Regeringen vill spara 50 miljoner om året på att slopa kontrollmärket på bilarnas registreringsskylt. Flera myndigheter är dock kritiska till förslaget och menar att det underlättar för skattesmitare och ger fler bilar med körförbud på vägarna.
Näringsdepartementet under Maud Olofsson har bett Vägverket utreda om det är möjligt att slopa kravet på kontrollmärke på bilarna. Märket visar att bilskatten är betald och att bilen godkänts hos Bilprovningen.
Motiveringen till utredningen är att administrationen av kontrollmärket kostar cirka 50 miljoner kronor om året. Staten får i dag in cirka 10 miljarder kronor årligen via bilskatten.
Vägverket har nu lagt fram ett färdigt förslag som innebär att skattemärkena ska försvinna redan om ett halvår, den första april 2009. I förslaget framhålls bland annat att polisen numera har handdatorer och enkelt kan koppla upp sig mot bilregistret, varför det är lätt att kontrolleras om en bilägare ha betalat sin skatt.
Men flera remissinstanser protesterar mot förslaget, bland dem Rikspolisstyrelsen, skatteverket och länsstyrelsernas arbetsgrupp för körkorts- och yrkestrafikfrågor.
RPS skriver att det kommer att ta flera år innan polisen har tillgång till handdatorer på bred front. Dessutom anser polisen att kontrollmärket (gammalt eller saknat) är ett bra urvalsinstrument för trafikpolisen att upptäcka bilar som bör kontrolleras.
Skatteverket befarar att det blir fler bilar ute i trafiken som har körförbud, eftersom fler bilägare kommer att chansa när det inte omedelbart syns på bilen om den klarat besiktningen. Skatteverket tror också att skatteintäkterna kommer att minska.
Bil Sweden, Åkeriföretagen och Bussbranschens riksförbund säger ja till förslaget, som också innebär att yrkestrafikmärket försvinner. Det kommer dock att dröja till 2010.
Vägverket som utrett frågan säger samtidigt att bilägarna inte får del av statens besparing på 50 miljoner kronor när skattemärket försvinner. Besparingen behövs för att överföra bilregistret från Vägverket till nya Transportstyrelsen, skriver Vägverket till regeringen.
MHFs vd Tom Bjerver anser att förslaget om slopat skattemärke ska läggas på hyllan:
– Det finns bara förlorare i den här förändringen. Troligen kommer staten att gå miste om långt större belopp än de 50 miljoner som man säger sig kunna spara i och med att fler struntar i att betala vägskatten, säger Tom Bjerver.