Värdetransportigt
I den mindre klassen hittar vi stora sexcylindriga maskiner på närmare 200 hk. I den stora klassen möts två moderna dieselbrännare på dryga 170 hk. Vilken kombination ger mest glädje och bäst ekonomi? Och hur stor praktisk roll spelar storleken? Vissa förespår kombivagnens snara död. Anledningen är förstås familjebussarnas framfart på marknaden och den förväntade boomen med lätt förhöjda familjebilar med smak av grus. Men så lätt tar man inte död på en väl etablerad biltyp, många tillverkare märker istället att efterfrågan på kombivagnar ökar. Mercedes har varit med länge och mutat in en försvarlig del av bland annat taximarknaden. Här handlar det mer om lastlängder och seriösa lösningar på problemet bagage. En Mercedes-kombi utstrålar seriositet. Här kommer en man eller kvinna som verkligen har krävande behov. I den lilla klassen av tyska prestigekombibilar låter vi de finaste varianterna mötas: splitternya BMW 328i Touring mot Mercedes C-280 T, som hängt med sedan hösten 1996. I den större klassen har vi valt att jämföra dieselmotorer. Mercedes har varit med i oljebrännarleken så länge nån kan minnas, medan BMW återigen insett behovet av dieselmaskiner relativt sent. Nu har de två laddat om med en rad nya högteknologiska dieslar och vi har jämfört flaggskeppen BMW 530d och Mercedes E 270 CDI. Åldersmässigt är kampen mellan de två stora betydligt jämnare, Mercedes kombi kom 1996 och har just fått en så kallad ansiktslyftning medan BMW presenterade sin kombi-femma 1997. Jämförelsen mellan de två BMW- och Mercedes-paren blir ännu mer intressant om man kastar in frågan om det räcker med en mindre BMW eller Mercedes? Motor- och utrustningsalternativen är i många fall exakt lika för de två märkenas små och stora kombimodeller. Pristillägget för de stora kombikarosserna om vi jämför bilar med samma motorer är inte direkt avskräckande, i BMW:s fall handlar det om cirka 30 000 kronor medan Mercedes tar ungefär 50 000 kronor mer. Ungefär samma summa som de respektive märkena tar för läderklädsel och navigator. Efter en veckas intensiv körning med alla fyra klarnar bilden betydligt. Häng med vårt testlag på ett äventyr i last och hast. Robert
Petersson
|