Hoppa till innehåll

BAIC gör sig redo – köper hela Saab?

Enligt nyhetsbyrån Reuters har Beijing Automotive Industry Corp, BAIC, beviljats ett lån på 20 miljarder kronor av kinesiska banker. Därmed bör man ha mer än tillräckligt för att köpa hela Saab Automobile. Saab Automobile har bara en knapp månad på sig för att hitta en ny ägare efter att Koenigsegg Group oväntat hoppade av för […]

Enligt nyhetsbyrån Reuters har Beijing Automotive Industry Corp, BAIC, beviljats ett lån på 20 miljarder kronor av kinesiska banker. Därmed bör man ha mer än tillräckligt för att köpa hela Saab Automobile.

Saab Automobile har bara en knapp månad på sig för att hitta en ny ägare efter att Koenigsegg Group oväntat hoppade av för några veckor sedan. Kinesiska BAIC, Beijing Automotive Industry Holding Corp, är en av de tänkbara kandidater som General Motors sannolikt förhandlar med just nu och de verkar inte spilla någon tid. Enligt nyhetsbyrån Reuters har Bank of China beviljat BAIC ett lån på 20 miljarder yuan, vilket motsvarar ganska precis lika mycket i kronor.

BAIC gör sig redo - köper hela Saab?

Dazong Wang, ”Darwin” kallad, träffade Saabs ledning vid Frankfurt-salongen i september. Dessutom gjorde Alrik en intervju med honom. Klicka på bilden för att läsa den.

Med tanke på att kinesiska kollegerna på Geely förmodligen gett ett bud på cirka 12 miljarder kronor för det betydligt större Volvo Personvagnar – som Ford ska sälja – borde det innebära att BAIC har mer än tillräckligt för att köpa hela Saab Automobile.

Det är känt sedan tidigare – men ännu så länge inte bekräftat officiellt – att BAIC ska producera gamla Saab 9-5 Sedan i Kina. Ett tiotal kinesiska tekniker har övervakat flytten av verktygen från Trollhättan till Beijing. Produktionen av gamla 9-5 Sedan upphörde tidigare i höstas och nu har Saab nyligen påbörjat produktionen av nya 9-5. Enligt de ännu obekräftade uppgifterna har BAIC även köpt verktygen till Saabs motor, som tidigare byggdes i Södertälje.

Med både karossverktyg och motorverktyg kan BAIC relativt snabbt komma igång med produktionen av en egen "9-5", som dock inte kommer att säljas under Saabs varumärke. Med kinesiska mått är gamla 9-5 en lagom stor bil med mycket god krocksäkerhet och bra utrymmen. Lokalt producerad till en låg kostnad kan den bli en prismässigt attraktiv modell i Kina.

Bank of China gav även BYD Co Ltd (Build Your Dreams) ett lån på 15 miljarder kronor för utveckling av nya batterier och fordonsmodeller. BYD spås bli en stor och viktig aktör bland elbilstillverkarna då man har erfarenhet av storskalig batteriproduktion.

Vill du lära dig mer om kinesisk bilindustri? Läs då krönikan som vår kollega på kinesiska auto motor & sport, chefredaktör Xia Dong, skrev om ämnet i den här artikeln (klicka på länken). För övrigt en av de mest uppskattade krönikor vi publicerat i tidningen och här på sajten!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.