Avgasutsläpp från stora fraktfartyg är betydligt farligare än man tidigare trott. Utsläppen från sjönäringen kan orsaka tusentals för tidiga dödsfall varje år. Ett stort fraktfartyg släpper ut lika mycket hälsofarliga avgaser som 50 miljoner personbilar!
En stor marindiesel på 100.000 hk släpper ut 5.200 ton svaveloxid per år. En personbil släpper ut 100 g/år.
Att diskutera hälsofarliga utsläpp från fraktfartyg kan tyckas vara något malplacerat på en bilsajt. Men det blir intressant när man sätter in siffrorna i jämförelse med de allt hårdare miljökrav som bilindustrin måste följa.
Uppgifterna har varit kända länge men redovisades återigen i en uppmärksammad artikel i brittiska ”The Guardian”, läs här. Där berättas bland annat om en ny utredning i Danmark som försökt göra en uppskattning på vilka effekter som avgasutsläppen från de stora marinmotorerna har. Huvudproblemet är att fraktfartyg drivs med ett dieselbränsle som har mycket låg kvalité och bland annat innehåller mycket svavel. Internationella krav på avgasrening saknas och långt ute på havet är det ingen som störs, kan man tycka. Men danska utredningen uppskattar att så mycket som 1.000 personer i Danmark dör en för tidig död varje år till följd av de marina utsläppen runt landet.
En liknande studie i USA visar att de cirka 90.000 stora fraktfartyg som dagligen utför sina transporter på världens hav leder till 60.000 för tidiga dödsfall i USA årligen. Utsläppen leder främst till cancer och astma.
En personbil som körs 1.500 mil per år släpper ut cirka 100 gram svaveloxid, ett resultat av att bilbränslen renats från svavelinnehåll och att avgasreningen är effektiv. En stor marindiesel med 100.000 hk jobbar dygnet runt och beräknas ligga till sjöss 280 dagar per år – vilket leder till ett sammanlagt utsläpp på 5.200 ton svaveloxid!
Sett med bilingenjörens glasögon borde det vara relativt lätt att ”punktmarkera” varje stor marindiesel och förse den med avgasrening, samt att införa krav på bättre bränsle. Miljöeffekterna skulle bli enorma, globalt sett. Nästa steg är att sätta CO2-filter på all världens kolkraftverk.