Saabs bokslut för 2008 visar en brakförlust: minus 4,1 miljarder kronor. Men redovisningen haltar då vissa inkomster skrivits till GM. Förhoppningen är att Saab går med vinst redan 2011.
I nummer 16-2009, i kiosken från 28 juli, presenterar vi läsarundersökningen och kommentarerna från Saabs chefer. Som ni ser av rubriken finns det ingen tvekan hos er läsare – våga vara Saab! Illustrationen visar ett tänkbart utseende på nästa generation 9-3.
Enligt Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning är det inget att hymla med – 2008 var ett tufft år, inte minst på grund av finanskrisens verkningar. Men hon tillägger att redovisningen för 2008 inte återspeglar nuläget: "Att jämföra bokslutet för 2008 med hur det ser ut finansiellt för Saab Automobile idag är att som att jämföra äpplen med päron," säger Gunilla Gustavs.
I nummer 16-2009 visar vad läsarna tycker och Saab berättar om framtiden.
Under 2008 sålde Saab Automobile 93.220 bilar, vilket är en kraftig nedgång jämfört med 2007 då man sålde 125.000 bilar. Det är förstås grundorsaken till förlusten på över fyra miljarder kronor, men det finns även redovisningsskillnader enligt informationsdirektör Eric Geers på Saab Automobile:
"När vi nu rekonstrueras och ska få nya ägare redovisas inte alla Saabs intäkter. I bokslutet för 2008 ingår till exempel inte eftermarknad, återförsäljare och finansmarknad – som redovisas i GM:s bokslut," säger Eric Geers.
Under rekonstruktionsarbetet har Saabs fordringsägare accepterat en nedskrivning av skulderna med 75 procent, merparten av dessa låg hos General Motors. I det kommande avtalet med nya ägarna Koenigsegg Group väntas Saab Automobile hamna i ett läge där man kan "börja på noll", utan skulder, vilket förstås underlättar den återhämtning som väntas under 2010. Saab räknar med att gå med vinst under 2011 och när den nya Saab 9-5 lanseras i början på nästa år kommer försäljningen återigen att klättra över 100.000-strecket.
I det nya numret av auto motor & sport, nummer 16-2009 som ligger i kiosken från och med idag tisdag (28 juli), har vi en stor artikel om Saabs framtid och de kommande modellerna. Där redovisar vi en läsarundersökning som fanns på den här hemsidan och låter ett flertal chefer på Saab kommentera synpunkterna, inklusive vd Jan-Åke Jonsson och Christian von Koenigsegg, vd för Koenigsegg. Vi visar även spännande designskisser på kommande modeller, bland annat en tänkbar uppföljare till nuvarande 9-3.
Mats Fägerhag, chef för produktutvecklingen av drivlinor, är en av de nyckelpersoner hos Saab Automobile som arbetar med de kommande modellerna. Han berättar om Saabs inställning till hybridteknik, pluginteknik och elbilar men berör också det finansiella läget:
"Vilket bilföretag står på noll i dagsläget?" frågar sig Mats Fägerhag i artikeln. "Det kommer självklart att bli svettigt från start och kanske ännu svettigare om tre år. Men går allt som vi hoppas kommer vi att få en riktigt bra chans att lyckas."
Saab håller sitt öde i egna händer och kan egentligen bara kavla upp ärmarna och se till att produkterna motsvarar kundernas förväntningar om vad varumärket ska leverera. Men mer om det kan du alltså läsa i nya numret av auto motor & sport – missa inte det!