Tycker du att din Volvo är trött? Då finns hjälp att få hos Polestar Racing, Volvos eget racingstall i STCC. Motoreffekten höjs med mellan 22 till 58 hästkrafter – dessutom gäller samtliga garantier. Men Volvo har fler optimeringsidéer, som snart ska erbjudas bilägarna.
Volvo Personvagnar lägger ut trimningen på sitt racingstall, Polestar Racing. Effekten kan höjas med mellan 22 till 58 hk, som till exempel V70 2,5 Flexifuel som ökar toppeffekten från 200 till 258 hk.
Som vi kunde berätta redan från Genève-salongen blir det Volvos racingstall Polestar Racing som tar hand om ”chipstrimmet” av Volvos modeller. Istället för att erbjuda tjänsten själv har Volvo Personvagnar valt att lägga ut trimningen på ett externt bolag. Men all motorutveckling har skett av Volvos egna ingenjörer. Trimningsmöjligheten introduceras under helgens STCC-tävling, Göteborg City Race.
”Vi har genom åren fått många förfrågningar om inte även Volvo, i likhet med konkurrenterna, kan erbjuda teknik för att öka bilarnas prestanda,” säger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige. ”Nu erbjuder vi det. Och vi gör det med vetskap att såväl bilägarna som vi kan vara trygga med att det fungerar och inte förstör miljöegenskaper, skadar mekanik eller slår ut delar av bilarnas komplexa elektroniska system.”
Genom nära samarbete mellan Volvos racingteam Polestar och Volvo Personvagnars motorutveckling blir det möjligt för den krets av Volvoägare som vill ha en vassare bil, att uppgradera bilen i efterhand. De programvaror som inom kort kommer att säljas via Volvos återförsäljarnät i Sverige, uppfyller svensk avgaslagstiftning och har anpassats för respektive Volvomodells teknik. Det är första gången som Volvo erbjuder den här typen prestandahöjande programvara.
Under namnet Polestar Performance har det arbetats fram uppgraderingar för motorstyrsystemen som ger effekthöjningar på mellan 22 och 58 hästkrafter beroende på modell och motorvariant, utan att detta påverkar bilens bränsleförbrukning vid normal körning. Efter optimeringen uppfyller bilen även de avgasnormer som gäller, enligt svensk lagstiftning.
Bilen ska kunna registreringsbesiktas efter effektoptimeringen. Samtliga garantier från Volvo gäller dessutom, oavsett om Polestar Performance effektoptimering installeras direkt när bilen är ny eller om det görs på en begagnad Volvo, vilket gör att bilens andrahandsvärde inte påverkas negativt.
Polestar Racing har utvecklat konceptet Volvo Green Racing, och var först i Sverige med att tävla med miljövänliga etanoldrivna Volvo C30. Motorsport har länge hjälpt till i utvecklingen av standardbilar, så även i det här fallet.
”Under arbetet med att utveckla våra tävlingsmotorer har vi utvecklat motorstyrningen för att hitta maximal effekt, och vi insåg i ett tidigt skede att vi kan erbjuda detta även till ’vanliga’ Volvoägare och Volvo visade genast intresse,” säger Christian Dahl, vd för Polestar Racing AB.
Polestar Performance tar dock inte ut maximal ”racingeffekt” eller vridmoment ur motorn, utan ligger på en nivå där effektökningen är tydligt märkbar men bränsleförbrukning och utsläppsnivåer ligger på samma nivå som redovisas med respektive standardmotor vid normal körning.
Polestar Performance ger olika mycket effektökning beroende på vilken bilmodell som uppgraderas. Ett exempel toppversionen är Volvo V70 2.5 Flexifuel där effekten ökar från 200 till hela 258 hästkrafter. Vridmomentet höjs från 300 Newtonmeter till 360. Inga av Polestars effektoptimeringar ökar bilens maxhastighet utan Volvos original-fartspärr ligger kvar på ursprunglig nivå för respektive motor, vilket leder till att såväl standardbromsar som däck kan användas.
Inledningsvis lanseras Polestar Performance för utvalda flexifuel- och dieseldrivna Volvo V70, XC70 och S80, men fler modeller följer. Priserna för uppgraderingarna varierar mellan från 5.900 kr upp till 8.900 kr inklusive moms.
Likväl som det efterfrågas effekthöjande teknik, efterfrågas teknik som hjälper bilägaren att optimera bränsleförbrukningen. Arbete med detta pågår hos Volvo Personvagnars motorutveckling.