Framgångarna i STCC har fått engelsmännen på racinghumör och nu går Volvo C30 Green Racing på export – till BTCC. Brittiska storstjärnan Jason Plato blir en av Volvo-förarna i BTCC 2009.
Robert Dahlgren körde WTCC på Brands Hatch förra året, och det var då engelsmännens intresse för Volvo C30 Green Racing väcktes.
Det är ett decennium sedan Volvo blev brittiska mästare genom Rickard Rydell men snart kan det vara dags igen, denna gång dock utan Rydells hjälp (han kör som bekant Seat). Istället är det förre BTCC-mästaren Jason Plato som ska ratta en Volvo C30 Green Racing i årets brittiska mästerskap.
Det är svenska Polestar Racing som bygger bilen för det brittiska mästerskapet och det är också det svenska STCC-teamet som skött ”införsäljningen”. I fjol körde Robert Dahlgren WTCC-loppet på Brands Hatch och engelsmännen blev märkbart intresserade.
Förhandlingar om köp av racerbilar har sedan förts under hösten och början av vintern och de är nu klara. En bil är redan på väg till England och hos Volvo Personvagnar myser motorsportchefen Derek Crabb.
”Det är alltid roligt att lyckas. Vi vet vilken bra racerbil vi har. Och vi förstår att fler vill tävla med C30. Nu kan vi återigen etablera Volvo som ett sportigt bilmärke i England, precis som det var för ett årtionde sedan, säger Derek Crabb, som också avslöjar att fler länder i Europa är intresserade av att köpa racerbilar från Volvo.
Under tiden jobbar Polestar Racing och Robert Dahlgren hårt på att vässa STCC-formen. Teamet har testat i Spanien ett par gånger under vintern – de är det enda STCC-teamet som varit igång och kört under hela vinterhalvåret.