Erkänn – du har alltid undrat hur en mittdifferential fungerar, men inte vågat fråga? Här har du Audis film som visar exakt hur den nya, elektroniskt styrda mittdiffen i RS5 jobbar ihop med ”torque vectoring”. Krångligt? Inte alls!
Det är så här man bygger varumärke: fyll bilarna med intressant teknik, sätt dit några spännande produktnamn och marknadsför sedan paketet genom att vinna inom motorsporten! Kommer det någonsin att finnas något lika häftigt som Grupp B? KLICKA FÖR STÖRRE
Mycket av Audis varumärke har byggts upp kring begreppet ”quattro” och det startade redan i början av 80-talet, när man lanserade tekniken på gatbilarna och samtidigt tävlade i rallyskogarna. Den ursprungliga modellen, ”Urquattro”, firar för övrigt 30-årsjubileum i år då den premiärvisades på Genève-salongen 1980.
De tidiga quattrobilarna hade en mekanisk mittdifferential som fördelade kraften mellan fram- och bakhjul. Vid behov kunde den låsas med en knapp på panelen och då blev fördelningen stum, 50/50. Men från 1988 införde man en väldigt smart och helt mekanisk mittdifferential med namnet ”Torsen” (TorqueSensing), en amerikansk uppfinning från 50-talet som dittills mest använts på offroadfordon i USA.
Torsen-differentialen har varit intimt förknippad med Audi och quattro-begreppet i 30 år. Men nu ersätts den med en modern, elektroniskt styrd lamelldiff. Klicka på bilden för att se en större skiss som förklarar Torsen-principen.
De tätgängade kugghjulen (som en snäckväxel) inuti Torsen-differentialen fördelar blixtsnabbt och sömlöst kraften till den axel som har bäst grepp, upp till 67 – 80 procent kan styras dit det greppar. Tekniken behöver inga sensorer och ingen styrelektronik.
Torsen-diffen ger även fördelar vid motorbroms, då den fördelar bromskraften mellan fram- och bakhjulen. Allt sammantaget gav det föraren en bättre kontroll över bilen då den automatiskt ”letade” och fördelade grepp mellan de fyra hjulen.
Här har ni dem alla från 80-talet; Audi Sportquattro, Ford RS200, Lancia Delta, MG Metro 6R4, Opel Manta 400, Peugeot 205 Turbo 16, Porsche 911, Renault 5 Turbo – har vi glömt någon? Klicka på bilden för att länka till skönsången på YouTube.
Principen med Torsen-differential är spridd långt utanför Audis domäner. På samma sätt som krafterna fördelas mellan fram- och bakaxel på en fyrhjulsdriven bil kan tekniken användas i en bakaxel eller i framdiffen. Toyota, GM och Alfa Romeo har använt eller använder Torsen-diffar. Alfa tog fram en sportigare framdiff med Torsen-teknik som de döpte till Q2, se artikel här, satt på GT och 147. Får se om den även dyker upp på framtida sportmodeller.
Men nu vrider vi fram klockan till 2010 och idag finns det elektronik som är kapabel till snabba reaktioner och dessutom kan neutralisera Torsen-diffens nackdelar samt införa nya finesser och funktioner. Utan att markera det på något speciellt sätt har det gamla honnörsordet ”Torsen” försvunnit och nu hittar vi istället en multilamellkoppling i mittdifferentialen på de senaste Audi-modellerna med längsmonterad motor.
I den nyligen visade RS5-modellen har Audi lyft fram tekniken och producerat en mycket informativ film som visar hur mittdifferentialen fungerar. Man brukar säga att en bild berättar mer än tusen ord, men då berättar i så fall den här filmen mer än en miljon ord.
I filmen visar Audi också hur ”torque vectoring” fungerar. Vi letar fortfarande efter ett bra svenskt begrepp på principen (skriv i kommentarerna nedan om ni hittat något) men tekniken blir allt vanligare på nyare bilmodeller. Genom att styra mer kraft till ytterhjulen i en kurva undviker man risken att bilen spinner bort greppet på innerhjulen, samtidigt upplevs bilen som mer ”villig” att styra in i kurvan.