Hoppa till innehåll

Lutande däck – framtidens melodi?

Däck är runda och svarta – så har det alltid varit. Men nu kanske något nytt är på gång, ”CamberTire” gör bilen mer lättrullad samtidigt som greppet blir bättre. Snart kan de ”lutande däcken” vara på väg ut på marknaden. Så här illustreras CamberTire på Optima Sports hemsida. Med bättre grepp och kortare bromssträcka kan […]

Däck är runda och svarta – så har det alltid varit. Men nu kanske något nytt är på gång, ”CamberTire” gör bilen mer lättrullad samtidigt som greppet blir bättre. Snart kan de ”lutande däcken” vara på väg ut på marknaden.

Lutande däck - framtidens melodi?

Så här illustreras CamberTire på Optima Sports hemsida. Med bättre grepp och kortare bromssträcka kan man använda smalare däckdimensioner och därmed göra en bil mera lättrullad. KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT LÄNKA TILL OPTIMA SPORTS

 
På vissa produkter har utvecklingen till synes stått stilla. Däck är som alltid runda, svarta, fyllda med luft och gör ett djupt hål i plånboken när de måste bytas ut. Men vi som testar däck vet att prestanda ständigt förbättras och de till synes likartade, men nya däcken är alltid betydligt bättre än sina föregångare.

Amerikanen John Scott har tagit patent på ett däck som dock ser lite annorlunda ut då det "lutar", med en något mindre innerdiameter på den delen av slitbanan som är närmast mitten av bilen. Däcket skapar därmed sin egen negativa cambervinkel, samtidigt som slitbanan ligger parallellt med underlaget och Scott har gett däcket namnet "CamberTire".

Lutande däck - framtidens melodi?

Något överdrivet är det så här CamberTire ser ut i genomskärning. Genom att däcket lutar skapar det sin egen negativa camber samtidigt som slitbanan ligger helt parallellt med vägbanan.

De flesta moderna bilar har negativ camber och på vanliga personbilar är vinkeln så liten att den kanske inte uppmärksammas. Men precis som med nästan alla andra hjulvinklar är camber dynamisk och ändrar sig med hjulrörelserna. En kraftigt nedlastad bil med individuell bakvagnsupphängning kan till exempel få en tydlig, negativ camber på bakhjulen.

På racingbilar har däckslitage sällan någon större betydelse och där används som regel en mycket större cambervinkel för att förbättra väghållningen i kurvor. Även vanliga personbilar drar nytta av negativ camber för att förbättra greppet, samtidigt som man då accepterar kompromisser som till exempel större däckslitage på insidan, lite längre bromssträcka och en något mera tungrullad bil (jämfört med att inte ha någon negativ cambervinkel).

John Scott tog patent på sitt CamberTire redan 1999 och den senaste tiden har amerikanska media testat olika bilar med de speciella däcken. Fördelar som rapporterats är kortare bromssträcka, lägre rullmotstånd, bättre kurvgrepp, jämnare däckslitage och ett mjukare, mera progressivt uppträdande när bilen är på väg att tappa greppet. Tidningen "Automobile Magazine" gick så långt i sina lovord att de beskrev CamberTire som ett lika stort, tekniskt framsteg som när Michelin uppfann radialdäcket.

I USA samarbetar John Scott och hans företag Optima Sports LLC med M&H Racemaster, som främst tillverkar däck för motorsport, för att få ut CamberTire på eftermarknaden. De första däcken har en "inbyggd" camber på två grader.

Eftersom lågt rullmotstånd är det som biltillverkarna skriker högt efter är kanske även däckindustrin intresserad? John Scott påstår i alla fall att han förhandlar med flera av de större tillverkarna. Eller så finns det en hake någonstans med CamberTire som vi inte känner till – någon i läsekretsen som vet mer, kanske?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.