Hoppa till innehåll

Jaguar C-X75: Elchocken

Så du tycker att elbilar är fula, slöa, allmänt trista och har alldeles för kort räckvidd? Vad säger du då om 780 hk, 330 km/h, fyrhjulsdrift och en räckvidd på 90 mil? Alrik har sett superbilen och lugnar alla oroliga… Jaguars supersportbil med eldrift är lägre än konkurrenterna. Redo för take off. 0-100 går på […]

Så du tycker att elbilar är fula, slöa, allmänt trista och har alldeles för kort räckvidd? Vad säger du då om 780 hk, 330 km/h, fyrhjulsdrift och en räckvidd på 90 mil? Alrik har sett superbilen och lugnar alla oroliga…

Jaguar C-X75: Elchocken

Jaguars supersportbil med eldrift är lägre än konkurrenterna. Redo för take off. 0-100 går på 3,4 sekunder!

Kombinationen miljöbil, turbinmotor och 330 km/h har vi inte särskilt mycket av i vårt testbilsarkiv. För att fira sitt 75-årsjubileum – och för att ge oss en tjuvtitt in i de kommande 75 åren visas den vilda konceptbilen Jaguar C-X75 på salongen i Paris.

Håll i dig bara för nu går det undan:

C-X75 har fyra elmotorer med 195 hk vardera – alltså 780 hk tillsammans – och kittlande 1600 Newtonmeter! Eftersom det sitter en elmotor vid varje hjul får man automatisk fyrhjulsdrift, med fantastiska möjligheter till aktiv momentstyrning (torque vectoring) för maximal stabilitet och kontroll i kurvorna.

Kraften gör att bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder. Toppfart: 330 km/h. Räckvidden är 110 km – helt utan utsläpp.

Dessutom finns två specialutvecklade "mikro-gasturbiner" i bilen. De har konstruerats tillsammans med Bladon Jets och väger bara 35 kg vardera. Vid 80 000 r/min producerar gasturbinerna 70 kW. De laddar bilens lithium-jon-batterier mycket snabbt och ger bilen en teoretisk räckvidd på hela 90 mil! Med gasturbinerna igång blir bilens miljöpåverkan ynka 28 gram koldioxid per kilometer.

Aluminium och aerodynamik är två kärnvärden i Jaguars 75-åriga historia. Självklart är konceptbilen C-X75 byggd med aluminium som huvudsakligt material – för dess vikt, prestanda och möjlighet till återvinning.

Karossen är både kortare och lägre än dagens utbud av supersportbilar. Frånvaron av konventionell kolvmotor har gjort att konstruktörerna haft maximal frihet när det gäller att optimera placeringen av olika mekaniska komponenter.

Jaguar C-X75: Elchocken

C-X75 är dels en hyllning till Jaguars 75-åriga historia. Men det är också en tjuvtitt in i framtiden.

Förutom karossens form vässas aerodynamiken av att kylargrill och intag till bromskylning bara är öppna när det behövs. I aktern finns vertikala "spjäll" som automatiskt öppnar vid högre hastigheter för att rikta luftflödena runt bakhjulen för ökad stabilitet. Den bakre diffusorn (i kolfiber!) är också ett viktigt element när det gäller luftflödet under bilen.

– C-X75 är allt som en Jaguar ska vara. Den är anmärkningsvärt elegant samtidigt som den har en spänning och styrka som en riktig superbil. Det är så nära renodlad konst som en komceptbil kan vara och vi anser det vara en värdig hyllning till 75 år av legendarisk Jaguar-design, säger dagens designchef Ian Callum.

Interiören är tydligt förarfokuserad. Mycket av gränssnittet mellan förare och maskin sker med hjälp av pekskärmar. Instrumenteringen sägs vara en "kombination av XJ-modellen och det som finns i ett stridsflygplan".

– Redan från början har bilar som C-type och D-type varit pionjärer när det gäller aluminiumkonstruktion, aerodynamik, racing-monocoque och skivbromsar. C-X75 visar att Jaguar fortfarande leder fältet när det gäller formgivning och teknik. Och vi tänker fortsätta att bygga vackra och snabba bilar, säger Ralf Speth, vd för Jaguar Land Rover.

Jaguar C-X75: Elchocken

C-X75 är både kortare och lägre än dagens utbud av superbilar. Men visst syns Jaguar-generna även i denna skapelse för framtiden. Naturliga, flytande linjer men också enkla, eleganta former är ett signum för Jaguar.

Jaguar C-X75: Elchocken

Konceptbilen är lackerad i ”Jetstream Silver”. ”En hyllning till de människor som skapade de legendariska Jaguar-bilarna, men också en testbädd för morgondagens bilar”, säger Mike O Driscoll, vd för Jaguar.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.