Hoppa till innehåll

Australien: Fartgränser – då ökade dödsolyckorna

2007 fick landsvägarna i Australiens norra territorium för första gången fartgränser. Då ökade dödsolyckorna – med 70 procent! Landsvägarna i det glest befolkade Australien är ofta väldigt raka – och alltid väldigt glest trafikerade. Erfarenheterna från Australien är rena skräckläsningen för "hastighetstalibaner" över hela världen. Fram till 2007 fanns inga fartgränser på de stora landsvägarna […]

2007 fick landsvägarna i Australiens norra territorium för första gången fartgränser. Då ökade dödsolyckorna – med 70 procent!

Australien: Fartgränser - då ökade dödsolyckorna

Landsvägarna i det glest befolkade Australien är ofta väldigt raka – och alltid väldigt glest trafikerade.

Erfarenheterna från Australien är rena skräckläsningen för "hastighetstalibaner" över hela världen. Fram till 2007 fanns inga fartgränser på de stora landsvägarna ("highways") i det glest befolkade Northern Territory.

Genom att hävda att fartgränser var nödvändiga för att spara liv införde regeringen en 130 km/h-gräns på de fyra stora landsvägarna Stuart, Arnhem, Victoria och Barkly. Övriga vägar fick 110 km/h, i vissa fall ännu lägre.

Resultatet: Antalet dödade på vägarna har ökat med 70 procent – trots att trafiken minskat under det senaste året. Under 2006, det sista "fria året" omkom 44 personer. Förra året var siffran 75 personer. Du hittar statistiken här.

– Vägarna är säkrare, bilarna är säkrare, läkarna är skickligare, allmänheten är medvetna om fartgränserna, straffen har aldrig varit hårdare. Dessa faktorer borde ha minskat antalet dödsolyckor, säger Harry Brelsford, grundare till motororganisationen RoadSense.

Gruppen föreslår att regeringens ansträngningar riktas mot de 98 procent av olyckorna som sker i hastigheter vid eller under den rådande fartgränsen.

– En viktig orsak till misslyckandet är den extrema fokus som finns på farorna med att kör aöver farrtgränserna samtidigt som man glömmer alla andra riskfaktorer. Folk tycker att det räcker att de följer gränserna och blir ouppmärksamma, säger Brelsford.

Känns det igen?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.