt lite trångt med benen.
  Stolarna är riktigt rejsiga Recarogrejer, som faktiskt är sköna även på långfärd, där bilen är drägligare än förväntat att åka i. Visst är fjädringen fast, men på dålig väg jobbar den riktigt imponerande.
  Honda har byggt den rejsigaste gatbilen sedan BMW:s ur-M3. Som en framhjulsdriven Sports Evolution ungefär.
  "Väldans riktig bil för 265 tusen", sade Ekblom.
  Bara så ni vet.