Audi skruvar upp temperaturen med den nya V10-motorn i ”Råttan”. Med 525 hk, 530 Nm och en skrikande rödmarkering vid 8.700 rpm innebär det att R8 är kapabel till 0-100 km/h på 3,9 sekunder och får en toppfart på 316 km/h. En av nyheterna är den sekventiella transmissionen ”R-tronic” med launchcontrol och växlingar på under 0,1 sekund.
Många små förändringar, men ändå inte allt för olik V8-modellen. Klicka för att se en större bild av V10 5,2 FSI quattro.
Vi har sett massor av spionbilder, videofilmer från Nürburgring och nu äntligen är den här – Audi R8 med V10 motor. Det officiella namnet är R8 5,2 FSI quattro och ut av detta kan vi förstås utläsa att det rör sig om en direktinsprutad, 5,2-liters V10-maskin med en transmission som har fyrhjulsdrift.
Audi har lagt skrivbordsbilder med en röd R8 V10 på sin hemsida. Upplösningen är 1280×1024 pixlar. Längre ner på sidan finns fler ”röda” bilder. KLICKA FÖR STÖRRE
Tvärtemot vad många trott och hävdat är detta Audis egen motor, den är inte överlyft från Lamborghini. Samma "familj" som i S6 (435 hk), alltså. Men det är mycket som skiljer ändå, i R8 har motorn till exempel begåvats med en torrsump som ser till att dra ut all olja ur tråget och samla det i ett separat kärl innan det pressas in i motorn igen. Därmed säkerställer man också rätt smörjning vid väldigt höga g-krafter.
Under motorluckan ligger V10-motorn, väl synlig. KLICKA FÖR STÖRRE
Rödmarkeringen på V10-motorn startar vid 8.700 rpm men då har nålen redan passerat toppeffekten vid 8.000 rpm: 525 hk. Det maximala vridmomentet ligger vid 6.500 rpm (högt!) och mäter 530 Nm. Det innebär att motorn ger mer än 100 hk per liter motorvolym (100,9 för att vara exakt), vilket är något av en måttstock inom ingenjörskretsar. Två extra cylindrar väger och V10:an är 31 kilo tryngre än V8:an.
Mer effekt ger bättre prestanda och Audi uppger nu att med V10:an passeras 100 km/h från stillastående efter 3,9 sekunder. Med den sekventiella R-tronic transmissonen passeras 200 km/h efter 12,0 sekunder och bilen slutar inte accelerera förrän vid 316 km/h. Motorn har högt kompressionsförhållande, 12,5:1, och de bidrar till en hyggligt god bränsleförbrukning på 13,7 l/100 km.
Chassit är försett med "magnetic ride" stötdämpare som standard och 19-tums hjulen har även däcktrycksövervakning som standard. Dimensionen är 235/35ZR19 fram och 295/30ZR19 bak. Åttakolvs bromsok greppar om de 380 millimeter stora skivorna fram, bak sitter fyrkolvsok med 356 mm diameter. Den som vill kan även kryssa i rutan för keramiska bromsar, då får man en viktbesparing på ytterligare nio kilo jämfört med vanliga skivor i gjutjärn. Med keramiska bromsar kan man dessutom sikta in sig på en livslängd på otroliga 30.000 mil innan det är dags för byte.
Förutom den standardmonterade sexväxlade, manuella lådan har V10-modellen även möjligheten att utrustas med en sekventiell låda. Några detaljer är Audi rätt ovilliga att ge i sitt första pressmeddelande. KLICKA FÖR STÖRRE
På utsidan kan vi notera en mängd små förändringar. Fronten har två horisontella ribbor istället för tre, luftintaget bakom dörrarna är annorlunda och de som tittar noga ser att strålkastarna har lysdioder på både hel- och halvljus. Det var något som Audi utlovade tidigt på R8:an men på V10-modellen blir det standard (och är därmed först i världen med denna teknik). Längst bak hittar vi en bakvinge som aktiveras vid 100 km/h och två ovala avgasutblås.
Interiören håller hög klass och för den som vill kan quattro GmbH, som bygger R8 5,2 FSI quattro, utforma detaljerna exakt efter önskemål. Standardmässigt ingår ljudsystem från Bang & Olufsen och det går att välja till backkamera och många andra tillbehör.
All tänkbar lyx i inredningen, plus en tålmodig leverantör som kan specialutrusta allt efter kunds önskemål. KLICKA FÖR STÖRRE
Audi R8 5,2 FSI quattro börjar levereras till kund i det andra kvartalet 2009 och baspriset i Tyskland är 142.400 euro. De svenska priserna startar på 1.405.000 kronor och tillägget för R-tronic är 73.300 kronor. Försäljningen startar i januari 2009.
Är detta då toppmodellen av R8? Nja, våra källor i Ingolstadt och Neckarsulm hävdar att det kommer ytterligare en sportversion med en mera högvarvig V10-motor som ger över 600 hk. Den modellen får även bredare hjul, breddade skärmar och ännu tuffare utseende. Räkna med att vi får se de första spionbilderna på Nürburgring nästa år.
Och på tal om Nürburgring, Audis pressmeddelande nämner inget om vilka varvtider vi kan förvänta oss av nya V10-modellen. Kanske håller Audi dessa uppgifter ytterligare ett tag men det sägs att redan i somras klockades V10-modellerna för tider som var under Porsches 911 GT2. Helt inofficiellt ännu, men om uppgifterna stämmer lär vi snart få reda på det!













