Hoppa till innehåll

BMW 5-serie kommer som fullhybrid

Samtidigt som det är publikpremiär för BMW:s nya 5-serie på Genèvesalongen visas den som fullhybrid, med en 54 hk elmotor som komplement till den raka sexan från 535i. Bränslebesparingen blir runt tio procent. BMW presenterar sin tredje hybridmodell på Genèvesalongen den 2 mars: en 5-serie med turbosexan kombinerad med en elmotor som ensam kan driva […]

Samtidigt som det är publikpremiär för BMW:s nya 5-serie på Genèvesalongen visas den som fullhybrid, med en 54 hk elmotor som komplement till den raka sexan från 535i. Bränslebesparingen blir runt tio procent.

BMW 5-serie kommer som fullhybrid

BMW presenterar sin tredje hybridmodell på Genèvesalongen den 2 mars: en 5-serie med turbosexan kombinerad med en elmotor som ensam kan driva bilen och som sänker förbrukningen i blandad körning med runt tio procent.

Hittills har BMW lanserat en hybridversion av den högbenta coupén X6 och den lyxiga 7-seriesedanen. Båda kombinerar en bensin-V8 med en elmotor och kommer på så vis ner i en bränsleförbrukning på under litern per mil.

Nu slår BMW till med nästa utvecklingssteg för hybridsystemet: den raka turbosexan på 306 hästkrafter kombineras för första gången med en elmotor, integrerad mellan motorn och den åttastegade automatlådan. Elmotorn är på 40 kW eller 54 hk och fungerar både som startmotor, extramotor och generator. Dessutom kan den ensam driva bilen kortare sträckor i låg fart, varvid man alltså kör helt utsläppsfritt.

BMW 5-serie kommer som fullhybrid

”BMW Concept 5 Series Active Hybrid” står det på hybrid-5:an, men den verkar tämligen serieklar, att döma av bilderna. Detaljer om förbrukning och lanseringsdatum får vi vänta på till den 2 mars.

Hybridversionen av 5-serien skiljer sig därigenom från 7-seriehybriden: där är elmotorn bara till hjälp vid acceleration och kan inte själv driva bilen. I båda fallen fungerar den dock även som startmotor i start/stoppsystemet, och som generator vid frirullning och bromsning.

BMW har ännu inte uppgivit några sifferfakta om Concept 5-series Active Hybrid förutom elmotoreffekten 40 kW, vilket är dubbelt upp mot i 7-seriehybriden. Vi får dock veta att vinsten i minskad bensinförbrukning och reducerade CO2-utsläpp ligger runt tio procent. Eftersom 7-serien som hybrid enligt BMW kommer ner till 9,4 l/100 km i blandad körning, borde 5-hybriden vara betydligt snålare med sin mindre bensinmotor och möjligheten att köra en del av stadstrafiksekvenserna enbart på el när förbrukningen mäts upp.

En uppgift till har BMW lämnat ut hittills: 5-serie Active Hybrid får liksom hybridversionen av 7-serien och X6 ett eldrivet klimatsystem som fungerar även när bilen står still – exempelvis vid trafikljus.

Batteriet är av litiumjontypen och ligger under bagageutrymmet, temperaturreglerat av ett eget vätskekylsystem.

Fartresurserna får vi gissa oss till just nu, och som riktvärde finns då 7-seriehybriden, som med V8-motorn plus elmotorn utvecklar 465 hästkrafter och 700 Nm. Den klarar 0 till 100 på 4,9 sekunder och är toppfartsbegränsad till 250 km/h.

BMW 5-serie Active Hybrid kallas koncept när den premiärvisas på Genèvesalongen den 2 mars, men den förefaller onekligen helt färdig för produktion. När den finns att köpa, och till vilket pris, lär vi få veta vid presentationen den 2 mars.

Som alltid gäller alltså: håll koll på den här sajten – våra reportrar i Genève förmedlar nyheterna direkt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.