En av våra läsare hade mobilkameran uppe när han siktade en underlig VW Golf utanför Linköping. Vi tror att det är en ”mula”, en testbil som används för den kommande och sjunde generationen Golf. Bredare spårvidd är att vänta – som synes.
Testbilen försvann snabbt men mobilbilden visar tydligt den bredare spårvidden på sjunde generationen Golf. Det bör innebära bättre innerutrymmen. Foto: Oscar Brogren.
Som vi alla vet är nuvarande generationen VW Golf – den sjätte – mer att betrakta som ”fem och en halv”. Golf VI byggs på samma plattform som V:an, PQ35, med alla glasytor intakta, stora delar av karossen och mycket av tekniken likartad. Men även om Golf VI är mer facelift än riktigt generationsskifte blev det en lyckad förädling – modellen vinner tester och säljer bra.
Nästa generation Golf baseras på ny plattform – MQB – och får mer tid på sig att utvecklas. Tvärt emot många av konkurrenterna växer inte heller den här gången Golf utan stannar vid ungefär 4,3 meters längd. Däremot blir nya Golf bredare och det gäller även spårvidden. Senaste beviset på det får vi från Oscar Brogren som siktade den här ”mulan” på E4:an utanför Linköping nyligen. Begreppet ”mula” används för de testbilar som byggs med gamla karosser för att utvärdera nya komponenter och system.
Testbilen utanför Linköping ville inte bli fotograferad och försvann snabbt när den förstod uppmärksamheten. På bilden ser vi pånitade plastbreddare till hjulhusen men det långa avståndet avslöjar inte så många fler detaljer.
Nästa generation Golf blir förberedd för hybriddrift redan från början och det innebär att man bland annat skapar plats för batteripaket och den teknik som behövs. Vi kan också förvänta oss en större användning av lättviktsmaterial då låg vikt gynnar både modeller med konventionella förbränningsmotorer liksom hybrider.
Nuvarande generation Golf får en kort livscykel och interna uppgifter som läckt ut pekar mot att tillverkningen avslutas redan vid årsskiftet 2011/2012. Om det tidsschemat stämmer bör vi snart se kamouflerade Golf med ”rätt” och bredare kaross. Dessutom ska den flexibla MQB-plattformen användas till många fler modeller och därför kan vi snart även se koncernbröder som nya A3, Octavia och Leon ute på vägarna.