Våra spionbilder avslöjar att den redan sportiga S5 ska få en storebror: RS5. Bilen avslöjas helt naken, utan maskering. Däremot är vi inte helt säkra på motorn, mer än att den har många cylindrar – sannolikt en ny V8.
RS5 får en front som påminner mycket om TT RS, med stora luftintag i hörnen. Foto: Autoscoop. KLICKA FÖR STÖRRE
Miljön på bilderna får oss att gissa på en testbana någonstans och det skulle också förklara den underliga omständigheten att bilen är helt omaskerad. Vid en hastig titt en Audi S5, men titta på fronten och då inser man snabbt att det här måste vara den nya RS5!
Våra franska vänner på L'Automobile Magazine påstår att bilderna är tagna vid Mont Ventoux, franska Alperna, där vägarna är perfekta för att stressa motor och bromsar.
Kan det vara turbofemman från TT RS som också ska användas av RS5? Eller blir det en helt ny V8-turbo? KLICKA FÖR STÖRRE
Tidigare har vi kunnat se spionbilder från Nürburgring på en ännu värre version – se länken här – av den RS5 som det ryktats om så länge. Men de senaste uppgifterna vi fått från Ingolstadt pekar mot att Audi ändrar om inriktningen på sina sportmodeller. De får mindre motorvolym för att spara bränsle men blir väl så effektstarka med turbohjälp. Sportversionerna ska också tillverkas i begränsade serier, för att inte "störa" Audis genomsnittliga CO2-utsläpp allt för mycket. Senast 2015 måste man ha kommit ner i ett genomsnittligt utsläpp för EU-försäljningen på bara 130 g/km, vilket inte blir helt lätt med det relativt storvuxna modellutbud som Audi har.
Därför är det osäkert om den riktiga RS5-värstingen som vi sett testas förut blir verklighet. Möjligtvis i en mycket begränsad serie. Istället kommer en mera "sansad" RS5 som i sin design ansluter till det som vi redan sett på TT RS. Stora luftintag i hörnen och borttagna dimljus, eftersom man behöver maximalt med kylluft till kylarna.
Bakpartiet avslöjar inga större skillnader mot S5. Ingen extra bakvinge eller diffusor, till exempel. Borde man inte ha några tydliga markörer för RS5 även bak? Foto: Autoscoop. KLICKA FÖR STÖRRE
Tittar man riktigt noga på bilderna skymtar något som ser ut som laddluftkylarna bakom plastgallerna och det sitter ett paket på vardera sidan. Det gör att vi blir lite konfunderade över vad som finns under motorhuven. Med tanke på CO2-utsläppet borde det vara enklast att ta den nya, tvärställda turbofemman från TT RS och montera den på längden i S5:an. Samtidigt vet vi att man jobbar med en ny, turbomatad V8:a som från början öronmärkts till R8:an men förmodligen kan användas på flera ställen. Audi använder ett smart system med en gemensam bultdelning på transmissionskåpan som gör att – åtminstone i teorin – att alla motorer ska kunna användas.
Nyligen fick vi nya uppgifter som hävdar att RS5:an på bilderna får en vidareutvecklad V8:a på 4,2 liter som varvar hela 8.500 rpm! Den ska utveckla en toppeffekt på cirka 450 hk. Det som ser ut som laddluftkylare är i själva verket två extra vattenkylare. ”Värstingen” som vi sett på spionbilder från Nürburgring ska istället få en helt nyutvecklad, mindre V8:a på cirka 3,2 liter med dubbla turboaggregat. Toppeffekt okänd, men det borde vara i närheten av 550 – 600 hk. Denna turbo-V8 ska även användas till R8. RS5 Turbo får vi dock vänta på tills 2011 – 2012.
I övrigt avslöjar bilderna inte speciellt många nya detaljer. Ingen bakvinge, inga gigantiskt stora bromsar (men större än på S5). Allt ser onekligen väldigt "färdigt" ut och i så fall behöver vi förmodligen inte vänta speciellt länge på att modellen lanseras – ska vi gissa på Genève nästa vår?
Miljön påminner om en testbana, men var kan bilderna komma ifrån? Våra spionfotografer på Autoscoop är mycket förtegna på den punkten. KLICKA FÖR STÖRRE
Vad hände då med RS3, som skulle premiärvisas på Frankfurt-salongen? Får vi tro de rykten som surrar i Ingolstadt är både RS3 och RS4 nedlagda, trots att de är färdigutvecklade. Huvudskälet är att spara pengar men för RS3 bidrar också att modellen kommer in mycket sent i modellcykeln. Nya lillbilen A1 hade vi också förväntat oss till Frankfurt men av okänd anledning valde Audi att flytta fram även den premiären.


