De första knapphändiga uppgifterna har läckt ut via SVT:s Rapport – men stämmer de är försäljningen av Saab Automobile snart avgjord. Köpare blir Koenigsegg och en grupp privata finansiärer som länge förberett ett bud.
Vad kan supersportbilstillverkaren Koenigsegg tillföra Saab Automobile? Pengar, förstås, men även visionärt tänkande. Och förhoppningsvis lite arbetsro för gänget i Trollhättan, som nu är ivriga att sätta nya 9-5 på banan. Foto: Peter Gunnars/auto motor & sport
Ännu så länge finns det inga officiella bekräftelser från vare sig Saab Automobile eller Koenigsegg – men stämmer uppgifterna från Rapport är affären avgjord. Koenigsegg blir nya ägare till Saab!
Redan i förra veckan förstod vi att ett beslut skulle kunna komma mot slutet av den här veckan och det är känt att alla de tre budgivarna varit samlade i både Sverige och hos Deutsche Bank, som sköter försäljningen till General Motors.
Christan von Koenigsegg är ”skyltfönstret” men bakom honom står en grupp starka finansiärer.
Själva affären tar förmodligen flera veckor – kanske månader – att förhandla klart med alla sina detaljer, innan en formell överlåtelse kan ske från General Motors till Koenigsegg. Men sannolikt skriver parterna snart en avsiktsförklaring som bekräftar att en köpare är utsedd.
Om GM funnit en köpare är det de som meddelar först. Inget meddelande kom under fredagen (12:e) vilket innebär att nyheten sannolikt deklareras av GM nästa vecka. GM har redan angett att deras vd Fritz Henderson ska finnas tillgänglig för en presskonferens under tisdag eftermiddag (16:e), vilket kan vara en första indikation på att meddelandet om Saab-försäljningen kommer då.
Enligt uppgifter hos ”Dagens Industri” på fredagsmorgonen är det en grupp mycket finansiellt starka, privata investerare från Norge och USA som står bakom budet. Koenigsegg är bara ”skyltfönster” åt gruppen, som sägs samlat ihop så mycket pengar att svenska regeringen inte behöver garantera några lån från Europeiska Investeringsbanken. Stämmer de uppgifterna ökar förstås sannolikheten rejält för att affären kan bli av.
Jesko von Koenigsegg, pappa till Christian, sitter i styrelsen för Koenigsegg Automotive och uttalade sig till radions nyhetsprogram ”Ekot” under fredagsmorgonen:
”Det känns som om det lutar åt rätt håll,” säger Jesko von Koenigsegg till Ekot och på följdfrågan åt vilket rätt håll då svarade han: ”Ja, det är naturligtvis att om man går in i en sån spännande process så är målsättningen att lyckas. Annars går man ju inte in.”
Som två svenska varumärken kan Saab och Koenigsegg ge draghjälp åt varandra. Men sannolikt kvarstår det tuffa förhandlingar med Saabs ägare GM innan köpet är klart i alla sina detaljer.
De tre budgivare som fanns med i ”finalen” – som alltså sköttes av Deutsche Bank för GM:s räkning – var amerikanska Renco Group (tillverkare av bland annat militärversionen av Hummer), amerikanska finansföretaget Merbanco (som bakom sig har familjen Johnston, med delägande i bland annat AGCO, en av världens största tillverkare av lantbruksmaskiner) samt Koenigsegg och en grupp norska finansiärer.
Bård Eker är delägare i Koenigsegg och har förmodligen trummat ihop många norska kronor för att få hem affären med Saab.
Delägare i Koenigsegg är norrmannen Bård Eker och hans företag Eker Group, som förra året hade en omsättning på 900 miljoner norska kronor. För att kunna köpa och driva Saab Automobile vidare behövs finansiella muskler och Deutsche Bank har förmodligen inte varit speciellt sentimentala utan utsett det företag som kunnat ge bästa budet till GM.
Samtidigt är GM inte enbart intresserade av att kortsiktigt fylla på sina tomma bankkonton (Saab-affären utgör ändå bara felräkningspengar i sammanhanget). GM behöver ett livskraftigt Saab som det går att göra affärer med även i framtiden. Dessutom sitter Saab Automobile och dotterbolaget GM Powertrain AB på specialkompetens som bland annat behövs för att utveckla hybridfordon. Även GM tjänar på att Saab får en bra start och förhoppningsvis kan stå på egna ben.
Ungefär så här tror vi att nya Saab 9-5 ser ut i sitt Aero-utförande. Produktionen i Trollhättan kan starta mot slutet av året. Illustration: Motor Forecast. KLICKA FÖR STÖRRE
Det som talar för Saab är att man just är i färd med att lansera skogsmulleversionen 9-3X, kan börja bygga nya 9-5 i Trollhättan inom ett halvår, kan flytta hem tillverkningen av 9-3 Cabriolet från Österrike på tre – fyra månader och sannolikt även kan finansiera (via de nya ägarna) tillverkningen av helt nya suvmodellen 9-4X i Mexico (parallellt med GM:s systermodell Cadillac SRX) med start första halvåret 2010. Med nya ägare och bättre finanser kan Saab få en flygande start, om uttrycket tillåts om ett företag som säljer på devisen ”Born from jets”.
Vi jagar naturligtvis mer information och har visst hopp om att snart få tag på de inblandade. Ingen hos Saab, Koenigsegg, GM eller regeringen har bekräftat uppgifterna. Men de har heller inte dementerat något! Sidan uppdateras så fort vi får mer fakta.
Uppdatering 15 juni:
I en intervju med norska tidningen Dagbladet gör Bård Eker, delägare i Koenigsegg, en rad uttalanden som ses som en bekräftelse på att Koenigsegg köper Saab.
På en direkt fråga om finansiärerna bakom affären svarar Eker att det är många som vill vara med på affären trots lågkonjunkturen, men att han inte vill nämna några namn eller summor.
Dagens Industri skriver att Bård Eker är på väg att sälja sitt företag Projectiondesign, tillverkare av exklusiva projektorer, för 620 miljoner kronor. Eker äger 49 procent av Projectiondesign.
Men det räcker inte långt i sammanhanget och det är alltså ännu hemligt var pengarna till Saab-köpet kommer ifrån.
Gällande Saabs framtida strategi menar Bård Eker att General Motors varit för stela och Saab går att få lönsamt med innovation, nytänkande och banbrytande teknologi.
Läs hela intervjun i norska Dagbladet här.