Hoppa till innehåll

Olja 2.0: Bakterier skapar förnyelsebar bensin

Forskare i Silicon Valley experimenterar med DNA-trimmade bakterier som utsöndar förnyelsebar bensin! Inom en månad ska den första bilen provköras – och man kallar produkten för ”Olja 2.0”. Olja från bakterier? I Silicon Valley arbetas intensivt på att skapa ett bränsle som skickar den fossila oljan till historieböckerna. Mjukvara och nätverk är inte längre mest […]

Forskare i Silicon Valley experimenterar med DNA-trimmade bakterier som utsöndar förnyelsebar bensin! Inom en månad ska den första bilen provköras – och man kallar produkten för ”Olja 2.0”.

Olja 2.0: Bakterier skapar förnyelsebar bensin

Olja från bakterier? I Silicon Valley arbetas intensivt på att skapa ett bränsle som skickar den fossila oljan till historieböckerna.

Mjukvara och nätverk är inte längre mest högteknologiskt i och runt Silicon Valley. När oljepriset stigit över 140 dollar per fat vänder sig forskare och företag mot en ersättare som ska göra den fossila oljan till forntid.

Längst har ett företag med namnet LS9 hunnit.
– Alla inom företaget och inom industrin är medvetna om hur bråttom det är, säger Greg Pal, 33-åring med förflutet just på ett mjukvaruföretag men nu i vit rock i laboratoriet.
Man arbetar med extremt små bakterier som med hjälp av genetisk förändring kan födas på jordbruksavfall – och som avsöndar råolja!

Företaget hävdar till och med att ”Olja 2.0” inte bara är förnyelsebar utan också koldioxidnegativ. Det betyder att processen äter mer koldioxid än vad slutprodukten släpper ut.
LS9-bakterien är en encellig organism, var och en mäter en miljarddel av en myras storlek. Det börjar som industriell jäst eller icke-patogena kedjor av E.coli. LS9 modifierar bakterien genom att skräddarsy dess DNA. Processen är – enligt uppgift – inte särskilt komplicerad eller dyrbar.

Till själva processen, fermentationen, behövs råmaterial. Allt duger så länge det kan brytas ner till socker. Företaget vill inte använda majs som råmaterial. I stället tänker man använda den typ av jordbruksavfall som är mest lämplig geografiskt – exempelvis vetegrässtrån eller träspån. De biprodukter som uppstår kan brännas för att producera elektricitet till fabriken.
Slutprodukten – ”råoljan” – måste sedan raffineras för att bli bensin eller jetbränsle.

Haken då?
Fermenteringsmaskinernas kapacitet. För att i dag försöja USA med dess veckokonsumtion på 143 miljoner oljefat skulle man behöva en fabrik som täcker en stad av Chicagos storlek.

Om en månad tänker LS9 provköra den första bilen tankad med ”Olja 2.0”. År 2010 ska man ha klar en ”demo-fabrik”, och en fabrik duglig för kommersiell tillverkning ska stå klar 2011.
Och priset för produkten?
– Om vi använder brasilianska sockerrör skulle priset bli 40 dollar per fat, säger Pal till Times Online.
I dag kostar oljan drygt 140 dollar/fat i USA.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.