För första gången kan vi visa illustrationer på nya generationen Saab 9-5. Som vanligt utförda av våra talangfulla vänner på Automedia, med goda kunskaper från bilindustrins insida. I september, på Frankfurt-salongen, får vi se bilen på riktigt. Om allt går vägen för Saab, förstås!
Ungefär så här tror våra illustratörer på Automedia att nya Saab 9-5 blir. Riktigt säkra blir vi först i höst, när bilen ska premiärvisas på Frankfurt-salongen. Illustration: Automedia. KLICKA FÖR STÖRRE
Förutom den tekniska skickligheten att skapa nästan fotorealistiska illustrationer är pojkarna på tyska Automedia också utrustade med mycket goda kontakter i bilindustrin. Deras datorillustrationer är oftast på pricken lika de bilar som vi senare får se i verkligheten. Hur det går till är förstås en hemlighet, inte ens lönt att fråga!
Den här gången har vi glädjen att för första gången kunna visa Automedias illustrationer på kommande, nya Saab 9-5. Spionbilderna har avslöjat en del om proportionerna, men här har vi för första gången möjlighet att låta ögonen falla på det som sannolikt är mycket nära produktionsbilen. Eftersom den här sajten besöks av många Saab-anställda kan vi ju slänga ut frågan direkt och lämna svaren i kommentatorsfältet nedan – är illustrationerna rättvisande?!
Vad vi kan se på spionbilderna blir det som Automedia också kommit fram till: en sedan med vanlig baklucka. Ingen kombikupelucka, alltså. Synd, speciellt som Insignia har denna möjlighet bland sina tre karossalternativ. Illustration: Automedia. KLICKA FÖR STÖRRE
Tekniskt vet vi att nya Saab 9-5 bygger på GM:s Epsilon II plattform. Opel Insignia var först ut på banan med denna plattform och i USA, till sommaren, börjar storebror Buick LaCrosse säljas. Opel Insignia är 4.830 millimeter lång (hjulbas 2.737 mm) och LaCrosse klart längre med en längd på 5.003 millimeter (hjulbas 2.837 mm, 10 cm extra). Om Saab 9-5 vet vi att baksätet ska bli bättre än hos Insignia, men om det även innebär en längre hjulbas är mera osäkert.
När nu Saab Automobile ombildas kan man tänka sig att det finns en större frihet i valet av drivlinor. Men sannolikt blir det allt för stressig att ta fram nya motorer inför premiären i höst, varför vi kan förvänta sig ungefär samma motorer som hos Insignia.
Nya Saab 9-5 testas just nu i norra Sverige. I september är det premiärdags på bilsalongen i Frankfurt. Enligt Vägverkets uppgifter är det här en ”Holden” och längden på testbilen är identisk med Opel Insignia, men vem vet … Foto: Automedia KLICKA FÖR STÖRRE
En aspekt som inte nämnts speciellt ofta när det gäller Saabs rekonstruktion är att man som fristående biltillverkare inte kan ”gömma sig” i den stora GM-familjen när det gäller EU:s kommande krav på koldioxidutsläpp. Genomsnittet 140 g/km måste uppnås, på något sätt, och det blir svårt utan nya bränslesnåla motorer.
Ett annat sätt att får ner genomsnittsförbrukningen är mindre, lättare och därmed naturligt snålare modeller i programmet. Efterträdaren till nuvarande 9-3 är under utveckling, det fick vi besked om av Saabs vd Jan-Åke Jonsson under Genève-salongen. Hur långt bort nya 9-3 ligger – och hur stor den blir – ville dock inte JÅJ svara på.
Säkerhetsmässigt lär nya Saab 9-5 ligga i topp. Något annat än fem stjärnor i kommande krocktester vore en stor besvikelse och knappt ens möjligt, då brorsan Opel Insignia fick fem stjärnor av Euro-NCAP. Sen hoppas vi också på att Saabs chassitekniker har fått till hjulupphängningen och styrkänslan på ett bättre sätt än vad vi upplevt hittills hos Insignian. Och att Saab finns kvar som företag i höst – givetvis!