Den 15:e september börjar hastighetsbegränsningarna på nästan 400 mil av de svenska europa- och riksvägarna att ändras. Huvuddelen av den sträckan får sänkt hastighet medan det på vissa platser höjs ända upp till 120 km/h.
”Syftet med de nya hastighetsgränserna är att rädda liv”, så inleder Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö tisdagens
Här är de nya hastighetsbegränsningarna. KLICKA FÖR STÖRRE
pressmeddelande. Herr Skogö får för övrigt mer plats att motivera ändringarna längre ned i artikeln men först till vad som ska ske.
I Sverige finns runt 800 mil så kallade nationella vägar, av den sträckan får nu nästan halva nya hastighetsgränser. Dessa har satts efter det nya ”tio-stegs”-systemet där de fem traditionella gränserna kompletterats med följande fem; 40, 60, 80, 100 och slutligen 120 km/h.
Tanken är att kopplingen mellan hur vägen är och vilken den maximalt tillåtna hastigheten är ska bli tydligare. Förhoppningen är att detta ska leda till en ökad acceptans av av gränserna vilket i sin tur även ska minska fortkörandet så småningom.
Det gäller naturligtvis bara det olagliga fortkörandet för på 30 mil svensk motorväg kan man snart köra i 120 km/h helt lagligt. Förutom den sträckan höjs gränserna på ytterligare 80 mil annan väg medan det sänks på totalt 275 mil väg.
”Gränserna är satta så att man får samma hastighetsgräns över längre sträckor och därmed en enhetlig utmärkning för att undvika plottrighet” om vi återigen ska citera Skogö.
Detta är dock bara den första etappen, under år 2009 ska hastighetsbegränsningarna på landets övriga statliga vägar ses över. Om ni tycker att det nu sker mycket på en gång ska det tilläggas att de vägarna har en sträckning på ungefär 2.000 mil, alltså mer än det dubbla jämfört med de nu aktuella europa- och riksvägarna.
Det slutar dock inte där utan även kommunerna kommer att få tillgång till ”tio-stegs”-systemet och där tror Vägverket att gränserna 30, 40 och 60 km/h kommer att bli mycket vanligare än nu. Gällande de två sistnämnda vågar även vi oss på en gissning att så blir fallet.
Under hösten 2008 och under 2009 får vi räkna med att se de nya gränserna även i tätorter. En uppföljning som bedömer resultaten av alla dessa ändringar beräknas vara klar år 2011.
När vi senast skrev om ämnet var ni läsare mycket kritiska. För att bättre få höra argumenten för förändringarna låter vi därför generaldirektör Skogö avsluta utan att avbrytas av oss skribenter. Ni är naturligtvis varmt välkomna att göra era olika röster och åsikter hörda bland kommentarerna nedan.
”Syftet med de nya hastighetsgränserna är att rädda liv. Det sker genom att bättre anpassa hastighetsgränserna till vägens standard. Hastigheten är helt avgörande för konsekvenserna av en olycka. Om alla körde efter skyltad hastighet skulle 150 människoliv räddas varje år. Samtidigt skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 700 000 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 240 000 bilar” avslutade Skogö.