Hoppa till innehåll

Peugeot 3008 HYbrid4: Första hybriden med dieselmotor

Hittills har vi fått nöja oss med Toyota Prius, Honda Insight och senast Mercedes förstlingsverk i hybridbranschen men utvecklingen står ingalunda stilla i bilbranschen. Hybridsystemet är uppgyggt av moduler vilket gör det lätt att bygga in det i andra modeller. (Observera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport, nr 19.) Franska […]

Hittills har vi fått nöja oss med Toyota Prius, Honda Insight och senast Mercedes förstlingsverk i hybridbranschen men utvecklingen står ingalunda stilla i bilbranschen.

Peugeot 3008 HYbrid4: Första hybriden med dieselmotor

Hybridsystemet är uppgyggt av moduler vilket gör det lätt att bygga in det i andra modeller. (Observera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport, nr 19.)

Franska Peugeot vill vara med och vi har provkörd prototypen till Peugeot 3008 Hybrid4 – som drivs av en diesel.
Systemet som franska PSA-koncernen nu finslipar i de tio prototyper som körs helt öppet har också visats i Citroëns konceptbil Hypnos. Hybridsystemet består av moduler vilket gör att det är lätt att bygga in det i flera bilmodeller i framtiden. Det betyder att vi kan vänta oss hybridlösningar även i Citroëns kommande modeller.
En annan fördel med systemet är att hela hybridenheten med elmotor, inverter och tillhörande elektronik är ihopbyggd med bakaxeln vilket samtidigt ger bilen fyrhjulsdrift. Därmed kommer Peugeot – samt Citroën – i framtiden kunna erbjuda flera modeller med fyrhjulsdrift, utmärkt speciellt i vinterföre.

Peugeot 3008 HYbrid4: Första hybriden med dieselmotor

Instrumenteringen har fått en egen display för kraftuttag – i bilens färddator kan man också följa med och se hur kraftströmmarna löper.

Körupplevelsen är ungefär som väntat, bilen startar enbart med hjälp av elmotorn. Det är tyst och man bara smyger iväg, och inte förrän farten överstiger 50 km/h – eller föraren

trampar hårt på gaspedalen – drar dieselmotorn igång. Bilen har fyra körprogram, ett som tvingar den att köra bara på elmotorn och i andra änden ett program där både dieselmotorn och elmotorn utnyttjas till max. Även två automatprogram finns där bilen själv väljer olika kombinationer av krafttillförsel.
Totalt finns 200 hästar till förfogande, en 163-hästars diesel och en 37-hästars elmotor. Dieseln ger 300 Nm och elmotorn bidrar med 200 Nm, så kraft finns i överflöd – sprinten 0-100 km/h tar endast 8,8 sekunder.
Den robotiserade manuella växellådan har tidigare varit långsam, men i prototyp-3008 sker växlingarna utan det avbrott i kraft som tidigare skapat irritation.
Miljömässigt släpper prototypen ut 109 gram CO2/km men när 3008 Hybrid4 lanseras år 2011 ska den vara nere i 99 gram/km.
Lovande. Men lång väntetid på godsakerna.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.