Hoppa till innehåll

Beslutet taget – Saab 9-3 byter plattform

Nya uppgifter från tyska ”Handelsblatt” bekräftar de uppgifter vi tidigare redogjort för – nästa generation Saab 9-3 byter plattform till den mindre Delta istället för Epsilon. Därmed placerar sannolikt General Motors produktionen av nästa 9-3 i Trollhättan, istället för tidigare utlovade Rüsselsheim. Konceptbilen 9-X BioHybrid visades i Genève och ansågs då vara en föraning av […]

Nya uppgifter från tyska ”Handelsblatt” bekräftar de uppgifter vi tidigare redogjort för – nästa generation Saab 9-3 byter plattform till den mindre Delta istället för Epsilon. Därmed placerar sannolikt General Motors produktionen av nästa 9-3 i Trollhättan, istället för tidigare utlovade Rüsselsheim.

Beslutet taget - Saab 9-3 byter plattform

Konceptbilen 9-X BioHybrid visades i Genève och ansågs då vara en föraning av nya kompaktmodellen 9-1. Men kanske var det istället nästa generation 9-3 som vi fick se – baserad på Delta-plattform! KLICKA FÖR STÖRRE

Om uppgifterna stämmer från tyska ”Handelsblatt” klubbar General Motors beslutet vid sitt styrelsemöte i början av juni – nästa generation Saab 9-3 ska bygga på Delta-plattformen.
Det bekräftar i så fall de tidigare uppgifterna från våra tyska kolleger på auto motor und sport som hört samma uppgifter från sina källor hos Opel. Historien läckte ut som ett missnöje från de fackliga representanterna i Rüsselsheim som trots flera uppmaningar inte fått några fasta besked på den framtida produktionen.
Det var 2005 som Rüsselsheim ”vann” dragkampen om den framtida produktionen av modeller som bygger på nya Epsilon II plattformen. Det innebär att Rüsselsheim snart sparkar igång produktionen av nya Insignia, som senare i höst följs av nästa generation Saab 9-5. Även nästa generation Saab 9-3 skulle bygga på Epsilon II och därmed var produktionen på en betryggande nivå i Rüsselsheim.
Men de nya kraven från EU på lägre koldioxidutsläpp fick höjdarna på GM att hastigt tänka om. Vore det så klokt att producera två nästan lika stora modeller som 9-5 och 9-3? Vore det inte istället bättre att gå ner en halv storlek på 9-3 och därmed spara vikt och bränsleförbrukning – något som Saab verkligen är i desperat behov av om man ska uppnå de nya CO2-kraven.
Trollhättan är en av de fyra GM-fabrikerna i Europa som ska bygga modeller på Delta-plattformen, grunden för nästa Opel Astra, och sannolikt även en kompaktbil med namnet Saab 9-1. Med 9-3 på Delta-plattform hamnar förmodligen även den i Trollhättan, vilket tryggar jobben för lång tid.
Nackdelen med ett plattformsbyte är dock att introduktionen av nästa 9-3 försenas, istället för 2009-2010 kan skiftet komma först 2011-2012. För att ”hålla liv” i nuvarande 9-3 kan vi förvänta oss att det senare i höst kommer en fyrhjulsdriven, lätt upphöjd skogsmulle med namnet 9-3X.
Sett i backspegeln kan den sena introduktionen av Haldex fyrhjulsdrift i 9-3, samt det stora faceliftet som kom förra hösten, vara kloka beslut om man nu (återigen) ska ha en förlängd livscykel utöver de sju år som en bilmodell brukar leva.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.