Först läckte bara några bilder ut på men nu kan vi berätta allt om nya Koenigsegg Agera – med elva stora bilder därtill. V8-motorn är numera turboladdad och ger 910 hk/1.100 Nm. Den nya, sekventiella lådan växlas med paddlar och inredningen har fått ”spökljus”.
Nu har vi fått den officiella pressreleasen från Koenigsegg och kan berätta allt om nya Agera. Premiärvisning blir det när Genève-salongen öppnar 2 mars. KLICKA FÖR STÖRRE
De första bilderna på nya Koenigsegg Agera läckte ut i lördags och då var det mest vilda gissningar om vad som visades. Men nu har vi fått den officiella pressreleasen sänd till oss från Ängelholm och kan berätta alla detaljer om den supersportbil vi ska få se premiärvisad i Genève den 2 mars.
Namnet ”Agera” är hämtat från svenskan och till skillnad från många Ikea-namn funkar det bra internationellt också. Och den nya bilen kan verkligen agera då V8-motorn numera är försedd med dubbla turboaggregat istället för mekanisk kompressor som förut. Motorvolymen på 4,7 liter är densamma men nu är toppeffekten 910 hk vid 6.850 rpm, varvstoppet slår i vid 7.250 rpm. Vridmomentet är ännu mer imponerande och då inte bara av toppnivån 1.100 Nm vid 5.100 rpm, motorn ger faktiskt över 1.000 Nm i varvtalsregistret 2.680 – 6.100 rpm!
Med så mycket effekt kan inte prestanda bli annat än lika imponerande. Sprinten 0 -100 km/h går på 3,1 sekund och fortsätter man till 200 km/h tar det bara 8,9 sekunder. Om man accelererar från stillastående till 200 km/h och sedan bromsar ner till stillastående igen går det på 13,7 sekunder. Topphastigheten anges till ”över 390 km/h.”
Lite svårt att se om detta är ”äkta” foton eller datorrenderade bilder. Men vi känner igen dragen från CCX även om det är fler och fler detaljer som skiljer sig, desto längre man tittar. KLICKA FÖR STÖRRE
Designmässigt kan vi se att beståndsdelarna känns igen men det har hänt en hel del med både front och akter. I pressreleasen betonar Koenigsegg att nya Agera är varsamt förädlad och fortfarande har tydliga släktdrag från den första bilen, CC, som presenterades för 15 år sedan. LED-varselljusen i strålkastarna ger bilen en ny karaktär liksom den nya typen av bakvinge. Luftmotståndet anges till Cd 0,35 och vid 250 km/h genereras ett nedåttryck på 300 kilo. Viktfördelningen är 45/55, fram/bak.
Nytt på Agera är också en sekventiell transmission som växlas med paddlar på ratten. En ny typ av tractionkontroll med mycket snabb reaktionsförmåga ska hjälpa föraren att bibehålla greppet. Enligt Koenigsegg är det den snabbaste i sitt slag inom fordonsindustrin och är adaptiv i förhållande till väg och körstil, dessutom ställbar i fler olika lägen med olika karaktär.
Det är inte bara instrumentbelysningen som är spöklik, tittar man riktigt noga på motorluckan finns det en grafisk figur som ser ut som ett spöke. Det är en hyllning till nedlagda flygflottiljen F10 i Ängelholm, där Koenigsegg har sina lokaler. KLICKA FÖR STÖRRE
Hur var det då med spökljuset och ”nanotubes”? Som vi kan se på de stora bilderna av inredningen har instrumenteringen verkligen ett spöklikt ljus som verkar gå rakt igenom metallen, vilket också är fallet. Med en speciell teknik har aluminiumkonsollen och knapparna perforerats med otroligt små hål, så kallade ”nanotubes”. Storleken är så liten att ögat inte uppfattar ytan som perforerad förrän ljuset läggs på bakifrån. Speciell vikt har lagts vid att få precis rätt känsla i alla reglage.
Nytt är också en helt ny instrumenttavla där föraren kan få all information eller välja ut det som är viktigt för tillfället. Klädseln på stolarna är också ny med markerade sömmar. Agera ska byggas parallellt med CCX och CCXR med en takt på cirka 15 bilar per år.
Bilderna är renderade datorillustrationer men Christian von Koenigsegg har utlovat fotomöjlighet av den nya bilen och vi har redan avdelat sju sidor i nästa nummer av auto motor & sport för att verkligen gå på djupet av nya Agera. Missa inte det numret!








