Hoppa till innehåll

Cadillac SRX: Soft-suv med Saab-försmak

Med Cadillac SRX vill General Motors mer än tidigare knipa forna Lexuskunder i lilla premium-suvklassen. Vi har provkört bilen som tydligt hintar om kommande Saab 9-4X. Helt nya generationen av Cadillac SRX för tankarna till den största konkurrenten – Lexus RX. De karakteristiska dragen är vässade, midjelinjen högre och antalet linjer och veck fler. Helt […]

Med Cadillac SRX vill General Motors mer än tidigare knipa forna Lexuskunder i lilla premium-suvklassen. Vi har provkört bilen som tydligt hintar om kommande Saab 9-4X.

Cadillac SRX: Soft-suv med Saab-försmak

Helt nya generationen av Cadillac SRX för tankarna till den största konkurrenten – Lexus RX.

De karakteristiska dragen är vässade, midjelinjen högre och antalet linjer och veck fler. Helt nya generationen av Cadillac SRX för med sina kompaktare former tankarna mot huvudsakliga konkurrenten Lexus RX. Till skillnad från Lexusen drar dock Cadillacens djärvare formspråk till sig betydligt fler blickar.
Interiören är tveklöst amerikansk, men betydligt mer påkostad än brukligt i amerikanska premiumbilar. Ädelträinlägg och övriga material övertygar – kvalitetskänslan är hög! Att flera detaljer känns igen från Opel är en paradoxal förklaring.

Cadillac SRX: Soft-suv med Saab-försmak

Pop up-navigatorn reser sig med en knapptryckning ur panelen.

Insteget är högt och överblicken suvigt god, endast med undantag för de skrymmande A-stolparna. Bilens genomgående komfortbetonade attityd gör att de breda framstolarna hade lyfts av extra stoppning.
Kupén är överlag inte jätterymlig, knepigast blir det i baksätet där personer över 185 centimeter slår huvudet i det lätt välvda taket. Karossens numera avrundade akter stjäl duktigt med lastutrymme – ett smärre designmässigt krav i den stilmedvetna klassen bestående av bland andra Audi Q5 och BMW X3.
SRX finns med antingen framhjulsdrift eller Haldexfyrhjulsdrift och Cadillac räknar med att sälja hälften av varje. Två motorer står till buds, bägge bensindrivna V6:or, på 2,8 liter med turbo respektive 3,0 liter.
Vi kör treliters bensin- V6:an – en pjäs med mjuk respons som viner turbinaktigt när man matar med gas. Den sexstegade växellådan växlar silkeslent, men vid hårdare körning får lådan svårt att hänga med och det känns ungefär som att skjuta slangbella med vrickad handled.

Cadillac SRX: Soft-suv med Saab-försmak

SRX 4 driver på samtliga fyra tjugotumshjul. 18 tum är standard.

Åkkomforten är trots 20-tumsfälgarna god och SRX rullar stabilt och tryggt på vägen. Vid aktiv körning kränger det friskt och även om greppet är förhållandevis bra är det svårt att via styrningen avgöra vad som händer på vägen.
Nej, SRX gör sig bäst i lugn och sakta mak – och där gör den sig faktiskt riktigt bra. Solid känsla i den ombonade kupén och låg ljudnivå gör den till en trevlig långfärdskamrat.
Modellen delar plattform och teknik med kommande Saab 9-4X och byggs i GM:s fabrik i Ramos Arizpe i Mexico. Där kommer även Saaben att skruvas ihop, vilket borgar för god upplevd byggkvalitet.

Med förbättrad detaljkänsla och utstickande design utgör nya SRX ett oväntat bra suv-alternativ. Frågan är hur starkt det amerikanska premiumvarumärket Cadillac är i Europa efter all GM-turbulens?
För närvarande har Cadillac tillfälligt sälj-uppehåll i Europa, vilket gör att den hugande spekulanten får vända sig till privata importörer som Exclusive Cars i Hägersten.
Med tanke på den rejäla prislappen saknar jag dock flera nytänkande funktioner. Samt en hybridversion! Att köpa törstig treliters bensin-V6:a i en suv känns gammaldags, särskilt när huvudkonkurrenten Lexus RX är synonym med hybridteknik.
Efter mötet med Cadillac SRX ser utsikterna för systerbilen Saab 9-4X goda ut. Orosmolnet är snarare när den försenade modellen ska dyka upp. I början av 2011 är sista budet. Vi håller tummarna.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.